צעירים מדליה ועוספיה מאושפזים בגלל שימוש בסם נייס גאי

בשקט בשקט מספר גדול של צעירים מדאלית אל כרמל ועוספיה אושפזו בשבועות האחרונים בבית חולים לחולי נפש באזור חיפה, לאחר שנטלו סם נייס גאי, תופעה מסוכנת שהמשטרה חוקרת.

22.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
צעירים מדליה ועוספיה מאושפזים בגלל שימוש בסם נייס גאי

הסם מגיע לידם של צעירים שלא כל כך יודעים להבחין בסכנה, הם קונים בסכום של 100 ₪ סם מסוכן ונוטלים עם שתייה חריפה, אלכוהול, משקה מוגז או אנרגטי, בלי להבין מה הם בולעים.

בחודש האחרון מספר גדול של צעירים מאזור כפרי הכרמל, חלקם שוחרר וחלקם עדין מאושפז בבית חולים לחולי נפש, בגלל נטילת אותו סם מסוכן שככל הנראה פגע בשפיות של הצעירים.

יחידה מיוחדת במשטרת ישראל בשיתוף המשרדים השונים, חוקרים את התופעה ובודקים שלא תתפשט לאזורים נוספים.

"מיסטר נייס גאי" ו"מבסוטון" סמי פיצוציות מסוכנים

"מבסוטון", "מיסטר נייס גאי" שמות מפתים, מבטיחים משהו טוב, נראים כמו פתרון לכל תחושה לא טובה אבל למעשה מדובר בסמים מסוכנים הנמצאים על מדפי הפיצוציות.

צעירים קונים את הסמים האלו, משתמשים בהם ולאחר מכן הם משתפים אחד את השני בחוויות, בפורומים באינטרנט. החוויות קשות, לא נעימות וחלק מעידים כי התמכרו. 

מה זה בכלל ה- "מבסוטון" ו-"מיסטר נייס גאי". אף אחד לא יודע.

ניחושים ממלאים את האינטרנט. אולי מדובר במריחואנה מעורבבת עם צמחים אחרים, אולי מדובר בחגיגת מעורבבת עם צמחים אחרים, אולי זה בכלל צמחים מרוססים בכימיקלים מסוכנים.

אין תשובה מדעית. השימוש הוא הימור כי אף אחד לא יודע מה יש בתוך השקיות האלו.

מה שכן ידוע לגבי סמי הפיצוציות החדשים האלו הוא שחווית השימוש בהם קשה ומפחידה. צעירים שהשתמשו בהם מספרים :

-"זה הזוי.. אף פעם לא הרגשתי כל כך נורא. זה כל הזמן נשאר לי במוח".
-"הנייס גאי, גרם לי לכאבי ראש, סגר לי את המוח, לחץ נוראי, בחילות".
-"עישנתי גוינט אחד של "מיסטר נייס גיא". התחלתי להקיא והיו לי סחרחורות, עברו כבר יומיים וזה לא עובר לי."
-"עישנתי "מיסטר נייס גאי" בבאנג ונבהלתי, זה מזכיר את ההרגשה של אמפטמינים או אפילו אסיד, זה חזק מאוד".
-"השתמשתי אתמול ב"מיסטר נייס גאי" היו לי הזיות, סחרחורות, התקפי חרדה".

47 אלף בני נוער הודו כי השתמשו ב”סמי פיצוציות” במהלך 2009.

בארץ פועלות למעלה מ- 3000 פיצוציות ובחלקן הגדול מתקיים סחר של ”סמי פיצוציות”. לאחרונה בשל תקופת היובש בשוק הסמים, נכנס סם סינטטי חדש ("מבסוטון") שאינו מכיל חומרים מאותן משפחות אסורות. הצפי הוא שתוך חודשיים גם הסם החדש יכנס לפקודת הסמים וייאסר לשימוש והפצה כך על פי הועדה למאבק בנגע הסמים של הכנסת.

לדברי יו”ר הועדה ח”כ מוחמד ברכה (חד”ש)- "חייבים לומר כי בדרך כלל הפתרונות למאבק בסמים נכנסים לתוקפם רק לאחר שהבעיה גוברת. הדרך הנכונה להתמודד עם המרוץ הקבוע הוא בחינוך בני הנוער".

סמים גורמים להשפעות שליליות רבות שההשלכות שלהן על בני נוער ומבוגרים עלולות להיות הרסניות.

