הנס של הילה

בחודש התשיעי להריונה לקתה במפרצת מסכנת חיים ובזכות אבחנה מדויקת ותגובה מהירה של הצוות הרפואי ניצלו חייהן של האם ושל התינוקת.

04.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הנס של הילה

הילה טנא כהן, בת 32 תושבת כפר קיש שבעמק יזרעאל, באמצע החודש התשיעי להריונה חשה לפתע תעוקת חזה וקושי בנשימה. היא אמרה לבעלה שהיא יוצאת לשאוף אויר במרפסת ושם איבדה שיווי משקל ונפלה. הבעל המודאג הזמין מייד אמבולנס והילה הובהלה למרכז רפואי העמק.

" עם כניסתי למיון היולדות במרכז רפואי העמק אמרתי לצוות שאני חשה קושי בנשימה וכאבים בחזה והדגשתי שעברתי לידה רגילה ואילו הכאבים שאני חשה לא דומים לצירים, ואז התחילו המיילדות והרופאים להתרוצץ סביבי והבנתי שמדובר בעניין רציני", סיפרה הילה.

לדברי ד"ר נועה זפרן, מומחית בגניקולוגיה ומיילדות שהיתה הרופאה הבכירה בצוות, "הילה הגיעה כאובה מאד אך בהכרה מלאה וסיפרה, שהיא כמעט התעלפה בבית וסובלת מכאבים בחזה. תוך כדי הבדיקות שערכנו לה היא הורידה בפתאומיות לחצי דם ובבדיקת אולטראסאונד ראינו שיש דימום בבטן מחוץ לרחם. הבנו שמדובר במצב שמסכן את חייה ואת חיי התינוקת וללא שהיות רצנו איתה לחדר הניתוח, כשהצוות שנשאר בחדר הלידה מזעיק לחדר הניתוח צוות של כירורגים, מרדימים ומומחים לניתוחי כלי דם. היה ברור שהדימום נבע ממקור חיצוני לרחם, מה שמוביל לסבירות שמדובר במפרצת שמהווה סכנת חיים אמיתית ולתינוקת".

בשל הדחיפות הרפואית הורדמה הילה מייד בהרדמה מלאה והפעולה הראשונה שנעשתה היא הניתוח הקיסרי כדי להציל את התינוקת. בעוד צוות הגניקולוגים מוציא את התינוקת ומבצע סגירה של הרחם נכנסו כירורגים בכירים לחדר הניתוח ממחלקה כירורגית א' ומכירורגיה של כלי דם, והחלו מחפשים את מקור הדימום.

"הדימום החיצוני לרחם התברר כמפרצת של עורק הטחול. מפרצת זהו קרע בעורק גדול שגורם לאיבוד דם, לסכנת חיים מיידית ולצערנו למוות פתאומי ולא צפוי לעיתים. הקרע בעורק מחייב לבצע כריתה של הטחול וסגירה של כלי הדם הגדול, שגרם להילה לאבד כמויות גדולות של דם", מסביר פרופ' דן הרשקו, מנהל מחלקה כירורגית א'. בפעולה מצילת חיים איתרו הכירורגים את מקור הדימום, ולאחר שהשתלטו על הדימום, הוכנסה היולדת בבהילות לחדר צנתורים, כדי לסתום את העורק המדמם באמצעים מתקדמים של צינתור. בשל הדימום שנגרם מהקרע בעורק נזקקה הילה ל- 8 מנות דם".

הילה

לאחר הניתוח, הועברה הילה ליחידה לטיפול נמרץ כאשר סכנת החיים שנשקפת לה עדין לא חלפה ובמשך 24 שעות עקבו הרופאים בדריכות רבה אחר מצבה. בזמן הזה טופלה התינוקת בפגייה כשאביה ובני המשפחה נעים בדאגה בין הפגייה לבין היחידה לטיפול נמרץ. למחרת החלו הרופאים להעיר את הילה מההרדמה המלאה ולאט לאט היא החלה להתאושש.

לדברי ד"ר שבתאי רומנו, מנהל בפועל של מחלקת נשים ויולדות, "שינויים הורמונאליים שנגרמים בהריון משנים את מבנה כלי הדם ומעלים את הסיכוי למפרצת. גם העומס על הלב גובר בזמן ההיריון ומעלה את השכיחות למפרצת מסכנת חיים בזמן ההיריון. מדובר בתופעה קשה שגורמת ל- 75אחוזי תמותה אצל נשים הרות שלוקות במפרצת ול- 90 אחוזי תמותה אצל תינוקות. הצוות שלנו הציל את חייהן של האם והתינוקת בזכות תגובה מהירה ושיתוף פעולה של כל הצוותים שהוזעקו".

"בעלי ואני תכננו לקרוא לתינוקת ליה, אבל אחרי הנס שקרה לנו הוספנו לשמה את השם נס לי והיא תיקרא בישראל ליה נס-לי, סיפרה הילה בדמעות של התרגשות ובתודה לכל הצוותים שטיפלו בה והן חייבות להן את חייהן.

תגובות

מומלצים