בתי המכס בנמלי הים גבו כ-122,000,000 שקלים מיבואנים בגין הצהרות לא נכונות

עובדי בתי המכס בנמלים הימיים, באשדוד ובחיפה גבו בשנה החולפת כ-122 מיליון ₪ מיבואנים שמסרו כ-13,500 הצהרות לא נכונות לגבי ערך התכולה, סיווגה, מקורה וכיו"ב.

29.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בתי המכס בנמלי הים גבו כ-122,000,000 שקלים מיבואנים בגין הצהרות לא נכונות

אותם יבואנים, נדרשו כמובן לשלם את פער המסים בין הצהרותיהם למכס לבין נתוני האמת. לשם המחשה, מכס אשדוד דרש מיבואן שהצהיר על יבוא כוהל מפוגל, הפטור ממס קנייה ובפועל לאחר בדיקת רכיבי הנוזל התברר שיובא כוהל שאינו מפוגל, החייב במס קנייה, לשלם את פער המסים בסך של כ-8,300,000.

מקרה נוסף, אף הוא במכס אשדוד, יבואן שהצהיר על יבוא שום יבש והלכה למעשה ייבא שום טרי, נדרש לשלם את פער המסים שעמד במקרה זה על כ-440 אלף ₪. סך ההכנסות ממסים בבתי מכס – חיפה ואשדוד - הסתכמו אשתקד ב-33.5 מיליארד ₪.
 
בשנת 2014 עברו באשדוד ובחיפה כשני מיליון מכולות, יבוא ויצוא יחדיו. לאחר בדיקת הניירת המכסית שלהן ולאחר הפעלת מערכת הפרופיילינג לאיתור סיכונים, כ- 19,000 מכולות עברו בדיקה פיזית ותכולתן נפרקה לשם כך, ליקויים נמצאו ב-18% מהמשלוחים שנבדקו.

פעילות זו חשפה, בין השאר, כ-750 מקרים של הברחת סחורות. בין מקרי ההברחה הבולטים: בית מכס חיפה חשף רשת של גנבי רכבי יוקרה מחו"ל שפעלו יחד עם רשת אירופאית והבריחו כ-15 כלי רכב ממותגים מובילים תוך זיוף הניירת.

מדובר בשווי של למעלה מחצי מיליון שקל לכל מכונית. כמו גם הברחה של כ-310 טון גרגירי חומוס במכולות שהוצהר כי הן מכילות מספוא לחיות ונמנעה הודות למכס חיפה. בתחום הייבוא האישי עדים לאחרונה עובדי מכס חיפה לתופעה של הברחת רפליקות של רובים, שההצהרה מדברת על צעצועים אולם בפועל מדובר בריפליקות המופעלות באמצעות גז ויכולות לפגוע.

הודות לפעילות של מכס אשדוד נמנעו, בין השאר, הברחת אלפי זיקוקין ואמצעי לחימה קרים בשתי מכולות שרק קישוטים לחג המולד היו אמורים להימצא בהן והברחת אלפי חפיסות סיגריות, קורקינטים ממונעים, טלפונים סלולאריים ועוד במכולות שהוצהר לגביהן שמכילות ריהוט לגן.
 
עוד עלה מהנתונים כי נמצאו כ-1,300 משלוחים, שיובאו ללא צירוף אישורים מתבקשים של הרגולטורים, כמו אישורי מכון התקנים ומשרדי הממשלה השונים, למשל במכס חיפה נחסמה כניסה של מכולות מסין, שהכילה כ-40,000 נעלי בטיחות, כפפות בטיחות וציוד בטיחות-אולם הפריטים הגיעו ארצה ללא אישור מכון התקנים.

הברחת חומוס

כרבע מהתפיסות בבית מכס אשדוד, כ-500 במספרן, נעצרו בשל פגיעה בקניין הרוחני של בעלי הזכויות כמו משלוח של נעלי ספורט, שנתפס במכס אשדוד ובו למעלה מ-6,000 זוגות נעליים וכמות זהה של תוויות מפרות את הסימן Nike. הגדיל לעשות יבואן, שיבואו נחסם ע"י מכס חיפה לאחר שנמצא משלוח של אלפי זוגות נעלים מזויפות ועליהן, לא פחות משתי תוויות במקביל – האחת של אדידס והאחרת של Nike.   
 
בשנה החולפת, המשיך מכס אשדוד באכיפה המוגברת בכל הנוגע ליבוא אישי של כלי רכב יוקרתיים. ל-250 יבואני רכב, שמסרו הצהרות כוזבות לגבי מחיר הרכב וכנגזרת מכך החיוב בתשלום מסים, הוצאו דרישות לתשלום בסך כולל של כ-12 מיליון ₪.

תגובות

מומלצים