פיתוחים טכנולוגיים עשויים לחשוף מציאות כואבת

המוניטור של הילדה חשף את המאהב של האימא. הסמארטפון של הבעל העביר בשידור חי את בילוייו הפרטיים. המצלמה במסדרון תיעדה את תיקון המקרר הארוך בהיסטוריה.

10.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פיתוחים טכנולוגיים עשויים לחשוף מציאות כואבת

הגדג'טים בבית המשפחה חושפים בגידות והברחות רכוש

לדברי עו"ד אבי גפן, פיתוחים טכנולוגיים עשויים לחשוף מציאות כואבת, כמו בגידות כלכליות ורגשיות – אך קיים קושי רב להציגן בפני בית המשפט לענייני משפחה. לדבריו, חל איסור על האזנת סתר וחדירה לפרטיות גם בין בני זוג – ועל כן ראיות שהושגו תוך עבירה, נדחות על הסף בבתי המשפט האזרחיים. מצד שני, מסרונים שצולמו על ידי האישה הנבגדת, או מידע שהושג מפרופיל הפייסבוק של הבעל שלא נסגר כהלכה – עשויים להתקבל כראיות קבילות לכל דבר ועניין.

לדברי עו"ד גפן, דווקא בית הדין הרבני עושה שימוש נרחב בתרשימי גאדג'טים למיניהם, כולל הקלטות מהאזנות סתר, ומצלמות מוכמנות שתיעדו את אחד מבני הזוג בבגידתו – מפני שעל בית הדין הרבני לא חלים דיני הראיות.
על השימוש התדיר בגאדג'טים להוכחת בגידותיהם של בני זוג – בכתבה הבאה.

לדברי עו"ד אבי גפן, הקלטת שיחה בארבע עיניים, או אוזניים, כשהמקליט הוא חלק מן השיחה – איננה נחשבת לעבירה על חוק האזנות סתר, אך כאשר המקליט מצותת לשיחה שבה אין לו חלק – הדבר נחשב להאזנת סתר ואסור בחוק.
"אפילו כשמדובר בבני אותה משפחה, המדברים ביניהם בחדרי חדרים – חל איסור להאזין להם, לרבות השענת המכשיר הסלולרי על דלת החדר, בניסיון להקליט את הדברים הנאמרים", אומר עו"ד גפן. לעומת זאת, אם הדברים נאמרים בקול רם ולא בחדר סגור, הרי שלדבריו בית המשפט לא יראה בכך האזנה, וזאת משום שלא נעשה ניסיון להסתיר את הדברים.
לדבריו, גם הקלטה בעקבות פעולות שנעשו בשוגג תיחשב לא חוקית בבית המשפט: כך למשל, הקלטת שיחת טלפון בין אישה למאהב שלה, שנקלטה על ידי מוניטור של תינוק המוצב בחדר הילדים, לא תוכל לשמש ראיה בבית המשפט.


האם גילוי האמת גובר על חיסיון הראיות?
בשנת 2011, הגישה אישה בקשה לבית המשפט להצגת תמלילי שיחות בינה לבין בעלה בהן תועד כיצד הוא מתכונן להבריח ממנה רכוש רב. הטיעון המשפטי המרכזי שאותו העלתה היה, כי בנסיבות הקיימות גובר אינטרס גילוי האמת על חיסיון הראיות. בית המשפט לענייני משפחה דחה את בקשת האישה, וכן כל ערעוריה שהגיעו עד לפתחו של בית המשפט העליון.

חרף כך, מבהיר עו"ד אבי גפן - לא כל תרשים של צדדים שלישיים נחשב אסור: "אין דין שיחה מוקלטת כדין מסרון בסלולרי", הוא אומר. "הפסיקה מתייחסת באופן שונה אל צילום מסרון שהגיע, למשל, אל טלפון נייד של הבעל, לעומת הקלטת שיחה באותו מכשיר טלפון, כאשר שני השותפים אינם מודעים לכך שצד שלישי מקליט אותם". לדברי עו"ד גפן, הפסיקה מתייחסת אל מסרונים שהגיעו למכשיר, כאל נקודת קצה. ניתן לצלם את נקודת הקצה – גם אם הצלם איננו בעל המכשיר – והראייה תהיה כשרה לפי דיני הראיות.

