סימנים של שמחה לאיד קיימים אצל ילדים כבר בגיל שנתיים

אין שמחה כמו שמחה לאיד, אולם באיזה גיל אנחנו כבר יודעים לשמוח על מפלתו של האחר? מחקר חדש מצא כי גילויי שמחה לאיד קיימים גם בילדים צעירים בני שנתיים, כשעד למחקר זה האמינו החוקרים כי עד גיל שבע ילדים יתקשו לפתח רגשות מתוחכמים מסוג זה.

30.11.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
סימנים של שמחה לאיד קיימים אצל ילדים כבר בגיל שנתיים

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה, מצא כי גילויי שמחה לאיד קיימים גם בילדים צעירים בני שנתיים.

"המחקר חיזק את התפיסה כי רגש השמחה לאיד הוא מנגנון אבולוציוני שמתפתח אצלנו בהתמודדות עם מצבי אי שיוויון", אמרה פרופ' סימון שמאי-צורי מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה שהובילה את המחקר.

שמחה לאיד, היא רגש של שמחה, נוכח צרתו או מפלתו של האחר והיא יכולה להיגרם מקנאה, תחרותיות ואף לעיתים משנאה. על פי אחת התיאוריות, רגש השמחה לאיד הוא מנגנון אבולוציוני שמתפתח כתגובה לתחרות על משאבים מוגבלים, למשל מאבק בין שני אחים על תשומת הלב של ההורים. מנגנון זה, שמתפתח כבר בגיל צעיר, הופך מאוחר יותר למנגנון המאפשר לנו לשמוח לנוכח צרה של האחר, גם כשאין מאבק על משאבים.

עד כה התפיסה הרווחת בין החוקרים הייתה כי רגש זה מתחיל להתפתח רק בסביבות גיל 7 – כלפני גיל זה הילדים עדיין לא מפותחים מספיק בשביל רגש מסוג זה.במחקר הנוכחי אותו ערכה פרופ' שמאי-צורי יחד עם דורין אהרונברג-קירשנבאום מהחוג לפסיכולוגיה מאוניברסיטה ופרופ' נירית באומניגר צביאלי מאוניברסיטת בר אילן, ביקשו החוקרות לבדוק האם רגש השמחה לאיד קיים כבר בגילאים של שנתיים-שלוש.

35 קבוצות שבהן אם, בנה או בתה וחבר או חברה בגיל דומה עברו שתי התנסויות: בסיטואציה השוויונית האם התבקשה לעודד את הילדים לשחק יחד, לאחר מכן להתעלם מהילדים למשך 2 דקות ולבסוף להקריא סיפור בקול לעצמה במשך 2 דקות. בסיום שתי הדקות האם התבקשה לקחת כוס מהשולחן ולשפוך בטעות על הספר. בסיטואציה הלא שוויונית ההתחלה הייתה זהה, אולם כאשר האם הקריאה את הסיפור, היא לקחה על בירכיה את הילד שאינו בנה והקריאה לו את הסיפור.

גם כאן הסתיימה הסיטואציה כשהיא שפכה כוס על הספר.מהמחקר עולה כי סיום הסיטואציה הלא שיוויונית גררה ביטויים של שמחה לאיד שבאו לידי ביטוי בפעילות כמו קפיצות, מחיאות כפיים וגלגולים על הרצפה. לעומת זאת, כאשר נשפכו המים כשהאם קראה את הסיפור לעצמה לא נרשמו תגובות דומות.

לדברי החוקרות, "הצרה" שבגינה שמחו הילדים הייתה העובדה שחברם הפסיק לשמוע את הסיפור, מה שמחזק את התיאוריה לפיה שמחה לאיד היא התפתחות חברתית הנובעת מתגובה לאי שיווין.במחקר אף מצאו החוקרות עדויות לקנאה, שבאה לידי ביטוי בכך שהילדים ניסו להידחף בין האימא לספר, או שיחקו בשערה של האם במהלך ההקראה לחבר.

ביטויים אלה היו חזקים יותר מעוצמת ביטויי השמחה לאיד, בדומה למחקרים שנערכו בעבר והראו כי רגש הקנאה חזק יותר מרגש השמחה לאיד.כאמור, עד כה חשבו החוקרים כי רגשות של שמחה לאיד מגיעות רק בגיל 7 ומעלה, אולם המחקר הנוכחי מוכיח כי הן נטבעות בנו בגיל מוקדם הרבה-הרבה יותר.

"השוואות חברתיות בהן אנו משווים את מה שיש לנו עם מה שיש לאחרים, כמו גם רגישויות לצדק מתפתחות בגיל צעיר מאוד ומהוות מנגנון אבולוציוני חיובי להתמודדות עם סיטואציות לא שוויוניות. מאחר ורגשות הנובעים מהשוואות חברתיות קשורות לתכונות אופי כמו הערכה עצמית ואלטרואיזם יתכן שאנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה יסבלו יותר מגילויי שמחה לאיד", סיכמה פרופ' שמאי-צורי.

תגובות

מומלצים