נוער מילניום ביום האיידס

בנות מגמת העיצוב הגראפי, כתה י"א בבית הספר "מגידו" לקחו חלק באירועי ההסברה של הוועד למלחמה באיידס, כחלק מפרוייקט בינלאומי השייך לאו"ם ולאיחוד האירופי.

02.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נוער מילניום ביום האיידס

בבית הספר תיכון מגידו, כיתת העיצוב הגראפי של שכבת י"א נבחרה לייצג את ישראל בפרוייקט חינוכי בינלאומי, במסגרתו מפיקות תלמידות הכיתה קמפיין לקידום המודעות לאיידס, כמו גם למלריה ולאבולה. את הפרוייקט החינוכי מלוות רוני וילדר והדס שמואלי, מורות לעיצוב גראפי ואמנות.

מסתבר שמודעות לאיידס היא בעיקרה חינוך מיני וההבנה שכדי למנוע את המחלה צריך לקיים סקס בטוח.  תלמידי חטיבת הביניים והתיכון הם קהל היעד הרלוונטי ביותר לשמוע את התכנים, ולכן תלמידות משכבת י"א נכנסו לכל כיתות בית הספר כדי לחשוף את המסרים החשובים- ניפוץ סטיגמות על נשאי HIV, מניעה על ידי שימוש בקונדום וקיום מין בטוח, וחשיבות ביצוע הבדיקה עוד לפני קיום יחסי מין ראשונים.

המשך ההסברה התקיים בתל אביב, בשיתוף פעולה עם הוועד למלחמה באיידס- התלמידות הזמינו את העוברים והשבים להגיע להיבדק בדיקות חינם וחילקו עלוני מידע. משם עברו למשרדי הוועד למלחמה באיידס להמשך למידה של דילמות בהעברת מסרים בקמפיינים בנושא האיידס.

בסוף היום התקיימה פגישה בבניין המשרדים של משרד הפרסום הגדול "אריקסון ישראל", שהציעו את העזרה שלהם בחידוד המסרים בקמפיין החינוכי של הבנות.

כשהקמפיין סדרה של מספר כרזות, יהיה מוכן- הוא יוצג בפסטיבל בני נוער בבלגיה במאי 2015.

רוני וילדר  (מורה לעיצוב גראפי, מובילת הפרוייקט, כפר יהושע): "כחלק מהיותנו אמונות על העלאת המודעות למאבק באיידס מלריה ומחלות אחרות, חשוב היה לנו להתחבר לשטח. ערכנו הסברה לכל תלמידי בית ספר ויצאנו לפעילות משותפת עם הועד למלחמה באיידס, במטרה להזמין אנשים להיבדק ולהיחשף למידע שיכול לסייע במניעה. פרוייקט ייחודי זה מהווה למידה ערכית ומשמעותית עבור התלמידות הלוקחות בו חלק. החשיפה למתודות, לתכנים ולדילמות של הפרוייקט ללא ספק פותחת עבורן חלון לעולם".

סוּף אשר  (עין השופט, תלמידת עיצוב גראפי י"א): "דרך ההשתתפות בפרוייקט הזה למדנו הרבה יותר ממה שקורה בשיעור עיצוב גראפי סטנדרטי. פגשנו תכנים עשירים, והפרויקטים שלנו יהיו הרבה יותר מעמיקים בזכות זה".

ירדן ארזי (משמר העמק, תלמידת עיצוב גראפי י"א): "שיתוף הפעולה עם הוועד למלחמה באיידס נתן לנו להכיר את הידע הגדול שיש להם. זה היה חשוב מאד לראות איך הדברים פועלים מבפנים  וללמוד אותם ביסודיות, כי אנחנו כנערות יכולות עכשיו להעביר את המסרים לבני הגיל שלנו.

ההשתתפות בפרוייקט נוער מילניום היא משמעותית- כך אני גם יכולה להשפיע ואני גם מקבלת כישורים ונחשפת לאנשים ולנושאים שלא הייתי נחשפת אליהם בלי הפרוייקט, וזה דורש ממני בגרות ואחריות".

נועה נגלר (יקנעם המושבה, תלמידת עיצוב גראפי י"א): "בעקבות היום הזה, התרשמתי שתלמידי בית הספר לא ניזונים מסטיגמות על איידס- התלמידים שיתפו פעולה והתעניינו, ולא היו שיפוטיים.

פרוייקט "נוער מיליניום" מאפשר למידה בצורה לא שגרתית, יותר אקטיבית. הנושאים הם כאלו שלרב לא עוסקים בהם בחיי היום יום ולא לומדים אותם, ומה שאנחנו עושים זה סוג של שליחות".

מיה כץ (רמות מנשה, תלמידת עיצוב גראפי י"א): כשהסתובבנו בתל אביב וחילקנו חומרי הסברה, ראינו אנשים שממש פחדו שנתקרב אליהם כדי לא להדביק אותם באיידס. יש המון חוסר מודעות. ומודעות זה חשוב כי ידע הוא כוח.

