שיתוף פעולה בחקר המוח

בעוד שראש ממשלת יפן וראש ממשלת ישראל, דנו בשיתופי פעולה עתידיים בעסקים ובמדע שיתרמו לקידום היחסים בין המדינות, מדעני מכון ויצמן למדע ומדעני מכון ריקן מיפן, כבר עוסקים בפועל בקידום שיתופי פעולה בין שני מכוני המחקר, ובין שתי המדינות.

24.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שיתוף פעולה בחקר המוח

מדענים ממכון ויצמן למדע וממכון ריקן ביפן מבססים שיתוף פעולה בחקר המוח, לאחר ביקורו של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, בישראל, מתקיים בימים אלה, במכון ויצמן למדע, כנס ישראלי-יפני בחקר המוח.

קבוצה של מדענים מובילים מהמכון לחקר המוח של מכון ריקן ביפן, דנו, יחד עם חוקרי מוח ממכון ויצמן למדע, בהתפתחויות עכשוויות במדעי המוח.

ד"ר עופר יזהר ממכון ויצמן למדע, אחד ממארגני הכנס, כבר נמצא בעיצומו של מחקר משותף עם טורו טקומי ממכון ריקן. "טקומי יוצר עכברים בעלי פגם גנטי שמחקה אוטיזם, ובמעבדת האופטוגנטיקה שלי חוקרים את העכברים האלה. אנחנו 'מכבים' ו'מדליקים' תאי עצב במוח באמצעות שימוש באור, ומקווים לגלות בדרך זו איך תסמונת הספקטרום האוטיסטי מתפתחת במוח, ואילו מנגנונים עצביים מעורבים בהתנהגות האוטיסטית", אומר ד"ר יזהר.

בשני ימי הכנס, מתמקדים המדענים בהיבטים שונים של חקר המוח: יאסונורי היאשי, לדוגמה, מתאר את מחקריו באשר לתפקידי השלד הפנימי של התא בתחזוקת גמישותן של הסינפסות בין אזורים שונים בתא.

פרופ' רוני פז ממכון ויצמן למדע מספר על ממצאיו, שמראים כיצד נטייתנו להכליל עלולה לפעול לרעתנו – לדוגמה, כאשר זיכרון של אירוע טראומטי מוביל להתפתחותה של תסמונת פוסט-טראומטית.

הדובר המרכזי בכנס, פרופ' שמעון אולמן ממכון ויצמן למדע, עוסק בהרצאתו בזיהוי חזותי – נושא שמטשטש את הגבולות בין מדעי המוח למחקרי אינטליגנציה מלאכותית. "אני משתף פעולה עם ד"ר טניפוג'י ממכון ריקן במשך שנים אחדות", אומר פרופ' אולמן. "המחקר המשותף סיפק נקודות מבט משלימות על ההיבטים הביולוגיים והחישוביים של מערכת הראייה, ואנחנו מתכננים כעת את השלבים הבאים של עבודתנו".

המדענים

מפגשים בלתי רשמיים וביקורים במעבדות במהלך שני ימי הכנס מספקים למדענים משתי המדינות הזדמנות להיפגש ולדון ברעיונות למחקרים משותפים עתידיים.

"מכון ריקן הוא המוסד המוביל בחקר המוח ביפן, ואחד הטובים בעולם", אומר פרופ' ידין דודאי ממכון ויצמן למדע, ממארגני הכנס. "בשיתוף פעולה בין מדעני שני המכונים טמון פוטנציאל משמעותי. עבודה משותפת עשויה להפיק תועלת לשני הצדדים, ואנחנו מקווים שהכנס יניב שיתופי פעולה נוספים בעתיד".

בתמונה: מדענים מיפן ומישראל בכנס חקר המוח

תגובות

מומלצים