כיצד ניתן לשפר את איכות החיים בגיל הזהב

הטיפול במבוגרים שמצב בריאותם אינו תקין מציב אתגרים מיוחדים. בעוד שרוב המבוגרים יישארו די בריאים ועצמאיים, רבים אחרים יימצאו בסיכון גדול ליפול, לפתח דמנציה ולסבול מדיכאון וחרדה.

20.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כיצד ניתן לשפר את איכות החיים בגיל הזהב

לא מעט מבוגרים מפתחים מצבים רפואיים כרוניים כמו דלקת פרקים או סוכרת שדורשים טיפול מתמשך. לעיתים קרובות, בעיות הבריאות האלה משפיעות על היכולת של האדם המבוגר לטפל בעצמו על בסיס יומיומי, החל מרחיצה והתלבשות וכלה בנהיגה ונטילת תרופות.

קלנועית לשיפור הביטחון העצמי

לא מעט מבוגרים שחווים ירידה בכושר ההתניידות שלהם, לא יכולים לצאת מהבית ללא עזרה. קלנועית היא אחת הפתרונות שמציעה הטכנולוגיה למבוגרים אלה. השימוש בכלי זה מאפשר לקשישים שמתקשים להתנייד בכוחות עצמם, להגיע ממקום למקום בעצמם וללא עזרה. קלנועית היא כלי ממונע ונוח לתפעול שאינו מצריך רישיון נהיגה. אין ספק שהיכולת לתפקד באופן עצמאי מבלי להיות תלויים במישהו אחר, משפרת את הביטחון העצמי ואת איכות החיים של האדם.

וכאשר הקשיש יכול לצאת מהבית ולהגיע לכל מקום, הוא בטח יבחר להגיע למרכז יום לקשיש שקרוב לביתו, שם יוכל לפגוש חברים, להשתתף בחוגים ולא ליפול לחיים של בדידות שעלולים להוביל לדיכאון ובסופו של דבר למוות.

מרכז יום לקשיש

מרכזים ייעודיים, כמו מעון יום לקשיש, מעניקים למבוגרים תמיכה חברתית, הזדמנויות לפעילות גופנית, הכוונה לתזונה נכונה ועוד. כל זאת, על מנת שלאדם המבוגר תהיה איכות חיים טובה יותר ולא רק תוחלת חיים ארוכה יותר.

מטרתם של מרכזי היום לקשישים היא: לספק שירותים תומכים למבוגר ולבני המשפחה שלו; לדחות או למנוע את העברת המבוגר למוסד סיעודי כלשהו על מנת שיוכל להזדקן בסביבה הטבעית שלו; להקל על המשפחה שמטפלת בקשיש; לשמור ולשפר את מצבו הפיסי, הנפשי והחברתי של המבוגר.

כדי לעזור למבוגרים ולשמור על העצמאות שלהם לאורך זמן, מספק מרכז היום תכנית פעולה לשיפור את הכוח, הסיבולת והניידות של המבוגרים. במסגרת המרכז לקשיש נערכות גם פעילויות שכוללות חוגים בתחומים שונים כמו מלאכת יד, יוגה, טיולים, גינון טיפולי ועוד.
יש מרכזי יום שבהם מופעל הפרויקט "מחשב לכל גיל" במטרה להנחיל את מיומנויות המחשב גם לאנשים מבוגרים וכדי לשפר את איכות החיים שלהם.

קלנועית

בנוסף לפעילויות החברתיות הענפות, המרכז לקשיש מספק גם ארוחות בוקר וצהריים, טיפולים כמו פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. הקשיש יכול לקבל במקום ייעוץ גריאטרי ולפגוש את העובדת הסוציאלית.

מרכזי היום מספקים הסעות לבתי הקשישים וחזרה, כך שגם מבוגרים שמרותקים לביתם יכולים ליהנות מהשהייה במסגרת חברתית נעימה ותומכת.

מה עוד נחוץ?

כדי להבטיח שאפשר יהיה לנקוט בכל האמצעים ולנצל את כל ההזדמנויות להשפיע על הזדקנות בריאה, הטיפול בקשיש צריך להתמקד במניעה, בהתערבות מוקדמת במידת האפשר ובהתמקדות בצרכים או בנסיבות המאתגרות ביותר. השקעה בגישה שכזו אמורה לספק יתרונות ארוכי טווח לפרט, לבני משפחתו, לחבריו, לקהילה ולמשק עצמו.

תגובות

מומלצים