מה המדינה מצפה שהמלונאים יעשו?

"בים המלח אסור למלונאים להעסיק פלסטינים, אסור ירדנים, אסור מבקשי מקלט ואין עובדים זרים. מה המדינה מצפה שהמלונאים יעשו?"

01.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון

יו"ר הוועדה לבעיית העובדים הזרים ח"כ מיכל רוזין: "בים המלח אסור למלונאים להעסיק פלסטינים, אסור ירדנים, אסור מבקשי מקלט ואין עובדים זרים.  מה המדינה מצפה שהמלונאים יעשו?" 

"מאז שלקחו את העובדים הוותיקים הכי טובים למתקן חולות, המחסור בכוח אדם בענף המלונאות מעלה מנהלי מחלקות לסדר חדרים", כך טען יואב בכר מהתאחדות המלונות בפני הוועדה לבעיית העובדים הזרים בראשות ח"כ מיכל רוזין, לדבריו, "החלטת הממשלה להביא עובדים ירדנים אינה פותרת את כל הבעיה, כי העובדים הירדנים אושרו רק למלונות באילת, ויש מחסור גם בים המלח: "כבר מיצינו את כח האדם בערד ובדימונה. מעסיקים היום בים המלח 3800 עובדים מתוכם 90 מהפזורה הבדואית, וחסרים עוד 600".

יו"ר הוועדה ח"כ מיכל רוזין: "מצוקת כוח האדם בענף המלונאות באילת וים המלח קשה מאד. ההחלטה להעסיק ירדנים נכונה, אך רלוונטית רק לאילת ורק בפעימות של 500 עובדים, בעוד נציגי המלונאים מדברים על צורך דחוף בלמעלה מ- 2,000 עובדים. בים המלח אסור להם להעסיק פלסטינים, אסור ירדנים, אסור מבקשי מקלט ואין עובדים זרים.  מה המדינה מצפה שהמלונאים יעשו?!"  

בעיה נוספת שעלתה בדיון כיום כל עובד ירדני שעובר את הגבול בין עקבה לאילת משלם 10 ₪ אגרת מעבר כל יום. בשל הגדלת כמות העוברים מ-180 ליום ל680, יהיה צורך להכשיר מבנה יביל נוסף וכן לשדרג את המעבר לביומטרי. רשות שדות התעופה תמחרה את האגרה המעודכנת ב25 ₪ לאדם ליום, אגרה שאמורה ליפול גם היא על המעסיקים. יו"ר הוועדה ח"כ מיכל רוזין התנגדה למהלך: "אם המדינה החליטה שהיא מעבירה עובדים, לאחר שהיא לקחה להם את מבקשי המקלט שהיו עובדים טובים, ההיא גם מטילה עליהם קנס? המדינה צריכה לשלם את זה ולא המעסיקים". 

פרידה יובל ממשרד החוץ הסבירה שהסיבה שאין אישור לעובדים ירדנים במלונות ים המלח היא כי אין מעבר גבול באזור ים המלח, ולכן אין אפשרות להעסיק שם עובדים יומיים. הכניסה ממעבר רבין שבאילת רחוקה מדי ומעבר אלנבי לא נועד לאנשים שנכנסים לישראל אלא רק לתיירים, דיפלומטים ופלשתינים. לדבריה גורמי הביטחון 'לא רצו שהעובדים הירדנים יסתובבו בארץ'. 

חיים סלמי, יו"ר התאחדות המלונות באילת השיב: "גם ישראלים שעובדים בים המלח נוסעים לעבודה שעה שעתיים. גם הם מגיעים מערד ודימונה."

ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי: "אני מבקש להתייחס לעובדים מעקבה כאל פתרון זמני. חשוב להוסיף למקצועות המוכרים כעבודה מועדפת את כל תחומי המלונאות. צריך לשדרג את כל הענף ולהפכו לענף עם גלורי. הצענו שהחברה הכלכלית שלנו תהיה המעסיק של העובדים הירדנים". 

יו"ר הוועדה ח"כ מיכל רוזין: "אנחנו עדיין לא יודעים אם ההסכם הזה יאושר על ידי הירדנים. יש מצבים פוליטיים שאינם בשליטתנו. ראש העיר חושש שהכל ייעצר, לכן תכינו תוכנית גיבוי".

חן סנדלון, מנכ"ל אזור ים המלח ברשת פתאל: "יש מלונות גדולים שעצרו מסירת חדרים כי לא היה מי שינקה. עובדי הפזורה הבדואית עוזבים בארבע אחר הצהריים. אנו במלחמה יומיומית אם נצליח למסור את החדרים בזמן. אין מנכ"ל מלון שלא מתעסק בניקוי חדרים. בימי ראשון וחמישי כל הנהלת המלון מנוטרלת מעבודת ניהול ומתעסקת עם ניקוי החדרים". 

תגובות

מומלצים