תכנית חלוץ מבית שאן דרך כפר מנדא עכו עראבה וביר אל מקסור

תכנית פיילוט לבחינת סוגיית הזנחה ואלימות כלפי ילדים ובני נוער, שתסייע לאמוד את היקף התופעה ולבחון את הגורמים המעודדים את החשיפה של הפגיעות ואלה המעכבים אותה.

27.12.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תכנית חלוץ מבית שאן דרך כפר מנדא עכו עראבה וביר אל מקסור

"החלטתי להריץ השנה תכנית חלוץ מחוזית פיילוט בישובים בית שאן  כפר מנדא, עכו , עראבה וביר אל מקסור, ועניינו: בחינת סוגיית הזנחה ואלימות כלפי ילדים ובני נוער . הפיילוט יסייע לאמוד את היקף התופעה ולבחון את הגורמים המעודדים את החשיפה של הפגיעות ואלה המעכבים אותה . התובנות שנפיק מהפיילוט יסייעו לנו ליצור ארגז כלים ומשאבים להתמודדות עם הנושא בסיוע שותפים , מומחים וגורמים רלבנטיים , בהיבט רב מקצועי , רב מימדי ורב מערכתי ", כך , מנהלת המחוז , ד'ר אורנה שמחון , בישיבת הנהלת המחוז שנערכה השבוע .

דובר המחוז , דויד גורלי מציין כי כנס התנעה לפיילוט המחוזי יערך ביום 26/1/15  וכי התכנית הוקמה על בסיס ממצאי מחקר שערך 'המרכז לחקר החברה' באוניברסיטת חיפה ומהם עולה כי אחד מכל שני ילדים נפגע מאלימות כלשהי וכי מידי שנה נפגעים בישראל כ 165 אלף ילדים ובני נוער כאשר מספר הפגיעות מסתכם בכ 315 אלף .

במונחי הצפון , מדובר בממוצע שנתי של כ 25 אלף בני נוער דוברי עברית וערבית כאשר סך הפגיעות השנתי הממוצע מסתכם בכ 50 אלף , וזאת בהתייחס לטווח הגילאים 12 עד 17 בלבד .

עוד עולה מהנתונים כי לבנים יש סיכוי גבוה יותר להיפגע פיזית ורגשית ולבנות סיכוי גבוה יותר להיפגע מינית ולהיחשף לאלימות במשפחה , ככל שגיל הילד עולה כך עולה שכיחות הפגיעה , כ 18 אחוזים מכלל הילדים דיווחו כי נפגעו מינית , כשליש מהפגיעות המיניות נעשו בתוך המשפחה , כ 14 אחוזים מכלל הילדים דיווחו כי נפגעו פיזית , ברוב המקרים ( 80 אחוזים בקירוב ) ע'י בן משפחה, כרבע מהילדים שנפגעו פיזית דיווחו כי הפגיעה גרמה להם לפציעה שהצריכה טיפול רפואי , כ 15 אחוזים מהילדים דיווחו כי חוו הזנחה פיזית , 28 אחוזים מהילדים דיווחו כי עברו פגיעה רגשית .

הסיבות שעיכבו ילדים מלחשוף את הפגיעה הם : בושה , פחד וחשש מהפוגע ואילו הגורמים שעודדו ילדים לחשוף הפגיעה הם : 'מגיע לפוגע עונש' , 'לא יכול יותר לסבול את הכאב' , 'פחד שהפוגע לא יפסיק' ו'קשר טוב עם מבוגר שאתה סומך עליו' . 

את המחקר הארצי שכותרתו : התעללות , הזנחה ואלימות כלפי ילדים ובני נוער בישראל: אפידמיולוגיה של התעללות בילדים בקרב ילדים בישראל' ערכו פרופ' צבי איזיקוביץ' ופרופ' רחל לב-ויזל .

תגובות

1. אזרח לפני 9 שנים
להשקיע יותר משאבים בזה מבורך

מומלצים