שיפור ניכר בהישרדות ילדים עם גידולי סרקומה בעשורים האחרונים

צוותים רפואיים מכל אזור הצפון, התכנסו במסגרת פורום צפון לגידולי ראש-צוואר, כדי לדון בתמורות שחלו בטיפול בילדים בתחום זה. בין הבשורות שדווחו במסגרת הכינוס: ירידה בשיעורי התמותה בילדים עם גידולי סרקומה, ועלייה באיכות חייהם של הילדים הללו.

22.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שיפור ניכר בהישרדות ילדים עם גידולי סרקומה בעשורים האחרונים

פורום צפון לגידולי ראש-צוואר, הרביעי במספר, התכנס לאחרונה במלון דן כרמל שבחיפה, והוקדש הפעם לגידולים בילדים. במפגש, בו הייתה חברת מרק סרונו שותפה אסטרטגית, לקחו חלק מעל 70 רופאים, אחיות ואנשי צוות פרא רפואיים מבתי החולים בחיפה, טבריה, עפולה, נהריה, נצרת, וצפת, יחד עם רופאים מהקהילה.

הכנס שעסק בעיקר בחידושים בטיפול בגידולי ראש צוואר בילדים וצעירים, נפתח בהרצאתה של פרופ' מרים בן הרוש, מנהלת מחלקת המטו-אונקולוגית בביה"ח רות רפפורט לילדים שברמב"ם.

פרופ' בן הרוש סקרה את סוגי המחלות הנפוצות באוכלוסייה הצעירה והצביעה על שיפור ניכר בהישרדות של ילדים עם גידולים מסוג סרקומה בעשורים האחרונים.

לדבריה של פרופ' בן הרוש, הבנה טובה יותר של הסרטן בילדים, לצד התפתחויות משמעותיות בשיטות כירורגיות מתקדמות ואמצעי קרינה חדשניים, לא רק שהורידו את שיעורי התמותה מהמחלה אלא גם הביאו לעליה באיכות החיים של הילדים, ולחזרתם המהירה לחיים נורמליים.

פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג גידולי ראש-צוואר ברמב"ם, ציין כי האמצעים הכירורגים החדשים כוללים שיטות זעיר פולשניות בעזרת אנדוסקופיה או רובוטיקה, באמצעותם מוסר הגידול הנמצא בתוך הראש דרך נחיר האף או דרך חתך בצוואר. ברמב"ם בוצעו עשרות ניתוחים מסוג זה.

צריכים לנסוע עד לארה"ב בשביל טיפולים מתקדמים

בהמשך הערב סקרו ד"ר סאלם בילאן, מנהל היחידה לאונקולוגיה של הראש והצוואר במכון האונקולוגי ברמב"ם וד"ר ליאנה אבדאח, רופאה בכירה במכון את היתרונות והחסרונות של הקרנות מונחות סי.טי לטיפול נלווה בילדים.

פרופ' אברהם קוטן, לשעבר מנהל המכון האונקולוגי ברמב"ם ומאבות האונקולוגיה בארץ שגם הוא נכח בכנס, דיבר על הצורך להביא לארץ אמצעים מתקדמים לקרינה בילדים מסוג קרינת פרוטונים, אשר להם יתרון בהפחתת תופעות הלוואי של הקרינה.

לדברי פרופ' בן הרוש כיום ילדים רבים צריכים לנסוע לארה"ב או לאירופה על מנת לקבל קרינת פרוטונים, והקמת מרכז כזה בארץ לא רק שיחסוך כסף רב למערכת אלא חשוב מכל- יאפשר לילדים טיפול ממוקד ומזעור תופעות הלוואי של הקרינה הרגילה.

הטיפול המוצלח בגידולי ראש צוואר בילדים כמו מבוגרים הוא פרי עמלם של צוותים משולבים, עם עשרות רופאים אחיות המתרכזים בהצלת החיים של כל ילד ומבוגר עם סרטן. המערכת הציבורית מצוידת לא רק בטכנולוגיות ובידע המתקדם ביותר בארץ, אלא גם בצוותים של פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים וקלינאיות תקשורת המתרכזים בשיקום של הילד ומשפחתו תוך כדי ולאחר הטיפול.

ד"ר בילאן ציין כי המטרה של הטיפול היא לא רק ריפוי מלא, אלא גם חזרה מהירה לחיים נורמליים, מוקדם ככל האפשר. מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות הראו יתרון ברור לשיפור השרידות בחולים שטופלו על ידי צוות רב תחומי בבתי חולים אוניברסיטאי, ומטרת המפגשים הללו היא לחלוק את הידע בין אנשי הצוות ולבסס מנגנון טיפולי מיטבי, עבור המטופלים ומשפחותיהם.

פורום צפון לגידולי ראש-צוואר הוא מיזם ראשון מסוגו בארץ אשר הושק לפני שנתיים על ידי ד"ר בילאן ופרופ' גיל. פורום רב-תחומי זה מיועד לגורמים רפואיים ופרא-רפואיים מכל אזור הצפון ובו דנים המומחים בשאלות שבמחלוקת ובאמצעי טיפול חדשים בתחום גידולי הראש והצוואר.

מפגש הפורום הבא יערך באפריל 2015 ויוקדש לטיפולים תרופתיים חדשים בגידולי ראש צוואר. אורח הכבוד במפגש זה יהיה פרופ' עזרא כהן, ראש המרכז לגידולי ראש צוואר בבית החולים של סאן דיאגו בארה"ב, ומהאונקולוגים המובילים בעולם בתחום זה.

מפגש רופאים

בתמונה: פרופ' זיו גיל במהלך דיון המתקיים במסגרת הפורום. ופרופ' מרים בן הרוש.
צילום: יח"צ. 

תגובות

מומלצים