בשורה גדולה לחולי הלב שלא יכולים לעמוד בניתוח לב

השיטה החדשנית ביותר לטיפול בחולי מסתמים נכנסה לביה"ח כרמל. חיים בן ה 80 תושב הצפון הוא הראשון שעבר בהצלחה את תיקון המסתם המיטראלי שלו באמצעות צנתור מתקדם, במקום בניתוח לב פתוח.

09.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בשורה גדולה לחולי הלב שלא יכולים לעמוד בניתוח לב

כבר חודשים ארוכים שחיים ספיר בן ה 80 לא שוחה ולא עושה פעילות ספורטיבית בבריכת השחיה שהוא כל כך אוהב. חיים הוא חולה לב שדליפה במסתם הלב המיטראלי שלו הדרדרה עד למצב שהוא כבר לא יכל יותר ללכת ולתפקד.

חיים שעלה ממרוקו עם קום המדינה היה ממקימי ומייסדי מושב מגדים. הוא היה רכז ומזכיר המושב ותמיד היה פעיל ורץ לכל מקום כדי לקדם את המושב שכל כך אהב. מהמושב הוא עבר לאזור הצפון שם היה למפקח בכיר בבנק הפועלים על כל חיפה והצפון.

" הקפדתי ללכת בחוף והים ולשחות בבריכה כל יום, אבל הלב שלי התחיל לעשות לי בעיות " מספר חיים.
לפני 15 שנה עבר חיים ניתוח מעקפים בליבו מאז הוא הספיק לעבור עוד מספר צנתורים. מצב ליבו המשיך הידרדר עם השנים עד למצב של אי ספיקת לב קשה.

" חיים הגיע לביה"ח במצב קשה ומורכב, מסביר ד"ר רפי וולף קרדיולוג בכיר בכרמל המטפל בחיים.
בבדיקות אקו לב שביצענו לו, זיהינו דלף קשה של המסתם המיטראלי, מצב המחמיר את אי ספיקת הלב שלו ומקשה עליו כל פעילות אפילו הקלה ביותר"

בלב האדם קיימים 4 מסתמים האחראים על ניתוב, זרימה והעברת הדם בין הלב לשאר המערכות בגוף האדם. והם משפיעים כמובן על תפקוד הלב עצמו.

" אי ספיקה של המסתם המיטראלי היא השניה בשכיחותה בין כל מחלות המסתמים והיא פוגעת בעיקר בגיל המבוגר " מעדכן ד"ר וולף. מעל גיל 75 מעל % 10 מהאוכלוסייה סובל מאי ספיקה משמעותית של המסתם.

50% מהחולים במחלת המסתם לא מועמדים לניתוח תיקון או החלפת המסתם בגלל סיכון גבוה עקב גילם ומחלות רקע מהם הם סובלים כמו סוכרת ויתר לחץ דם והם מטופלים במחלת המסתם אך ורק באמצעות תרופות.
אי ספיקת המסתם גורמת להופעת סימפטומים קשים כמו קשיי נשימה, עייפות מוגברת, קושי בתפקוד יום יומי, אשפוזים חוזרים בבתי חולים ומגיעה גם למוות.

" אחד הפרדוקסים הכי גדולים, היא העובדה כי הטיפול הניתוחי הינו האופציה הכמעט יחידה להצלת חולי המסתם, אולם בגלל גילם המתקדם או מחלות רקע שונות החולים האלה אינם מועמדים לניתוח, ולמעשה רבים מהם נשארים עם טיפול תרופתי המוגבל בהשפעתו, מסביר ד"ר וולף ".

המחלה ידועה כמקצרת משמעותית את תוחלת החיים ומספר מחקרים הראו תמותה של מעל 50% בחולים עם דלף קשה סימפטומטי ללא התערבות במעקב שנה.

"המיטרא-קליפ" השיטה החדשנית בה תוקן המסתם בליבו של חיים היא השיטה המתקדמת ביותר בה ניתן לתקן את המסתם המיטראלי בלב החולה כשהכל נעשה בחדר צנתורים ללא פתיחת בית החזה וללא ניתוח.
השיטה פותחה רק בשנים האחרונות ועד היום עברו את הפעולה בכל העולם רק אלפים בודדים.

רק בשנה האחרונה קיבלה השיטה את אישור משרד הבריאות בישראל, ובית החולים כרמל הינו המרכז הצפוני היחידי של הכללית המורשה ומאושר ע"י משרד הבריאות, ומפעיל את השיטה בהצלחה.