 

תופעת סמי הפיצוציות מאבדת שליטה

תופעת סמי פיצוציות מתפשטת וגורמת לבני נוער להגיע לבתי חולים. ד"ר גלעד נתן "מה שקרה זה שפתאום התחילו להופיע בחודשים האחרונים עוד סמי פיצוציות"

תופעת סמי פיצוציות מתפשטת וגורמת לבני נוער להגיע לבתי חולים. לדברי ד"ר גלעד נתן, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת "מה שקרה זה שפתאום התחילו להופיע בחודשים האחרונים עוד סמי פיצוציות ואנחנו כל הזמן עוקבים אחרי זה זה נהיה גם יותר ויותר חוצפני כי פתאום מופיעות שקיות של סמי פיצוציות שכתוב עליהן "חוקי" וכתוב עליהן כתובת היצרן וכתוב עליהן, יש להן טלמרקטינג, להתקשר להתלונן אם יש בעיות.

נוצר מצב שבו היום המאבק נגד סמי הפיצוציות, עם כל חוק הנגזרות והכל, פשוט לא מיושם, והסמים האלה מתפשטים. ופתאום מגיעים לוועדה פקסים ממקומות שלא ראינו בעבר, או ממקומות שבהם הייתה בעיה בעבר ופתאום בעיה חדשה שאומרים יש פה סמי פיצוציות.

פתאום ממגדל העמק מגיע פקס, יש פה ילדים משתמשים ואתה רואה במקומות אחרים. ובמקומות שבעבר היה בהם הרבה יש בהם עוד, ואתה מקבל גם דיווחים- מחרימים, לא מחרימים? מה עושים עם זה? ועושה רושם שבלהט המאבק באלכוהול, שנהייה הנושא המרכזי, שכחו מבעיה שהיא מאד מאד חמורה ואתה מתחיל לקבל דיווחים מבתי חולים, מבתי חולים לחולי נפש, תשמע, יש פה יותר אשפוזים. אנשים השתמשו בחומרים, לא מזהים אותם, לא מכירים אותם."

זרעי מריחואנהבישיבת הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים אשר הוקדשה לנושא "התמודדות המדינה עם סמי הפיצוציות" הוצגו ההיבטים השונים של הבעיה.

אהרון גרונדמן, רכז נושא ביחידה למאבק בפשיעה פארמצפטית של משרד הבריאות פנה אל בני הנוער שנכחו בישיבה ואמר כי הוא רוצה לפנות  אליהם  בצורה אישית ולומר להם שסמי הפיצוציות פשוט מאד מסוכנים מאד והורגים.

"כל הזמן הם מופיעים בשווקים בשמות אחרים, מיסטר נייס- גאי, דה- ניו מיסטר נייס- גאי. אתם תמצאו בלי סוף שמות, אבל פשוט זו אותה גברת בשינוי אדרת. אלה חומרים כימיקליים מסוכנים ביותר, שמכינים אותם בתנאי מעבדה ללא פיקוח. אף אחד לא יודע מה מכניסים בהם, איך מכניסים בהם ואיך הם מיוצרים".

את ההיבטים המשפטיים הציגה עו"ד דרורה נחמני רוט, ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים. לדבריה קיימת החלטה חדשה של בית משפט השלום המתייחסת למסוכנות הסמים גם אם הם אינם מופיעים בחוק פקודת הסמים המסוכנים.

"ההחלטה היא של השופט צחי עוזיאל, של בית משפט השלום בתל אביב, מיום 22 באפריל השנה בתיק 45880-03-12, מדינת ישראל נגד ש. באלי ואחרים. יש כאן התייחסות של בית המשפט למסוכנות של הסמים למרות שהם לא נמצאים בתוך פקודת הסמים. כאשר ההסתמכות היא בעיקר על עדויות שנגבו".

אלו דברים שנאמרו בעדויות "אתה מרגיש שהגוף, אתה מרחף מעל האוויר. הוא רצה לקום, לקחת בקבוק מים, הוא לא הצליח. אחד דמיין שהוא נהיה עיוור. אני קראתי באינטרנט. אתה יכול כאילו לאבד ראייה הוא אומר, אבל אם מישהו חולה לב לוקח את זה, הוא יכול להרוג אותו אולי".