הפסיקה מתייחסת בצורה מורכבת גם אל ראיות שהושגו מתאי דואר אלקטרוניים ומפרופילים ברשתות חברתיות ואתרי הכרויות. נאסר על גברים ונשים לפרוץ לתיבת הדוא"ל הפרטית של בני זוגם – אך ניתן להיכנס להודעות פרטיות, אם תיבת הדוא"ל פתוחה, ונמצאת על המחשב המשותף של בני המשפחה.

לדברי עו"ד גפן אותו דין נוגע גם לפייסבוק. אסור לפרוץ אל פרופיל הפייסבוק האישי של בן או בת הזוג, אבל אם הבעלים של הפרופיל שכח לצאת ממנו כשהוא עושה שימוש במחשב המשפחתי – אזי, אם יצולמו ההודעות או הפרטים בפרופיל  על ידי בת זוגו – לא ייחשב הדבר כחדירה לפרטיות, או כעבירה על חוק האיסור להאזנת-סתר.

"בית הדין הרבני עשוי להתחשב בראיות שהושגו בניגוד לכללי הראיות "
לדברי עו"ד אבי גפן, בין בתי המשפט לבתי הדין הרבניים קיימים הבדלי גישות, בכל הנוגע לראיות המושגות באמצעות האזנות סתר. בעוד שבתי המשפט האזרחיים פוסלים ראיות שכאלה, חלק מההרכבים בבתי הדין הרבניים עשויים לקבל אותן ואף להכריע באמצעותן בסוגיות שעומדות במרכז הסכסוך בין בני הזוג.

לדברי עו"ד גפן, זה מספר שנים נודעת תופעה טכנולוגית מוזרה, לפיה סמארטפונים מחייגים לאדם בטעות, ללא כל כוונה וידיעה של בעליהם. "כך לפתע, מתחילה האישה החוקית לשמוע בשידור חי את כל אשר עובר על בעלה בזמן אמת, וכך גם נחשפים מקרי בגידה רבים באופן ברור ובוטה. "בעוד שהקלטה של שיחה שכזו לא תוכל לשמש כראייה בבית המשפט האזרחי, יש סיכוי מסוים שדייני בית הדין יבקשו לשמוע אותה, ויתכן שאף יכריעו בתיק נגד הבעל הבוגדני שניאופיו הוכחו" אומר עו"ד גפן.

עורך די גפןלדבריו, להבדלי הגישות הללו עשויים להיות השלכות מרחיקות לכת במקרה של בגידה: "גבר, אשר גילה כי אשתו מנהלת רומן מאחורי גבו, והצליח להוכיח זאת באמצעות האזנות סתר, עשוי במקרים מסוימים להשיג פטור מתשלום מזונות אישה מבית הדין הרבני, וכן פטור מתשלום כתובה". לדברי עו"ד גפן הדבר עשוי להכריע למשל למי תועבר הדירה המשותפת ולהסתכם במיליוני שקלים. "אם האישה מוכיחה שבעלה בוגד בה באמצעות ראיות שהושגו בדרך אסורה, היא תוכל, לעיתים, להראות את הראיות הללו בפני הדיינים, ולזכות באהדתם. במקרים כאלה הדבר עשוי לגרום לכך שהדיינים יפסקו לה את מלוא דמי כתובתה, ואף במקרים מסוימים תוספת כתובה. גם פה, מדובר בסכומים שיכולים להגיע למאות אלפים ואף למיליוני שקלים.

אפליקציות מיקום – חדירה לפרטיות או ראיה לגיטימית?

לדברי עו"ד אבי גפן, מאז הפך הסמארטפון לפריט חובה בכל בית בישראל, החלו מגיעות ראיות מאד מעניינות לדיוני גירושין הנערכים בבתי המשפט ובתי הדין בישראל.

כך למשל, מספר רב של אפליקציות מיקום המותקנות על טלפון סלולרי יכולות לשרטט מסלול מדויק של בעלי הסמארטפון, לאורך שבועות וחודשים. הראיות הללו עשויות לשמש כראיה בבית משפט ובבתי הדין – והדבר יוכרע על פי הדרך בה הושגו.
"כך למשל, אם הבעל שותל רוגלה על הטלפון הסלולרי של האישה, או מפעיל בו אפליקציית מיקום ששולחת לו דיווח ללא ידיעתה והסכמתה של אשתו – מדובר בחדירה קשה לפרטיות – ועל כן ראיות שכאלה לא יוכלו להיות מוצגות בבית משפט. לעומת זאת, אם הבעל שותל מדבקת GPS על הרכב המשפחתי, מטעמי בטיחות, מדבקה אשר מדווחת לו על מיקומה של המכונית לאורך שעות היום – מדובר במעקב לגיטימי – שיתקבל כראיה בבית המשפט.


