27% מהתלמידים בישראל היו קורבנות לאלימות ברשת

11.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
27% מהתלמידים בישראל היו קורבנות לאלימות ברשת

מחקר של האוניברסיטה הפתוחה שהוצג בכנס שערכה עמותת אשנב – אנשים למען שימוש נבון ברשת האינטרנט לקראת יום האינטרנט הלאומי עלו מספר נתונים חשובים.

ד"ר טלי היימן  וד"ר דורית אולניק שמש , מהמחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה, האוניברסיטה הפתוחה, הציגו עדכוני מחקר שערכו שעסק בנושא האלימות ברשת ילדים ובני נוער. המחקר נערך בין השנים 2008-2014 וכלל למעלה מ- 3500 נחקרים.

על פי המחקר, בשנת 2014- דיווחו 27% כי היו קורבנות לאלימות ברשת עם עליה לאורך השנים (2008- 8%, 2012- 16%, 2014 – 27%). 49%  דיווחו כי נפגעו מאלימות פנים אל פנים.

בהתייחסות למגדר נמצא כי בנות נפגעות יותר מבנים (45% לעומת 34%). כאשר בנים יותר פוגעים מבנות.  עם זאת, בהשוואה לנתוני  לעומת אלימות פנים אל פנים יש אחוזים גבוהים יותר של פגיעות ברשת על ידי בנות ואחוזים גבוהים יותר של בנים שהם גם קורבנות.

17% ממשתתפי המחקר דיווחו כי הטרידו ברשת  (בריונים באינטרנט)

ו-36% דיווחו כי לקחו חלק בהטרדה פנים אל פנים. נמצא כי בנים יותר מטרידים ופוגעים ברשת מבנות. 46% מן המשתתפים דיווחו כי היו עדים לבריונות ברשת.

תלמידי בי"ס יסודי מדווחים במידה הרבה ביותר על פגיעה וקורבנות ברשת, לאחר מכן, תלמידי חט"ב ותלמידי תיכון. ממצאים דומים לגבי המטרידים ברשת. תדירות ההטרדה באינטרנט גבוהה יותר בקרב תלמידי חט"ב, לעומת השאר (בי"ס יסודי ותיכון).

נמצא קשר בין הקורבנות לאלימות ברשת לבין הקורבנות לאלימות פנים אל פנים.  רבים מבני נוער והילדים שנפלו קורבן למעשי אלימות ברשת היו גם קורבנות לבריונות פנים אל פנים. כך גם הבריונים באינטרנט. לעתים הבריונות ברשת היא המשך להצקות והטרדות מחוץ לרשת, ולעתים היא נקמה על אלימות פנים אל פנים בבית הספר.

כעס, זעם, דאגה, מתח ומצב רוח ירוד נמצאו כתגובות הרגשיות השכיחות ביותר לקורבנות ברשת והתגובות המעשיות השכיחות ביותר היו: בקשה וניסיון להפסיק את ההטרדה, לספר לחבר, לתקוף בחזרה, לספר להורים ולצאת מרשת. תלמידים מעטים בלבד דיווחו כי סיפרו למורים, התייחסו להטרדה בצחוק, או דיווחו למשטרה.

20.4% מהקורבנות ברשת דיווחו על ירידה בציונים,  41.8% דיווחו על פגיעה כלשהי בריכוז בלימודים. 21% דיווחו כי יש להם פחות חברים לאחר הפגיעה.

התלמידים לא נוטים לספר להורים על מעורבותם באלימות ברשת מתוך חשש שיקחו להם את המכשיר (הנייד, המחשב) או שחושבים שההורים לא מבינים את העולם הדיגיטלי.

בבחינת מדד סוציו אקונומי  לא נמצאו הבדלים משמעותיים בקורבנות לאלימות באינטרנט כמו גם בלקיחת חלק בהטרדה באינטרנט בין קבוצות ממדד חברתי-כלכלי שונה.