פעולת "המיטרא-קליפ "החדשנית נעשית בהרדמה מלאה בחדר צנתורים בהנחיית שיקוף ואקו לב צמודים כל הזמן. במהלך הפעולה מוחדר צנתר מיוחד דרך המפשעה עד לחלל הלב ומגיע למסתם החולה. דרך הצנתר מועבר הקליפ שהינו בעצם סוג של תופסן קטנטן והוא מולבש על 2 עלי המסתם המיטראלי עד לקיבועם – דבר המקטין משמעותית את מידת דליפת המסתם.

לאחר עבודת הרופא המצנתר והתיקון, המסתם ממשיך לעבוד כרגיל כאשר מקום הדליפה נסגר והשיפור ביכולת העבודה של המסתם עולה בכמעט 90 אחוז.

היתרונות בשיטה החדשה הם הימנעות מניתוח לב מורכב, עם רמת סיכון נמוכה משמעותית והתאוששות קצרה ומהירה, מסביר פרופ' משה פליגלמן מנהל המערך הקרדיולוגי בכרמל.

ההתאוששות של החולה קצרה מאוד ואחרי יומיים הוא  כבר יכול לחזור לפעילות רגילה כשהוא מרגיש הרבה יותר טוב. ובעצם חסכנו לו ניתוח לב פתוח עם פתיחת בית חזה, הרדמה קשה וארוכה , שימוש במכונת לב ריאה, תרופות נגד כאבים, סכנות זיהום ועוד.

פעולת "המיטרא-קליפ" אורכת כ 3-4 שעות והיא מיועדת לאוכלוסיית החולים הסובלים מאי ספיקת המסתם המיטראלי במידה משמעותית ושלא יכולים לעמוד בניתוח לב להחלפת המסתם.

נכון להיום רושמת הפעולה למעלה מ% 90 הצלחה ברחבי העולם והיא קיבלה בסוף שנת 2013 את אישור ה FDA האמריקאי. מחיר ועלות הפעולה בישראל הינו כ 35 אלף דולר ונכון להיום היא נכנסה לסל הבריאות והחולים המטופלים בה אינם צריכים לשלם עליה כלל.

המצנתרים

מי שיוביל וינהל את הטיפול בשיטה החדשה בביה"ח כרמל הינו ד"ר רפי וולף יחד עם פרופ' דוד הלון, ד"ר וולף חזר לאחרונה מהשתלמות בת 3 שנים בקנדה בתחום הצנתורים וטיפול מיוחד במסתמים.

" אני מאמין שבעתיד הקרוב זאת אלטרניטבה נהדרת לחולים בקבוצת חולי המסתמים, אומר ד"ר וולף.
נכון להיום זהו הפיתרון היחדי שאינו ניתוחי ואני שמח יחד עם חבריי למחלקה ליישם אותו בהצלחה לטובת החולים שלנו בכל אזור הצפון, כאן בבית החולים כרמל "

ד"ר רפי וולף הינו חלק מצוות המסתמים המוביל של כרמל בו שותפים : פרופ' דוד הלון מנהל יחידת הצנתורים, פרופ' רונן יפה, ד"ר נאדר חאדר, פרופ' אבינועם שירן וד"ר סלים עדווי מיחידת האקו .מנהל המחלקה לניתוחי לב וחזה ד"ר ארז שרוני וצוות מרדימים מיוחד בניהולו של פרופ' ראובן פיזוב, שיחד הם מרכיבים את "צוות הלב".  "הארט- טים – צוות הלב " הם העוסקים בהערכה ראשונית בהתאמת ובחירת החולה המתאים לפעולה, כדי שתעבור בהצלחה.

" חיים עבר בהצלחה את פעולת ה"מיטרא-קליפ". הדלף במסתם הופחת ממצב קשה לקל . חיים שוחרר לביתו והוא מרגיש שיפור ניכר הן נשימתי והן תפקודי. כולנו תקווה שנוכל להציע את השיטה לחולים רבים כדוגמת חיים ובכך לתת אפשרות ומענה מקצועי ואיכותי לאוכלוסייה זו" מסכם ד"ר וולף מכרמל.

בתמונה: צוות רופאי המסתמים של כרמל בחדר הצנתורים, צילום אלי דדון.  
            התמונה חופשית מזכויות לשימוש

תגובות

מומלצים