כריתת גידולים מהלבלב והטחול דרך חור זעיר

עשרות ניתוחי לבלב מבוצעים מידי שנה רמב"ם, לטיפול בגידולים סרטניים וטרום סרטניים. לאחרונה החלו לבצע בביה"ח, לראשונה בצפון, ניתוחי כריתת גידולים מהלבלב והטחול, בגישה זעיר-פולשנית, ללא צורך בפתיחת  חלל הבטן.

30.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כריתת גידולים מהלבלב והטחול דרך חור זעיר

ניתוחי הלבלב הינם נדבך חשוב בפעילות המערך לכירורגיה כללית: במערך מבוצעים כ-100 ניתוחי לבלב בשנה בממוצע. 20 עד 30 אחוזים מהמטופלים, נדרשים לעבור הליך שנקרא "כריתת לבלב רחיקנית" (כריתה של זנב הלבלב). הקריה הרפואית רמב"ם הצטרפה במהלך השבוע החולף למרכזים הבודדים בישראל, ובין היחידים בצפון - המבצעים ניתוח מתקדם שכזה בגישה זעיר-פולשנית (לפרוסקופית).

הגישה הלפרוסקופית, מסייעת לצוות הרפואי להקטין באופן משמעותי את החתך בניתוח  בהשוואה לניתוח בפתיחת הבטן. בגישה זו ניתן לעבוד באזור הלבלב דרך חתכים קטנים במיוחד, דרכם "מושחלים" סיבים אופטיים ויתר הכלים הניתוחיים, ולבצע את הליך כריתת הלבלב והטחול, אשר זוהו כנגועים בגידולים ממאירים וטרום-ממאירים.

בתום ההליך, התאוששות המטופל מהירה יותר, כואבת פחות ואסתטית יותר, עם תוצאות אונקולוגיות דומות בהשוואה להליך השמרני יותר שמחייב כאמור חתך גדול.

ניתוחי הלבלב מרוכזים על-ידי פרופ' יורם קלוגר, מנהל המערך לכירורגיה כללית ומנהל המרכז לכירורגיה של הלבלב בבית החולים רמב"ם. את תחום הכירורגיה הלפרוסקופית של הלבלב החל לבצע צוות הכולל את ד"ר אופיר בן-ישי, כירורג בכיר במערך לכירורגיה כללית, בסיוע והנחיה של פרופ' אחמד עסליה, סגן מנהל המערך לכירורגיה כללית ומנהל השירות ללפרוסקופיה מתקדמת במערך.

"לפני חמש שנים הוקם פה המערך, הבנוי משישה מדורים, כאשר כול מדור מתמקצע בתחום ייחודי", אומר ד"ר בן-ישי, "יתרון המבנה החדש של המחלקה לכירורגיה כללית הוא בהתמקצעות הצוותים לשיפור הטיפול בחולה. הודות למבנה הייחודי המדובר של המערך הכירורגי בקריה הרפואית רמב"ם, יש לנו היום את היכולות להתמקצע גם בהליך חדשני זה.בעתיד הקרוב נשלב גם עבודה עם הרובוט בתחום הכירורגיה של הלבלב" מוסיף  ד"ר בן- ישי, היוצא להשתלמות בגרמניה בשילוב הרובוט בתחום.

ניתוח זעיר

 

בתמונה: רופאי המערך לכירורגיה כללית בחדר הניתוח.
צילום: אבשלום לוי.

תגובות

מומלצים