שרה נתניהו השיבה למדינה אלפי שקלים לאחר שלקחה פדיון מבקבוקי מעון רה''מ

מאז 2009 לקחה רעיית רה"מ לכיסה כספים מפדיון בקבוקים ריקים, רכוש המדינה, שהוחזרו בהוראתה למרכולים בבירה. לפני כשנתיים השיב הזוג נתניהו למדינה 4,000 שקלים

29.01.2015 מאת: הארץ

מאת: אמיר אורן

רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, לקחה לכיסה בארבע השנים הראשונות מאז שובו של בנימין נתניהו לראשות הממשלה ב-2009 אלפי שקלים מפדיון בקבוקים ריקים, רכוש המדינה, שהוחזרו בהוראתה למרכולים בירושלים. לפני קרוב לשנתיים החזיר הזוג נתניהו למדינה 4,000 שקלים, לפי אומדן של 1,000 שקלים בשנה. הפרשה נשמרה עד כה בסודיות מוחלטת בתוככי משרד ראש הממשלה ונודעה ללשכת היועץ המשפטי לממשלה ולאגף החקירות והמודיעין רק אתמול (רביעי) בעקבות פניות לצורך קבלת תגובה.

במענה לשאלות "הארץ" בעניין מסר אמש רפי שמיר, ממערך הדוברות של משרד ראש הממשלה: "בחודש מאי 2013 העבירה משפחת נתניהו ביוזמתה המחאה בסך 4,000 שקלים לחשבות משרד ראש הממשלה. הסכום הנ"ל תואם את הערכות חשב המשרד, על סמך צריכת בקבוקי השתייה במעון הרשמי מאפריל 2009. ההמחאה הופקדה בחשבון הבנק של משרד ראש הממשלה". חשב המשרד הוא יוסי איצקוביץ, הכפוף לחשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי־בוינג׳ו.

מנהל מעון ראש הממשלה לשעבר, מני נפתלי, התובע מהמדינה ומראש הממשלה נתניהו פיצוי על עוולות שונות שלטענתו נגרמו לו, סיפר בטענות שהשמיע בשולי תצהירו כי עובדי המשרד נדרשו להחזיר למרכולים את הבקבוקים ולהעביר את פדיונם לשרה נתניהו. נפתלי דרש מהמדינה, בין השאר, "לגלות ולהעביר לעיון התובע את כל החשבונות של מעון ראש הממשלה בתקופה הרלוונטית לתביעה בסופרמרקט בבית אגרון, בקו אופ רחביה ומגה תלפיות".

נפתלי סיפר בתצהירו כי "בתחילת הדרך הועלו מצד חשב משרד ראש הממשלה דאז יוסי שטראוס תהיות לגבי ההוצאות הבלתי סבירות במעון ראש הממשלה. זכור לי למשל ששטראוס שאל אותי אם נראה לי הגיוני שבמעון ראש הממשלה מוציאים 7,000 שקלים לחודש על פרחים. כאשר אשת ראש הממשלה שמעה ששטראוס מבקש לדעת מה קורה, התרגזה עלי ואמרה בכעס, 'חכה חכה, זה החשב של אולמרט, עוד מעט הבחור שלנו, איצקוביץ, יגיע'"

משפטן מנוסה, שהתבקש לחוות את דעתו על משמעויות הפרשה לאור העובדות, שאינן שנויות במחלוקת, אמר אמש כי קבלת כספים שלא כדין ושימוש בעובדי מדינה להשגתם היא לכאורה עבירה פלילית של גניבה או קבלת דבר במירמה, וכי החזרת הכסף לפי אומדן, וללא ודאות שזהו אכן הסכום המדוייק מפחיתה מחומרת המעשה אך אינה מבטלת אותו.

לפי המחיר הישן של ארבעה בקבוקים ריקים בשקל והמחיר הנוכחי של 30 אגורות לבקבוק, המשמעות היא שבכל שנה ממוצעת החזירו עובדי משרד ראש הממשלה כ-12 בקבוקים ביום חול, או פחות מכך אם מדובר בבקבוקי משקאות אלכוהוליים, הכרוכים בפיקדון מוגדל.

דובר משרד המשפטים נשאל אתמול מהי עמדת היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, בפרשת הבקבוקים. בשבוע שעבר הגן היועץ על טיפולו האיטי בתיק "ביבי־טורס", בהסתמכו על הצורך בזהירות יתרה בטרם פתיחת חקירה פלילית נגד ראש הממשלה. בפרשת הבקבוקים לא נטענה מעורבות של בנימין נתניהו, והיועץ נשאל אם הוא מחוייב לדעתו בזהירות דומה גם בהגיע לידיעתו תלונות נגד בני משפחה של ראש הממשלה. מי שקשר את שמו של נתניהו לפרשה היה, מאוחר יותר, משרד ראש הממשלה, שדיבר על המחאה של "משפחת נתניהו".

היועץ נשאל עוד אם ידוע לו דבר ההמחאה על סך 4,000 השקלים, שהועברה מהזוג נתניהו למשרד רה"מ, והאם אין היועץ רואה במסירת ההמחאה הודאה-בפועל בגניבה או בהוצאת דבר במירמה. עוד נשאל היועץ איך בדעתו לנהוג בעניין זה, שהסלחנות כלפיו פוגעת בעליל במראית פני הצדק ובאמון הציבור בשוויון הכל בפני החוק; ואם לא ינחה עתה את המשטרה לפתוח בחקירה פלילית נגד שרה נתניהו ואחרים המעורבים לכאורה בפרשה.

עד קרוב לחצות לא נמסרה תגובת היועץ, כשמונה שעות לאחר שהתבקשה. ממשטרת ישראל נמסר שהנושא אינו מוכר וכי עליו להיבחן על ידי היועץ המשפטי לממשלה.

www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-1.2551662
 

תגובות

מומלצים