מורים ערבים בבתי ספר עבריים

עשרות מורים ערבים המלמדים בבתי ספר עבריים ומנהלי בתי ספר השתתפו בכנס "משלבים ומשתלבים" תכנית לשילוב מורים ערבים בבתי ספר יהודיים, ששותפים לו יוזמות קרן אברהם, מרחבים המכון לקידום אזרחות משותפת בישראל, מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך והרשות לפיתוח כלכלי במגזר המיעוטים, משרד ראש הממשלה.

29.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון

הכנס, שהתקיים בנצרת עילית, נפתח בדברי ברכה מאת ד"ר שרה זילברשטרום, מנהלת אגף התמחות וכניסה להוראה במינהל עובדי הוראה במשרד החינוך; עבדאללה חטיב, מנהל אגף החינוך לערבים, משרד החינוך וגב' אורלי נחום, מדריכה מרכזת להוראת הערבית במחוז הצפון.

אסתי הלפרין, מנכ"לית מכון מרחבים: "לתכנית לשילוב מורים ערבים לאנגלית, מתמטיקה ומדעים ישנה חשיבות רבה במספר היבטים: מיצוי אפשרויות התעסוקה למורים ערבים איכותיים בלתי מועסקים במקצועות בהם יש מחסור במערכת החינוכית היהודית; שמירה ושיפור הישגי התלמידים בבחירת המורה ללא קשר למוצאו; קידום היחסים בין אזרחים יהודים וערבים וחיים משותפים במדינת ישראל".

אמנון בארי סוליציאנו, מנהל שותף ביוזמות קרן אברהם: "שילוב מורים ערבים במערכת החינוך העברית הנו אחת הדרכים היעילות להתגבר על ההפרדה המבנית של זרמי החינוך בישראל. קרן אברהם הצליחה בשילוב למעלה ממאה מורות ערביות, במסגרת התכנית יא-סלאם ללימודי שפה ותרבות ערבית. מחקר הערכה חיצוני של מכון סאלד שליווה את הפרויקט העלה כי שילובן נעשה באופן מוצלח שתרם לשינוי עמדות חיובי בקרב התלמידים היהודים כלפי אזרחי המדינה הערבים". 

דדי קומם, מנהל מחלקת החינוך בקרן אברהם, הציג את ממצאי מחקר ההערכה המעידים על הצלחת שילוב המורים הערבים בבתי ספר עבריים. עולה כי מנהלי בתי הספר הביעו שביעות רצון מכניסת התכנית "יא סלאם" לבית הספר ומהשתלבותן של מורות התכנית בחיי בית הספר, וכן העידו על עניין אישי בתכנית ועל שינוי בעמדותיהם האישיות בעקבותיה. 90% מהמנהלים דיווחו כי המורה הערבייה השתלבה בחיי בית הספר (מהם 69% - במידה רבה או רבה מאוד).

הכנס הסתיים בפאנל בנושא הגורמים המשפיעים על הצלחת השילוב בהנחיית כמאל אגבריה, ראש תחום שילוב מורים ערבים בבתי ספר עבריים במכון מרחבים ובהשתתפות איריס קרל, מנהלת חטיבת אלון אורט עפולה, סברין טאטור עומרי, מורה למדעים באורט עפולה, ציונה כסיף, מדריכה ארצית, המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים, המזכירות הפדגוגית וטארק מורד, מדריך אגף התמחות וכניסה להוראה, מינהל עובדי הוראה.

תגובות

מומלצים