זוהי עדות של מי שעשה שימוש ממש בפועל: "בלעתי את הכדור, אחרי איזה חצי שעה הרגשתי לא טוב, בחילה ורצון להקיא. הקאתי, הרגשתי לא טוב, חזרתי. ביקשתי מבת הזוג שלי שתסיע אותי הביתה. לא נראה לי שזה סם, רק עושה סחרחורת, אבל אפשר להרוג אנשים עם הכדור הזה".

וזו עדות של מישהו שראה את אותו אדם שלקח את הסם "הוא לא ראה. הוא איבד את החוש כלפי חוץ, כלפי אנשים. הוא תיאר שהרגליים התנתקו לו מהגוף. כשהגענו לבית הוא היה איזה שעתיים בשירותים, בחילות, מקיא, בחילות. היה לו לחץ בחזה ודופק מהיר. הוא פחד שעוד שנייה גומר מהחיים. מת".

כיצד סמים פועלים ? סמים הם ביסודו של דבר רעלים. המידה שבה לוקחים אותם קובעת את השפעתם.

סמיםכמות קטנה פועלת כחומר מעורר, ממריץ אותך.כמות גדולה יותר פועלת כחומר מרדים, מאט אותך.

כמות גדולה עוד יותר פועלת כרעל ויכולה להרוג. זה נכון לגבי כל סם. הדבר היחיד שמשתנה הוא הכמות הנדרשת להשגת ההשפעה.

אך יש סמים רבים שיש להם חסרון נוסף: הם משפיעים ישירות על המיינד. הם יכולים לעוות את הקליטה החושית של המשתמש לגבי מה שקורה סביבו. כתוצאה מכך, פעולותיו של האדם עלולות להיות מוזרות, לא רציונליות, לא הולמות ואפילו הרסניות. סמים חוסמים את כל התחושות, הרצויות והלא רצויות. לכן, בעוד שהם עוזרים להקל על הכאב בטווח הקצר, הם גם מוחקים את היכולת והערנות ומעכירים את החשיבה. מתוך "האמת על הסמים".

חינוך אפקטיבי נגד סמים המבוסס על עובדות מה שבני נוער ומבוגרים לא יודעים אודות סמים ואלכוהול יכול להרוג אותם. הנוער בימינו חשוף לסמים ואלכוהול מוקדם מאי פעם. ההיבט המטריד ביותר של הבעיה הזו הינו כיצד שימוש לרעה בסמים מזיק לנוער שלנו, והאיום שזה מציב לעתידה של המדינה. משתמשים צעירים סובלים מיותר מחלות, נעדרים יותר ימים מבית הספר ונוטים יותר להידרדר לפשע מאשר אלה שאינם משתמשים.

הפתרון הטוב ביותר הוא להגיע לצעירים עם חינוך אפקטיבי נגד סמים המבוסס על עובדות, לפני שהם יתחילו להתנסות בסמים. הרבה פחות סביר שבני-נוער וצעירים אשר יודעים את האמת על סמים יתחילו להשתמש בהם. עמותת"ישראל אומרת לא לסמים" מפעילה תכנית חינוכית למניעת שימוש בסמים ואלכוהול בעזרתם של מתנדבים, בכל הסקטורים. התכנית כוללת בין היתר את הסרט התיעודי

"האמת על סמים: אנשים אמיתיים,סיפורים אמיתיים" 13 חוברות ותשדירי שירות עטורי פרסים אשר הופקו על ידי הארגון עולמי "עולם ללא סמים", אשר הוקם על ידי סיינטולוגים ופועל בתחום החינוך והבאת ידע אמיתי על סמים ואלכוהול לילדים ונוער ב- 125 מדינות.

ארגון "עולם ללא סמים" הינו ארגון של מתנדבים הפועל על מנת להביא את "האמת על אלכוהול" אל בני הנוער, באמצעות הרצאות וחלוקת חוברות. כיום זוהי הפעילות הלא ממשלתית הגדולה בעולם.

הארגון, אשר הוקם על ידי ארגון הסנטולוגיה, כאחד מבין מגוון הפעילויות לשיפור חברתי שהתנועה יזמה, עובד עם בני נוער, הורים, מחנכים, ארגוני מתנדבים אחרים ועם כל מי שיש לו רצון לעזור לאנשים לנהל חיים נקיים משימוש בסמים.

תגובות

3. שמיר ופיטרוזיליה לפני 9 שנים
לאפשר לגליזציה זה עדיף מסמי פיצוציות
2. הורה לפני 9 שנים
הכתובת על הקיר
1. הורה לפני 9 שנים
לסגור מיד את המקומות שמוכרים

מומלצים