אלכוהול הסיבה השכיחה ביותר לפיגור שכלי

ד"ר יהודה סנצקי, מומחה ברפואת ילדים נוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מרכז שניידר, התייחס  בישיבת הועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, לנזקי האלכוהול לעובר. כמו כן הוא ציין כי המודעות של נשים בהריון בישראל, לסכנות של שתיית אלכוהול אינה מספיקה.

22.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אלכוהול הסיבה השכיחה ביותר לפיגור שכלי

"אלכוהול היא הסיבה השכיחה ביותר לפיגור שכלי ולבעיות התפתחות שניתנות למניעה. הדגש הוא מתחת לניתנות למניעה. ודבר נוסף שכדאי לזכור, שבמהלך היריון אישה ששותה, האלכוהול שלה עובר באופן חופשי לחלוטין מהשלייה למחזור הדם של העובר, ולכן רמות האלכוהול שנצברות אצל האישה בדם, הן זהות לרמות האלכוהול שנצברות אצל העובר. [...] כשאת שותה, גם העובר שלך, התינוק שעוד לא נולד גם שותה."
 
"בארצות הברית נולדים כל יום כ-10,000 תינוקות. לפי מספרים שלהם, 20 תהיה להם התסמונת המלאה, שהיא הנדירה אמרתי, וכ-100 יהיו להם את אחת הפגיעות של קשת הפגיעות בעובר [...]

אם אנחנו נחשב בארץ לפי החישוב הזה מה קורה, אז נראה שכל שנה, מכיוון שנולדים כ-170,000 תינוקות בשנה, 172,000, אז יהיו כ-1,700 שיסבלו מפגיעה כלשהי, כמו שאמרתי בעיקר בהתנהגות ולמידה, וכ-170, שזה 0.1% מהתסמונת המלאה. זה מספרים די משמעותיים. למעשה אלה שפגועים בתסמונת המלאה, רק 10% מהם חיים חיים עצמאיים וכל היתר צריכים תמיכה כזו או אחרת, זאת אומרת שזה עול מאד כבד על החברה."
 
"החלטנו לבדוק מה קורה עם נשים בהיריון. מה המודעות של נשים בהיריון ומה המידע שבידיהן, באשר לשתיית אלכוהול בזמן ההיריון. עשינו את המחקר הגדול הזה במימון של הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול. [...] מצאנו אז שעם כ-75% מהנשים לא דיברו כלל במהלך ההיריון על הנושא של אלכוהול. מאידך, 75% מהנשים ידעו להיזהר מאלכוהול. זאת אומרת הנשים בכל זאת יודעות, אבל 25% מהן לא קיבלו מידע כלשהו וכ-15% [...] המשיכו לשתות במידה זו או אחרת, וכ-1.5% המשיכו לשתות בשתייה מסוכנת. שתייה מסוכנת בהיריון זו שתייה ששותים יותר מ-4 או 5 מנות של אלכוהול בעת ובעונה אחת."
 
"אז המסקנות היו ששתיית אלכוהול היא לא זניחה בארץ. המספרים שקיבלנו היו די דומים לארצות הברית ואירופה. ישנה אבחנת חסר של התסמונת, ורוב הנשים אינן מקבלות מידע בנושא של האלכוהול."
 
האמת על אלכוהול מתוך "האמת על אלכוהול" של המוסד לעולם ללא סמים
 
אלכוהול הוא סם.

הוא נמצא בקטגוריית המדכאים. כלומר, הוא מאט תפקודים חיוניים וגורם לדיבור לא ברור, תנועות לא יציבות, הפרעה בקליטות חושיות וחוסר יכולת להגיב במהירות. באשר להשפעתו על המיינד, הדרך הטובה ביותר להבין אותו היא כסם שמפחית את יכולתו של האדם לחשוב באופן רציונלי ומעוות את כושר השיפוט שלו. למרות שהוא מסווג כמדכא, כמות האלכוהול שנצרך קובעת את סוג השפעה. רוב האנשים שותים כדי לקבל את ההשפעה המעוררת, כמו שתיית בירה או כוס יין כדי "להשתחרר". אבל אם אדם שותה יותר ממה שהגוף שלו יכול להתמודד איתו,

הוא חווה את ההשפעות המדכאות של אלכוהול. הוא מתחיל להרגיש "טיפש" או לאבד קואורדינציה ושליטה.
מנת יתר של אלכוהול גורמת להשפעות מדכאות חמורות עוד יותר (חוסר יכולת להרגיש כאב, הרעלה שגורמת לגוף להקיא את הרעל, ולבסוף, חוסר הכרה, או גרוע מכך, תרדמת או מוות כתוצאה ממנת יתר חמורה). תגובות אלה תלויות בכמות האלכוהול ששותים ובמהירות השתיה.
 
חינוך למניעת שימוש בסמים ואלכוהול
 
הפתרון הטוב ביותר לבעיות הסמים והאלכוהול הוא חינוך. הרבה ממה שילדים שומעים על סמים ברחובות למעשה מגיע אליהם מאלו אשר מוכרים אותם.

עמותת "ישראל אומרת לא לסמים" פועלת בשיתוף פעולה עם הארגון העולמי "המוסד לעולם ללא סמים", ומשתמשת  בתכנית "האמת על הסמים" אשר תורגמה ל- 17 שפות והופצה ל- 188 מדינות.

עם 25 שנות ניסיון במניעת שימוש בסמים, תכנית "האמת על הסמים" פונה לכל אחד, אם באופן אישי, או דרך תקשורת המונים. כיום, 1200 ארגונים ממשלות וסוכנויות לאכיפת החוק משתמשים בחומרים של "האמת על הסמים", ברחבי העולם.
 
מיזם "האמת על הסמים" הינו אחד המיזמים הלא ממשלתיים הגדולים ביותר בעולם להסברה על סמים. תחילתו באמצע שנות ה-80 , כאשר ארגון הסיינטולוגיה והחברים בו הקימו את התנועה הציבורית האירופאית "אמור לא לסמים, אמור כן לחיים", בהשראת מייסד הסיינטולוגיה ל.רון האברד אשר הכיר בבעיית הסמים כאחת הבעיות הבוערות ביותר בחברה של ימנו. לימים, הפעילות התרחבה, ובשנת 2006 הוקם "המוסד לעולם ללא סמים", ארגון חילוני ללא מטרות רווח. מטרת הארגון להפיץ חומרים חינוכיים למניעת שימוש בסמים ואלכוהול בלבד, ולפתח חומרים חדשים, על מנת להתמודד עם האתגר של השינוי המתמיד במגמות השימוש בסמים.

תגובות

מומלצים