לידה נדירה ובלתי צפויה

במוקד החירום והמבצעים של מד"א כרמל התקבלה שיחה על אישה בשנות ה-30 לחייה והכורעת ללדת בביתה ביישוב הסמוך לחיפה, פראמדיק מד"א ילד בהצלחה תינוקת שהייתה בסכנת חיים לאחר שנלכדה במצג עכוז.

25.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לידה נדירה ובלתי צפויה

צוותי החובשים והפראמדיקים במד"א כרמל מוזעקים מדי שנה לכ-500 אירועים של יולדות עם צירי לידה ברחבי המרחב, אך שום דבר לא הכין את הפראמדיקים של מד"א לאירוע שהתרחש בסוף השבוע האחרון בו לידה שהייתה אמורה להיות תקינה הפכה לאירוע מסכן חיים בו הפראמדיק היה צריך להתערב על מנת להציל את חייה של התינוקת.

במוקד החירום והמבצעים של מד"א כרמל התקבלה שיחה על אישה בשנות ה-30 לחייה והכורעת ללדת בביתה ביישוב הסמוך לחיפה. תוך זמן קצר הגיע צוות ניידת טיפול נמרץ בראשותו של הפראמדיק אייל הלפמן והחובשים טל לובלינר ועודד סבר אשר העבירו את היולדת בזריזות אל תוך הניידת במטרה לפנותה לבית החולים בכדי שמהלך הלידה יתבצע שם. זמן קצר לאחר העברתה החל תהליך הלידה ובעת שהחל  הפראמדיק להכין את אמצעי קבלת הלידה הבחין כי במקום הראש שהיה אמור לבצבץ מתעלת הלידה הופיע עכוזה של התינוקת.

לידת עכוז היא כאשר ראשו של העובר מופנה לעבר חלקו העליון של הרחם ועכוזו ורגליו מופנים לעבר תעלת הלידה. התינוקות אשר נולדים בלידת עכוז עלולים לעמוד בפני מספר סיכונים וזאת מכיוון שהראש שהינו החלק הגדול ביותר בגוף עלול להילכד בגופה של האם, לסבול מחוסר חמצן ולהיוותר עם נזק מוחי בלתי הפיך. לידות מעין אלה מוגדרות כמורכבות במיוחד וישנם מעט מאוד רופאים ומיילדים שיודעים כיצד להתמודד עם לידת עכוז. בדרך כלל לידות מעין אלו מסתיימות בניתוח קיסרי אשר נקבע מראש בגלל הסיכונים הכרוכים בה.

הלפמן הבין כי אין לו זמן רב לבזבז ועליו להתערב על מנת להציל את התינוקת וליילד אותה במצב מסובך זה. "אנו מורגלים בלקבל לידות רגילות בבית, ללידות מורכבות אין לנו ציוד מיוחד ואנו עושים את כל המאמצים בכדי לפנות לבית חולים שם האמצעים הטובים ביותר ללידות מעין אלו. במקרה הזה, תהליך הלידה התחיל והבנתי שאם לא אתערב התינוקת לא תשרוד עד לבית החולים. באותו רגע שהבחנתי בעכוזה שצץ ראשון, התחלתי לחלץ את רגליה בעדינות ולאחר מכן לתמוך בראשה העדין עד שתהליך הלידה הסתיים בהצלחה", סיפר הלפמן. לאחר מכן בדק הפראמדיק את התינוקת והאם, חתך את חבל הטבור ומצא שמצבן טוב והעביר אותן לבית החולים רמב"ם להמשך השגחה ובדיקות. האם והבעל הנרגשים הודו לפראמדיק והצוות על הפעולה הרפואית אותה ביצעו בהצלחה.

מגן שמעון ביטון, מנהל מד"א מרחב כרמל שבח את הלפמן על פעולתו המהירה והצלת החיים. "הלפמן הוא דמות למודל וחיקוי אשר שמר על קור רוח וביצע את המוטל עליו על הצד הטוב ביותר תוך הענקת טיפול אופטימלי במיומנות רבה ובכך הציל את חייה של התינוקת ועל כך אנו מוקירים אותו ואת אנשי הצוות שהיו שותפים לכך. צוותי מד"א עוברים במשך כל השנה השתלמויות מקצועיות מתקדמות להתמודדות עם מקרים רפואיים מגוונים ומורכבים, ביניהן לידות במצבי סיכון. בכל לידה מחוץ לכותלי בית החולים יש סיכונים, ולצוותי מד"א עומדות אפשרויות התייעצות רבות בכדי להתמודד עם הסוגים השונים שבהן ולהעניק את הטיפול הטוב ביותר בכל תרחיש".

הפראמדיק אייל הלפמן

צילום: דוברות מד"א כרמל

תגובות

1. חנאן לפני 9 שנים
כל הכבוד

מומלצים