מוקד נוסף של שפעת העופות

בעקבות התגלות שפעת העופות בלול סמוך לחדרה, נציגי משרד החקלאות ופיתוח הכפר נפגשו עם מקביליהם ברשות הפלשתינאית בנושא שפעת העופות, בישיבה נידונו דרכי שיתוף הפעולה בין ישראל לרשות במניעה, אבחון ושליטה במחלה, במטרה למנוע את התפשטות המחלה.

30.01.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מוקד נוסף של שפעת העופות

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מהדק את שיתוף הפעולה עם הרשות הפלשתינאית. הפגישה התקיימה במטה משרד החקלאות הישראלי בבית דגן. מטרת הפגישה להחליף מידע ולהגדיר דרכי שיתוף פעולה במיגור המחלה בשני הצדדים, לאור העובדה כי "מחלות מגיחות לא מכירות גבולות".

מהצד הישראלי השתתפו, בין השאר, בפגישה מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, ד"ר נדב גלאון, רופא וטרינר ראשי לבריאות העוף במשרד, ד"ר שמעון פרק. מהצד הפלשתיני השתתפו בפגישה מנהלי השירותים הווטרינרים מרמאללה ומעזה. כמו כן, השתתפו בפגישה נציגי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), הארגון הבינלאומי למחלות בבעלי חיים (OIE), נציג משרד הבריאות ונציג רשות הטבע והגנים.

בישיבה נידונו דרכי שיתוף הפעולה בין ישראל לרשות במניעה, אבחון ושליטה במחלה, במטרה ליצור מטריה אזורית לשיתוף פעולה למניעת התפשטות המחלה.

הרשות הפלשתינית נעזרה במשרד החקלאות לטיפול במחלה שהתגלתה בשבוע שעבר בשני מוקדים בשטחי הרשות. בעקבות זאת, משרד החקלאות ופיתוח הכפר הידק במקביל את הפיקוח במעברי הגבול עם הרשות למזעור הסיכון להפצת המחלה ללולים נוספים.

במקביל, שפעת עופות התגלתה בלול עופות במושב בית הלוי, סמוך לחדרה, הכולל כ- 35,000 עופות. בהתאם לנוהל שפעת עופות, העופות הנגועים יומתו ויוטמנו בכדי למנוע התפשטות המחלה. פירוט אודות מקרים קודמים של שפעת עופות שהתגלו ומוגרו בישראל ניתן למצוא כאן. אם יהיו עדכונים נוספים, תצא הודעה נוספת.

בתוך כך, צוותים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, סיימו את הטיפול בכל אתרי המחלה בישראל שהתגלו בשבוע שעבר באזור השרון, לרבות המתה והטמנת העופות. גם פעולות החיטוי הסתיימו. ישראל במקביל מקפידה לעדכן גם את הגורמים הווטרינריים הבינלאומיים בנושא, עדכון שוטף מועבר לארגון ה- OIE, הארגון הבינלאומי למחלות בבעלי חיים ולאיחוד האירופי. 

שפעת העופות נצפתה בישראל בשנים 2006, 2008, 2010, 2011, 2012, וכעת גם בשנת 2015.משרד החקלאות ופיתוח הכפר טיפל ומיגר לחלוטין את כל מקרי שפעת העופות בצורה יעילה ומהירה.

שפעת העופות ידועה כנגיף של עופות החל משנת 1901. בשנת 1955 זוהה זן ספציפי של נגיף השפעת כגורם למה שנקרא באותם ימים קדחת העופות. מאז נמצא שנגיפי שפעת העופות יכולים לגרום לתחלואה ותמותה בדרגות שונות.

נגיפי המחלה

נגיפי השפעת מסווגים לשלוש קבוצות עיקריות: A, B, C. בכל קבוצה זנים שונים. סיווג נוסף של נגיפי שפעת העופות הוא בהתאם לרמת האלימות שלהם כלפי עופות. ישנם נגיפים בעלי רמת אלימות נמוכה וגבוהה. רק מחלה הנגרמת על ידי נגיפים אלימים נחשבת ל"מחלה רשומה" הגוררת נקיטת צעדים שלטוניים. נכון להיום רק הזנים H5 ו- H7 ידועים כזנים היכולים לגרום לרמת אלימות גבוהה.

סימנים קליניים

טווח הסימנים הקליניים רחב ביותר ורובם אינו מצביע באופן חד משמעי על נוכחות של שפעת עופות. השפעת יכולה להופיע כמחלת נשימה, כמחלה במערכת העיכול, במערכת הרבייה או במערכת העצבים. סימני המחלה הראשונים הם לרוב ירידה בצריכת המזון ובהטלה. סימנים נוספים יכולים להיות שיעול, התעטשות, ראש נפוח ועוד. יחד עם זאת, ייתכן גם מוות פתאומי של עופות ללא כל סימנים קליניים.

דרכי התפשטות המחלה

רוב התפרצויות המחלה מתחילות עקב מגע ישיר או עקיף של עופות משק עם עופות בר. כאשר המחלה מועברת לעוף משק אחד, היא מועברת במהירות רבה ליתר הלהקה. ההדבקה בין להקות מתבצעת באמצעות תנועה של עופות נגועים, ציוד מזוהם, משאיות, בני אדם וכדומה. העברה דרך האוויר יכולה להתבצע רק בטווח מרחקים קטן יחסית.

מניעת המחלה 

סכנת הפגיעה של נגיף H5N1 בבני אדם, גרמה למעורבות של גורמי בריאות בעולם. שיתוף הפעולה בין שירותים וטרינריים ושירותי הבריאות בבני אדם, הולך ומתהדק. מנגנוני ההתראה וההערכות משתפרים ומתעדכנים, גם מתוך הסקת מסקנות מהמקומות בהם המחלה פגעה קשות. להרחבה

נהלים להתמודדות עם שפעת העופות

שפעת העופות בבני אדם - עד היום טרם נצפתה בישראל שפעת עופות בבני אדם, משרד הבריאות הוא המטפל בתחלואת שפעת העופות בבני אדם ונמצא בקשר הדוק עם משרד החקלאות ופיתוח הכפר בכדי לתאם היערכות משותפת.

תגובות

מומלצים