הקלטה של אישה שדיברה מתוך שינה שימשה נגדה בבית הדין הרבני

ומה בדבר דיבור מתוך שינה? האם מותר להקליט אדם שמדבר מתוך שינה וחושף סודות אינטימיים?
עו"ד אבי גפן מבהיר כי הגישה להקלטה של אדם מסומם, או כזה המדבר מתוך שינה - הפסיקה אינה מוחלטת, אך נוטה לראות בכך האזנת סתר. לדבריו, חוק האזנות הסתר מתייחס במפורש לנושא של דיבור מדעת, ובמקרה בו האדם המוקלט מסומם או המדבר מתוך שינה, מדובר בדיבור שאין עליו שליטה – ועל כן רואה החוק בהקלטתו כמעשה אסור.

מצד שני, מספר עו"ד גפן, בבית הדין הרבני בירושלים קיבלו הדיינים את הקלטתה של האישה המדברת מתוך שינה כהוכחה לרומן אותו היא ניהלה מאחורי גבו של הבעל. ההקלטה שכנעה את הדיינים, כי האישה אכן בוגדת בבעלה.

מתקן המקררים ששבר את שיא גינס

לדברי עו"ד גפן, החוק אוסר התקנת האזנות סתר ברחבי הבית, אך עם זאת - מותר להשתיל מצלמות אבטחה, ללא קלט סאונד, במקומות ציבוריים, ובהם בכניסה לבית, בחדר המדרגות, וכן בחללים שאינם אינטימיים דוגמת הסלון והמטבח. המצלמות נטולות הקול נמנעות למעשה מהקלטת שיחות בין אנשים, אך מתעדות כל דבר שנראה בספקטרום שלהן. לדברי עו"ד גפן, בחללים אינטימיים דוגמת חדר השירותים, המקלחת וחדר השינה, אסורה התקנתה של כל מצלמה, עם ובלי סאונד.

לדברי עו"ד גפן, הגיע אליו תיק למשרד, בו תועד טכנאי מקררים אשר ככל הנראה שבר את שיא גינס בתיקון איטי של מקרר. הוא הוזמן אל ביתה של האישה, ולא יצא ממנו כל הלילה, וכך לאורך מספר לילות. כניסותיו ויציאותיו מביתה של האישה תועדו על ידי מצלמת אבטחה, שהוצבה על ידי הבעל מעל דלת הכניסה לדירה. לדברי עו"ד גפן, הדיינים ראו בכך ראייה ברורה כי האישה מבצעת מעשי כיעור, ולמעשה קיימת סבירות רבה ביותר כי היא בוגדת בבעלה עם טכנאי המקררים.

לדברי עו"ד גפן באמצעות מצלמות אבטחה חירשות שכאלה, נחשפים רומנים אסורים רבים, בעיקר של אנשי מקצוע תמימים למראה כמו חשמלאים, שרברבים, טכנאי מיזוג ועוד.

בנוסף, מצלמות אבטחה גם הצילו, לדבריו, לא פעם בעלים מעלילות שווא שנבדו מליבן של נשותיהם. כך למשל, ייצג עו"ד גפן בעבר גבר אשר אשתו העלילה עליו עלילת שווא על מעשי אלימות מפורטים. היא לא ידעה כי הבית מרושת במצלמות אבטחה, ושמההקלטות ניתן לראות ללא כל קושי כי האישה מחבלת בעצמה - מוצצת את בשר ידה כדי ליצור כתמים כחולים ומכה בפניה – וזאת רק על מנת לביים מקרה של אלימות, שכביכול ביצע בעלה.

לדברי עו"ד גפן, כאשר מושגות ראיות העשויות לסייע לבני זוג במאבקם על זכויותיהם, מומלץ לקחת ייעוץ משפטי, על מנת לבדוק את הדרכים הראויות, כיצד לעשות שימוש בראיות בצורה שתתקבל על ידי בתי הדין ובתי המשפט בישראל.

עו"ד אבי אבי גפן מתמחה בדיני משפחה, קביעת משמורת, מזונות, חלוקת רכוש, ניהול עזבונות, ירושות ועוד. משרדו של עו"ד אבי גפן במגדל ב.ס.ר 3 בקומה 17 באזור העסקים החדש בבני ברק. 

תגובות

מומלצים