ד"ר עאדל אבו-סאלח ניתח בקע שהגיע עד לקרסוליים

דווקא אחרי שהשילה עשרות ק"ג ממשקלה, אלה בוגיוב פיתחה בקע (הרניה) ארוך במיוחד, שהגביל אותה באופן משמעותי. כדי לפתור את הבעיה הבריאותית, היא עשתה את כל הדרך מאוקראינה לרמב"ם, שם פגשה את האיש שישנה את חייה, ד"ר עאדל אבו-סאלח.

27.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ד"ר עאדל אבו-סאלח ניתח בקע שהגיע עד לקרסוליים

השבוע, אחרי שעברה ניתוח מורכב לתיקון הבקע שלה, היא יכולה להתחיל לתכנן את חייה החדשים.

במשך כמה שנים אלה בוגיוב, בת 63 מאוקראינה, הסתובבה עם בקע ארוך במיוחד, אשר הגיע עד לקרסוליה. מעבר לאי נוחות הברורה שכרוכה בבעיה כזו,  הבקע שהכיל את הקיבה, המעי הדק כולו וחלק מהמעי הגס, גרם לבוגיוב לבעיות רפואיות לא פשוטות והעיב באופן משמעותי על איכות חייה.

אחד הסיבוכים העיקריים מהם היא סבלה היה התפתחות של מספר חסימות קיבה חוזרות, שהובילו לכך שפשוט לא יכלה לאכול. בוגיוב, שהייתה בעברה אישה גדולה ושקלה כ-200 ק"ג, הורידה במהלך התקופה הזו כמחצית  ממשקלה - 100 ק"ג - חלק באופן יזום וחלק מכיוון שלא יכלה לאכול מבלי להקיא בגלל סיבוכי הבקע.  במשך כל הזמן הזה היא חיפשה רופא שיסכים לנתח אותה, ולהחזיר לה את חייה בחזרה.

בקע מורכב כזה לא מנתחים בכל מקום. הדבר מצריך מיומנות ניתוחית גבוהה ויכולת להתמודד עם האתגרים שכרוכים בטיפול במקרה כזה. בתה של בוגיוב, נטליה, המתגוררת בארץ ומשמשת כאחות, נתקלה בפרסום מקרה של ניתוח בקע גדול במיוחד ברמב"ם והחליטה להביא את אמה לבית החולים החיפאי. לפני כחודש וחצי הגיעה בוגיוב לרמב"ם כדי לעבור הערכה במרפאה של ד"ר עאדל אבו-סאלח, מנהל השרות של תיקון בקעים ושחזור דופן הבטן במערך לכירורגיה כללית ברמב"ם. מי שמנתח לפחות מקרה אחד של בקע מורכב מידי חודש, לא פחד מהאתגר והסכים לנתח גם את בוגיוב.

בשבוע שעבר זה קרה. במשך חמש שעות ביצעו רופאי רמב"ם, ד"ר אבו-סאלח , וד"ר יצחק רמון, רופא בכיר במחלקת כירורגיה פלסטית בביה"ח, את הניתוח המורכב לתיקון הבקע הארוך ביותר שטיפלו בו עד כה. במהלך הניתוח השתמשו הרופאים במספר רשתות בגודלן המקסימלי, במטרה לתחום את איברי הבטן במקום דופן הבטן שנבקעה, וסגירתה של הבטן. לאחר מכן ביצעו הרופאים בניית דופן חדשה, שתשמור על איברי הבטן, ותמנע חזרה של הבקע, ולבסוף בוצעה כריתות עודפי עור ורקמה תת-עורית, במשקל של 5 ק"ג- אותו עור עודף שנוצר כתוצאה משנים ארוכות של התרחבות הבטן בשל הבקע. אתמול, ימים ספורים לאחר הניתוח, בוגיוב השתחררה לביתה כשהיא חשה בטוב ומתניידת בעצמה.

"מדובר בעשרה ליטרים של בקע, איתו היא הסתובבה במשך שנים", מסביר ד"ר אבו-סאלח, "הדבר הקשה עליה מאוד והגביל אותה משמעותית. זה מאוד משמח לראות כיצד ניתוח אחד, שפותר בעיה פיזית, משליך על חייו של המטופל באופנים שונים ובעצם נותן להם התחלה חדשה".

רגע לפני שהשתחררה מבית החולים, ביקשה בוגיוב לפגוש את הרופא שנתן לה תקווה. בהתרגשות גדולה היא בקשה להודות לד"ר אבו-סאלח על כל מה שעשה עבורה. בתה נטליה, שתרגמה את הדברים מרוסית לעברית, הסבירה את גודל המעמד: "אחרי כל כך הרבה שנים במצב לא פשוט, פתאום הכול נראה אחרת ובתוך כמה ימים. הניתוח, היחס שמקבלים מהצוות הרפואי ובכלל, הבעיה שכמעט ונמצאת מאחוריה לחלוטין, הופכים את הסיטואציה למאוד מרגשת. כמו שאנחנו באנו לכאן בעקבות כתבה שקראנו, אנחנו מקווים שהמקרה שלנו יעזור לאנשים אחרים שיבינו שיש לבעיות מהסוג הזה כתובת ברמב"ם".

השירות שפועל ברמב"ם, בניהולו של ד"ר אבו סאלח, הינו שירות ייחודי באזור הצפון, אשר נותן מענה לניתוחי בקע מורכבים יותר מאלו שמטופלים בשגרה. רמב"ם, בהיותו מרכז כירורגי הגדול בצפון, צבר ניסיון בטיפול באתגרים טיפוליים כאלו בהצלחה גדולה, ומידי שנה מבוצעים בביה"ח עשרות ניתוחי בקע מורכבים לצד מקרים פשוטים יותר.

דר' עאדל ואלה

בתמונה: ד"ר עאדל אבו-סאלח ואלה בוגיוב.
צילום: פיוטר פליטר.

תגובות

מומלצים