צילומי שיניים ללא קרינה

מחקר חדש מאפשר הדמיות בטרה הרץ לאבחון רפואי ע"י שימוש באנרגית קרינה לא מייננת ממאיץ קומפקטי במיוחד. כלומר אפשר יהיה אצל רופא השיניים לבצע צילום ללא קרינה.

08.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
צילומי שיניים ללא קרינה

מחקר חדש יוצג בכנס הישראלי למדע וטכנולוגיות הפלסמה לשנת 2015 ב 16/2 באוני' אריאל: במקום קרינת רנטגן, אבחון רפואי ע"י הדמיות ללא קרינה מייננת באמצעות מאיץ.

"הכנס הישראלי המדעי השנתי של 'האגודה הישראלית למדע וטכנולוגיות הפלסמה' ", מסביר פרופ' אהרן פרידמן יו"ר הכנס וראש מרכז המאיצים באוני' אריאל, "זו הזדמנות למפגש פורה של עשרות חוקרים, אנשי אקדמיה וסטודנטים מתחומים שונים במדעי הפלזמה שיבואו לקחת חלק ויציגו את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר ופורצות הדרך בתחום."

בין הנושאים שיעלו בכנס, מחקר מתקדם בתחום בנייה של מאיץ לייזר באוני' אריאל בשיתוף פעולה עם אוני' ת"א ואוני׳ בר אילן. במאיצי אלקטרונים מודרניים מושגת האצה של כמיליון וולט לכל 10 ס״מ של מאיץ.  במאיצי לייזר ניתן יהיה להשיג האצות במרחקים הרבה יותר קצרים. כלומר במילימטרים בודדים נתן יהיה להאיץ למאות מיליוני וולטים.

פיתוח מאיץ קומפקטי במיוחד, באורך 60 ס"מ בלבד המפיק זרם אנרגיה גבוה ביותר שנחשב לשיא עולמי, תוכנן ע"י איגור דיונין פוסט דוקטורנט מאוני' אריאל. מאיץ זה יגיע בקרוב לאוניברסיטת אריאל מארה"ב. באמצעותו ניתן יהיה ליישם את המחקר לקרינת טרה הרץ. מאיץ זה למרות קוטנו ייצר אלומת אלקטרונים מספיק חזקה ואנרגטית לייצור הספק גבוה של קרינת טרה-הרץ.

אבי קליין במחקרו משתמש באנרגיה שיפיק המאיץ הקומפקטי לצורך הדמיות בטרה הרץ המאפשרות אבחון רפואי באמצעות קרינה שאינה מייננת. כלומר אפשר יהיה אצל רופא השיניים לבצע צילום ללא קרינה.

המחקר של אבי עוסק בהתמרת קרינת טרה-הרץ שהיא קרינה בלתי נראית, ובלתי מזיקה (לא מייננת) אך חדירה לקרינת אור נראה שתאפשר ראיה ויצירת תמונות והולוגרמות של הדמות שהקרינה נושאת עמה. כך יהיה למשל אפשר לשקף שן ללא קרינה מזיקה ואחר כך להפוך את הקרינה להולוגרמה.

מאיץ אריאל

בין אורחי הכנס פרופ' ריק טמקין מ - MIT, בין המומחים העולמיים הגדולים ביותר בתחום טכנולוגיית הפלזמה, שמחקריו מקיפים מגוון תחומים בפיזיקה בסיסית ויישומית, עם דגש על מקורות עקביים של גלי אינפרה ומילימטר ויישומיהם. http://www.psfc.mit.edu/people_new/faculty/temkin.html

פרופ׳ טמקין ידבר על מקורות ליצירת קרינת טרה-הרץ.  כמו שראינו למעלה אחד השימושים לקרינה זו היא הדמיות ללא קרינה מזיקה. שימוש נוסף הוא גילוי וטיפול בתאים סרטניים ללא נזק לתאים בריאים.

הכנס ייערך ב 16/02/2015 באודיטוריום בקמפוס המערבי (בניין ראאב 52), בין 9:00-18:00

תגובות

מומלצים