תכנית אופרטיבית מצמצמת האלימות באירועי הספורט

תופעת האלימות בספורט שגלשה לכל מקום וגם לבתי הספר, מטופלת ע"י הפיקוח על החינוך הגופני במחוז הצפוני, שיוזם השתלמויות מורים ומתייחס לטיפול בסוגיית האלימות, במסגרת היעד המחוזי לצמצום האלימות במערכת החינוך.

25.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תכנית אופרטיבית מצמצמת האלימות באירועי הספורט

"מטרת הספורט המוצהרת היא הנאה .  אם תחרותיות בין הקבוצות הופכת חלילה לאיבה, העלולה להתדרדר לאלימות מילולית ופיזית, אזי החמצנו את הערך המרכזי של הפעילות הספורטיבית . פייר דה קוברטן, מייסד המשחקים האולימפיים בעת החדשה, קבע כי "ההשתתפות היא העיקר" ולא תמיד יש חשיבות לזהות המנצח במפגש ספורט, שכן החשיבות הגדולה שבמפגש היא בעצם קיומו. בשנים האחרונות התרחבה תופעת האלימות בספורט בכל העולם, והגבול בין תחרויות ומשחקים ספורטיביים תחרותיים הוגנים לבין אלימות של ממש נחצה לא פעם.
במסגרת היעד המחוזי לצמצום האלימות במערכת החינוך , אנו מפעילים בצפון  , ובהצלחה יתירה , תכנית אופרטיבית לטיפול באלימות באירועי הספורט '' .

כך , מנהלת המחוז , ד'ר אורנה שמחון , בישיבת הנהלת המחוז האחרונה .

דובר המחוז , דויד גורלי מציין כי הפיקוח על החינוך הגופני במחוז מטפל בסוגיית האלימות בספורט בקרב קבוצות דוברות עברית וערבית גם יחד, ברמה השוטפת, בתחרויות ובמפגשים בין בתי ספר מכל המגזרים, בהשתלמויות מורים ובכנסים ומתייחס לטיפול בסוגיית האלימות כחלק אינטגרלי מהתוכניות הנגזרות והמיושמות בשטח.

ואלה הפעולות העיקריות הננקטות  בעניין זה:

1. הפיקוח על החנ"ג במחוז מקצה נתח חשוב מאוד לפיתוח הידע והמודעות בנושא האלימות כחלק אינטגרלי מהתכניות וההשתלמויות שאנו מקיימים במחוז.

2. בהשתלמויות בפסגות קיימות תוכניות אופרטיביות של הפיקוח בנושא התמודדות עם אלימות בשיעורי החנ"ג בפרט ובספורט בכלל.

3. הפיקוח על החנ"ג מפעיל את סמכויותיו המלאות המוקנות לו ע"י התקנון וחוזר מנכ"ל לטיפול הולם בכל בעיית משמעת ואלימות בארועי הספורט הכוללת זימון לבירור ועד לועדת משמעת מחוזית וארצית.

4. לחייב כל בי"ס המשתתף בארועי הספורט של המחוז לבנות תקנון בית ספרי המסדיר את עניין המשחק ההוגן והערך של "לנצח ביושר ולהפסיד בכבוד".

5. ביה"ס נדרש לקיים פעילות הסברתית בנושא טיפול במשמעת בביה"ס וטיפול במשמעת ע"י הפיקוח במחוז במידה ויהיו מקרי אלימות בארועי הספורט.

6. בנוסף להליכים המשמעתיים שהפיקוח נוקט אנו דורשים מכל בי"ס להציג תוכנית חינוכית לטיפול בבעיות משמעת ובאלימות בדרך חינוכית בביה"ס.

7. כל הקבוצות ובתיה"ס חייבים לכבד את המנון המדינה כמתחייב בחוזר מנכ"ל. כל חריגה בעניין זה תגרום לטיפול משמעתי לרבות זימון לוועדת משמעת מחוזית.

8. חל איסור מוחלט להשתמש בביטויים לא מתאימים בארועי הספורט.

9. כל נזק שייגרם לרכוש או לאדם בזדון יהיה באחריות ביה"ס כמוסד ובאחריות המעורבים בדבר.

10. קיים מערך לתגמול הולם לתלמידים מצטיינים ותלמידים שהפגינו התנהגות ספורטיבית חינוכית הולמת לרבות מתן פרס לשחקן ההוגן.

11. יושם דגש מיוחד על התנהגות בכל הצופים עפ"י ובהתאם לכללי התקנון שנקבעו בחוזר מנכ"ל. כמו כן, ניתן תגמול תעודת הוקרה לביה"ס שאוהדיו מעודדים בשירה מכבדת.

12. טקס קיום שבועת הספורטאי עפ"י כללי האמנה לסובלנות בישראל וברוח הדברים המחייבים בתקנון.

13. על המורים לחנ"ג ליטול חלק בשיפוט ובארגון העבודה המעשית בתחרויות.

14. יצירת אווירה פיזית נאותה בארועי הספורט המתקיימים ברחבי המחוז.