מטרות המילניום של האו"ם הן מטרות לטווח ארוך, ואם גוף כל כך חשוב הציב לעצמו לעשות תיקון בנושאים חשובים כל כך- לקיחת חלק בקידום של המטרות האלו זה סוג של כבוד: אנחנו הכיתה היחידה במדינה שמשתתפת, והידע שיש לנו הוא ידע שגם לרב המבוגרים אין בנושא הזה.

אני גאה להשתתף ביצירה שבה לוקחות חלק 7 מדינות. פלסטין היא אחת מהן, אבל כיוון שזה מפגש שלא סובב סביב פוליטיקה אלא סביב אמנות- אני לא חוששת. אני אוהבת מאד עיצוב גראפי, ושמחה שעבודה כיתתית שלנו תוצג בבלגיה, זה יפה שיראו חלק ממני בעולם".

מידע כללי
2015 היא השנה אותה סימנו באו"ם כשנת יעד ליצירת שינוי עולמי באמצעות "8 מטרות המילניום" (מטרות שארגון האו"ם בחר כחשובות לטיפול עד שנת 2015, ובהן הוא מתחייב ליצור שינוי של ממש). אחד מהאירועים הרבים שמציינים את הדד-ליין הזה, הוא פסטיבל בינלאומי של בני נוער (הממומן ע"י האיחוד האירופי) אשר יתקיים בבלגיה במאי 2015.

קבוצת תלמידות י"א בבית הספר "מגידו" בקיבוץ עין השופט תייצג את ישראל בפסטיבל.

בתי הספר מ7 המדינות שלוקחות חלק בפרוייקט, נדרשו להכין קמפיינים על כל אחת ממטרות המילניום של האו"ם. 19 התלמידות הישראליות, בנות מוכשרות ומבריקות ממגמת עיצוב גראפי, שוקדות על קידום המטרה "מאבק באיידס, מלריה ומחלות אחרות" ויוצרות קמפיין הכולל סדרת כרזות וכן אירועים שונים בבית הספר ובקהילה לצורך הגברת המודעות להידבקות באיידס, מין בטוח, ומודעות למחלות מין ומחלות אחרות- אבולה ומלריה.
הטיסה לבלגיה היא שיאו של התהליך החינוכי, בו יוצג הקמפיין בפסטיבל בו יתקיים מפגש בין תלמידים מ7 המדינות.

הבנות

מהו פרויקט נוער מילניום?

פרויקט "נוער מילניום" (Millenium Youth Project) מתקיים במסגרת יחסי ברית ערים תאומות בין מועצה אזורית "מגידו" לבין העיר איקסל בבלגיה.
הפרויקט מבוסס על 8 מטרות המילניום לפיתוח ((MDG - 
8 מטרות המילניום לפיתוח:
מטרה 1- ביעור עוני ורעב קיצוניים
מטרה 2- הצגת חינוך יסודי אוניברסאלי
מטרה 3- קידום שוויון בין המינים והעצמת נשים
מטרה 4- הפחתת תמונת ילדים
מטרה 6- מאבק באיידס, מלריה ומחלות אחרות - מטרה זו היא המטרה בה אנו מטפלים
מטרה 7- הבטחת קיימות סביבתית (אקולוגיה)
מטרה 8- יצירת שותפות עולמית לפיתוח (=שיתופי פעולה בינלאומיים)

המדינות השותפות לפרויקט-
בלגיה, רומניה, פורטוגל, צרפת, פלסטין (זבבדה), קונגו וישראל.

מטרת הפרויקט –
לעורר מודעות, נקיטת עמדה  ואקטיביזם, דרך עשייה חינוכית יצירתית.

על הפעילות החינוכית הייחודית-
כיתת העיצוב הגראפי מונה 19 בנות, בנות בלבד (לא במכוון, פשוט כי אלו מי שנרשמו מלכתחילה למגמה...).
הפעילות החלה כבר במהלך שנת י' של הכיתה, בה נלמדו כל 8 המטרות בלמידת עמיתים, והתלמידות עיצבו סטיקרים, לוגו, כרזות ופליירים לקידום המטרות השונות.

בשנה זו,
■ בנות הכיתה העמיקו את ההכרות עם התכנים הקשורים במחלות איידס, מלריה ואבולה, והן שוקדות עכשיו על הכנת קמפיין הכולל סדרת כרזות. 
■ בנוסף, הן השתתפו בסדנה של הועד למלחמה באיידס ושמעו את סיפורו האישי של נשא HIV.
■ במסגרת יום האיידס הבינלאומי- השתתפות בפעילות הסברה בבית הספר ובתל אביב.
■ בפברואר יפיקו בנות הכיתה הפנינג קהילתי להגברת המודעות למטרה זו, בו יוצג הקמפיין האמנותי. להפנינג יוזמנו פוליטיקאים מקומיים, ויסקרו אותו סטונדטים לקולנוע מבלגיה.

תגובות

מומלצים