פחות שוטרים פחות אכיפה

כולם מסכימים כי דיבור בטלפון הסלולארי ללא דיבורית וקריאה ושליחת הודעות במהלך נהיגה הן פעולות מסוכנות מאוד. אך נראה כי באגף התנועה של משטרת ישראל לא מתמקדים במיוחד באכיפה כנגד נהגים שעושים שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה, ומסכנים את החיים של כולנו בכביש.

20.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פחות שוטרים פחות אכיפה

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדובר במכת מדינה שהולכת ומתרחבת ומסכנת את כולנו בכל יום בכביש וזו תוצאה ישירה מהקיצוץ המתמשך של משרד התחבורה בתקציב למלחמה בתאונות הדרכים. במקום הגדלת מספר הניידות והשוטרים שיאכפו וירתיעו עבריינים שמסכנים את כולנו בכביש, משרד התחבורה מחליש את המשטרה באמצעות הקטנת התקציבים לפעילויות מצילות חיים". 

מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת "אור ירוק", עולה כי בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2014 (ינואר עד אוקטובר כולל), רק 46,846 דוחות נרשמו לנהגים שעשו שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה בממוצע 4,600 דוחות בחודש. על פי הקצב הזה יגיע מספר הדוחות בסוף שנת 2014 לכ-55 אלף דוחות בלבד. 

בשנת 2013 רשמו באגף התנועה  71,260 דוחות לנהגים שעשו שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה - כ-30% יותר ביחס לשנת 2014.

יותר מכך, בשנת 2012 נרשמו 100,130 דוחות לנהגים בגין שימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה - כמעט כפול ממספר הדוחות של שנת 2014.

בירושלים אוהבים להתעסק עם הסלולארי בזמן נהיגה (הנתונים עד חודש אוקטובר, כולל)

בירושלים, ניתנו 3,455 דוחות לנהגים שעשו שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה.
בתל אביב, ניתנו 2,515 דוחות לנהגים שעשו שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה.
בבאר שבע, ניתנו 1,222 דוחות לנהגים שעשו שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה.
בחיפה, ניתנו 1,050 דוחות לנהגים שעשו שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה.
באשדוד, ניתנו 998 דוחות לנהגים שעשו שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה.
בראשון לציון, ניתנו 929 דוחות לנהגים שעשו שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה.

הנתונים מדאיגים עוד יותר, מאחר כי מסקר שערכה עמותת "אור ירוק",  עולה שלמרות ורוב מוחלט של הציבור מודע לכך שלקרוא ולכתוב הודעות במהלך נהיגה זו פעולה מסוכנת, ובמיוחד לנוכח הצהרות המשטרה על הגברת האכיפה, לא חל שום שינוי במהלך חמש השנים האחרונות במספר הנהגים שמודים כי הם קוראים וכותבים הודעות במהלך נהיגה. מתוצאות הסקר עולה כי עדיין אחד מכל ארבעה נהגים (23%) מודה כי הוא קורא וכותב הודעות במהלך נהיגה (2010-2014).

נתון מדאיג נוסף שעולה מן הסקר הוא, כי כאשר נשאלו המשתתפים אם בעקבות הכרזת משטרת ישראל על הגברת האכיפה קיים חשש גדול יותר להשתמש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה, 46% טענו כי הדבר איננו מפחיד או מרתיע אותם (35% מהם אף טענו כי הם בטוחים שההכרזה לא תרתיע אותם!) ו-43% טענו שהכרזת המשטרה כן מרתיעה אותם מלעשות שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה.

עד כמה היסח דעת בנהיגה מסוכן? מהנתונים שאספה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארצות הברית, עולה כי בשנת 2010 התרחשו כחמישה וחצי מיליון תאונות דרכים שדווחו למשטרה (ישנן תאונות דרכים רבות שהנזק הוא קל ולא מדווחות למשטרה), ב-900 אלף מתוכן (17%) דיווחו הנהגים על היסח דעת כגורם לתאונה.  נתונים נוספים שאספה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים האמריקאית:
 
•קריאה וכתיבת SMS במהלך נהיגה מגדיל את הסיכון לתאונת דרכים פי 23.
•חיוג בטלפון הסלולארי ללא דיבורית מגדיל את הסיכון לתאונת דרכים פי שלושה.
•דיבור בטלפון הסלולארי ללא דיבורית מגדיל את הסיכון לתאונת דרכים פי 1.5.

תגובות

מומלצים