15. לאפשר יוזמה של מפגשים ספורטיביים חינוכיים מעורבים ומכל המגזרים בכוונה להדגיש את ערך המפגש הספורטיבי יותר מאשר התחרות עצמה.

16. לערב את הקהילה, הרשות המקומית, הנהלת ביה"ס, צוותי מורים וגורמים רלוונטים  שיהיו אחראים על תכנון וארגון מפעלי הספורט של המחוז ובכל המגזרים.

17. מתן מענה מגוון של מפגשי ספורט ובכל הענפים: משחקי כדור, שחייה, התעמלות, א"ק, שייט וספורט ימי ועוד. במטרה לתת מענה ספורטיבי, מקצועי ובעיקר חינוכי לכלל התלמידים ולאפשר להם ביטוי עצמי במסגרות הספורט האוניברסאליים.

18. הפעלת תוכניות וטיפוח ערכי הספורט בפעילות משותפת עם הועד האולימפי הישראלי במטרה לטפח את הערכים של המשחקים האולימפיים כמונעי אלימות ומטפחים ערכים חינוכיים אוניברסאליים בין העמים ובין הספורטאים. מטרת פעילות זו הינה  לשאוף למצוינות ולחיות בידידות ובשלום ולכבד את האחר, את הכללים והחוקים.

19. ארגון כנסים, מפגשים, ימי היערכות של מורים לחנ"ג מכל המגזרים כשבבסיסם תהיה הרצאה/סדנה/פעילות בנושא אלימות בספורט.

20. שילוב של בעלי תפקידים בכירים בוועדות משמעת והזמנתם לארועי הספורט השונים תוך הדגשת חשיבות המפגשים בין בתיה"ס כמפגשים חשובים בפני עצמם.

21. שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים ובעלי מוגבלויות בארועי הספורט ומתן מענה דיפרנציאלי לכל התלמידים שרוצים ומעוניינים להשתלב בארועי הספורט השונים.

22. שילוב תלמידים בשיפוט, בעבודת המזכירות ובארגון של כל ארוע ויצירת קבוצות הטרוגניות של תלמידים מכל המגזרים.

23. עידוד וסיוע לבתיה"ס לקיום מפגשי ספורט ותחרויות לקידום ועידוד הפעילות במסגרת "האחר הוא אני" וטיפוח הלמידה המשמעותית בחנ"ג כחלק מתפיסת עולם כללית ועפ"י המתווה שקבע משרד החינוך בעניין זה.

24. הוצאת מסמך כתוב לכל בתיה"ס להצעת פעילויות בנושא: "האחר הוא אני" תוך הדגשת הערכים של למידה משמעותית  וטיפול הולם באקלים הבית ספרי ובקירוב לבבות דרך הספורט.

25. מתן פרס החנ"ג עפ"י הכללים שקבענו בחוזר מנכ"ל תוך הדגשת הקריטריונים  המתייחסים לטיפוח ערכים של סולידריות ומשחק הוגן כחלק מאורח חיים פעיל ובריא.

26. עידוד וסיוע לבתיה"ס בבניית תכניות, יוזמות, ופרוייקטים בתחום הטיפול באקלים הבית ספרי באמצעות החנ"ג והספורט בדגש על נושא ההתנהגות הספורטיבית והפעילות הגופנית כערך מקרב בין בני אדם ומשותף לכל המגזרים.

27. הפיקוח על החנ"ג ניסח את אמנת ההגינות בתחרויות ספורט של בתיה"ס החתומים עליה כל המנהלים והמורים כחלק מהטמעת ערכי המשחק ההוגן ומיגור האלימות בבתיה"ס.

28. קיום פנלים מקצועיים בהשתתפות ספורטאים בכירים, ראשי רשויות ואנשי אקדמיה וציבור כחלק מהארועים הארציים הדנים בין היתר בנושא המשחק ההוגן וטיפול  בסוגיית האלימות במערכת החינוך ובמגרשי הספורט.

29. שימוש בתוכניות ההתערבות ברמת הספורט וברמת ביה"ס עפ"י המודלים ששפ"י וחוזרי מנכ"ל מציעים בעניין זה.

30. הפיקוח על החנ"ג מציע לבתיה"ס בניית תוכנית לקידום הבריאות ואורח חיים בריא ופעיל כאשר הבריאות הנפשית נטולת ההתנהגות האלימה הינה חלק משמעותי מתוכנית זו, ובנוסף לבריאות הגופנית והחברתית.

31. הפיקוח על החנ"ג במחוז מפרסם באתר המחוזי יוזמות ופעילויות שונות ומגוונות בנושא "האחר הוא אני", "סובלנות וכיבוד האחר" דרך פעילות גופנית וספורטיבית. כאשר הדגש על שיתוף פעולה, עידוד החלש, הגינות ספורטיבית וכבוד לאחר.

תיכלול התכנית : מפקחי החינ'ג במחוז : ד"ר אמין מוקטרן , אירית ברקוביץ  וד"ר יוסף עלי .

תגובות

מומלצים