ברוך הינוך, יו"ר עמותת אשנב – אנשים למען שימוש באינטרנט הוסיף והסביר: "הנתון המציג את החשש של הילדים מפנייה להוריהם לסיוע, בעת אירוע של אלימות ברשת בין ילדים ממחיש את הפער העצום הקיים בין הדורות: בין הילדים לבין ההורים, בין "הילידים הדיגיטליים" לבין "המהגרים הדיגיטליים".

העמותה ההתנדבותית "אשנב" שעוסקת בחינוך לשימוש נבון באינטרנט קוראת להורים להכיר את עולמם הדיגיטלי של הילדים והנוער. עמותת אשנב הפועלת בהתנדבות מקדמת הכשרות בתחום האינטרנט והשיח הדיגיטלי בהתארגנויות שונות, במערכת החינוך ובמקומות העבודה, בנוסף, כמובן להכשרתם הרחבה של הילדים (הודרכו למעלה מ- 170,000 תלמידים ע"י העמותה).

אנו מאמינים בשיח פתוח וגלוי במשפחה ועולם האינטרנט הוא כיום חלק משמעותי בחיינו, כך שיש לרכוש את המיומנויות המתאימות כדי לדעת להבחין באירועים חריגים ולטפל בהם. מתנדבי אשנב הפרוסים בכל רחבי הארץ ישמחו לקיים הדרכות והרצאות להורים בבתי הספר ובמקומות העבודה."

עמותת אשנב – אנשים למען שימוש נבון באינטרנט, הינה עמותה התנדבותית שהוקמה בשנת 1999 להנצחתו של החייל ערן אדרת ז"ל, שלרשת היה תפקיד במותו.

העמותה, פועלת למען קידום מודעות הציבור הרחב: ההורים, הילדים ובני הנוער  להשפעות החיוביות והשליליות של השימוש ברשת האינטרנט והרשתות החברתיות השונות על החברה וטיפוח שימוש מושכל ונבון בה. עד כה הדריכה העמותה למעלה מ –170,000 איש ברחבי הארץ.
העמותה שותפה למיזמים רבים העוסקים בשימוש נבון ברשת בעולם הרשתות החברתיות ועולם הסלולר.

העמותה, עורכת כנסים בתחומים רבים ומגוונים של שימוש נבון ברשת. בנוסף לכך, שותפה אשנב במיזם של גוגל-Family safety center , המכיל תכנים ועצות בכל הקשור לגלישה נבונה ובטוחה ברשת. מידע נוסף על העמותה באתר: http://www.eshnav.org.il

עשרת הדברות של עמותת אשנב לילדים, לשימוש נבון באינטרנט

1. אזהר בתקשורת עם זרים ובגלישה באתרים לא מוכרים ולא אתן פרטים אישיים או מזהים לאנשים או לאתרים שאיני מכיר.
2.  לא אתקין תוכנות ולא אאפשר לתוכנות לגשת למידע אישי שלי בלי שאבין מה הן עושות.
3.  אשתמש בסיסמאות מורכבות ובסיסמה שונה בכל אתר אינטרנט, ואדאג להחליף סיסמאות מדי תקופה.
4.  לא אתן לאחרים את הסיסמה שלי, אפילו אם הם טוענים שהם צריכים אותה כדי לעזור לי.
5.  לא אתן גישה למחשב האישי שלי לאנשים זרים.
6.  לא אוריד או אפתח קבצים חשודים  או כאלו שקיבלתי ממקור שאיני סומך עליו.   
7.  לא אטריד אחרים ואדווח כאשר מטרידים אותי ל "סרגל המצוקה של אשנב" אותו אתקין במחשב שלי                             מהכתובת:  http:// eshnav.ourtoolbar.com
8.  לפני שאפרסם מידע ברשת אבדוק טוב מי יוכל להשתמש בו והאם הוא יוכל להשתמש במידע הזה לרעתי.
9.  בטרם אקבע פגישה עם אדם אשר הכרתי ברשת, אשוחח על כך עם הוריי או עם אחד ממוריי.
10.לא אפגש עם זרים לבד ובמקומות פרטיים ולא אתן להם פרטים על מקום מגוריי.

תגובות

מומלצים