המכללות האקדמיות לחינוך עוברות לאחריות הות"ת

לראשונה: לאחר דיונים שנמשכו כעשור המכללות לחינוך "בית ברל" ו"סמינר הקיבוצים" עוברות מאחריות משרד החינוך לאחריות הות"ת (ועדת תכנון ותקצוב), בתוך 7 שנים כלל מערך הכשרת המורים האקדמי יעבור מאחריות משרד החינוך לאחריות הועדה לתכנון ותקצוב.

11.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המכללות האקדמיות לחינוך עוברות לאחריות הות"ת

המטרה: חיזוק מעמד המורים, שיפור הכשרת ההוראה והשוואת מעמד המכללות האקדמיות לחינוך לייתר המוסדות האקדמאיים הפועלים בישראל.

בשורה למערכת החינוך: לראשונה המכללות לחינוך, "בית ברל" ו"סמינר הקיבוצים" עוברות לאחריות הות"ת (ועדת תכנון ותקצוב). מדובר בסנונית ראשונה, בשנים הקרובות יושלם המהלך של העברת כלל מערכת הכשרת המורים האקדמי.

במשרד החינוך בירושלים נערך טקס חגיגי, בו נחתם הסכם המעבר של המכללות האקדמיות לחינוך "בית ברל" ו"סמינר הקיבוצים" מאחריות משרד החינוך לאחריות הות"ת.

הטקס התקיים במעמד מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן, סגנית יו"ר המל"ג פרופ' חגית מסר-ירון, מנכ"ל מל"ג ות"ת גדי פרנק, יו"ר רמ"א פרופ' לאה קסן, נשיאת המכללה האקדמית "בית ברל" פרופ' תמר אריאב, מנכ"לית מכללת סמינר הקיבוצים צאלה יפה ויו"ר ועדת החינוך ח"כ עמרם מצנע.

המהלך נועד לשיפור הכשרת ההוראה בישראל והשוואת מעמד המכללות האקדמיות לחינוך לייתר המוסדות האקדמאיים הפועלים בישראל ע"י הענקת חופש אקדמי מלא, שיכלול גם את ענייניהם המנהליים והתקציביים. יצוין כי הדיונים בדבר מעברן של המכללות לחינוך מאחריות משרד החינוך לאחריות הות"ת החלו כבר לפני למעלה מעשור וכעת הבשילו התנאים למהלך.

מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן בירכה על המהלך: "היום הוא יום חג למערכת החינוך ולהשכלה הגבוהה יחד. היום אנחנו מניחים אבן נוספת בתכנית "למידה משמעותית" ומחזקים את הרצף שבין מערכת החינוך לאקדמיה. אבן זו מצטרפת לאבן הראשה שכבר הונחה עם ההחלטה אודות חיזוק תעודת הבגרות ככרטיס כניסה לאקדמיה. מדובר בהסכם אשר יביא לשיפור איכות ההוראה בישראל ויצעיד את מערכת החינוך למאה ה- 21'". 

סגנית יו"ר המל"ג, פרופ' חגית מסר-ירון: ״המתווה שנחתם היום משקף הבנה וקבלה של כל הצדדים, שהמכללות האקדמיות לחינוך הן מוסדות להשכלה גבוהה לכל דבר ועניין שבוגריהם ובוגרותיהם האקדמאים-פרופסיונליים בתחומי ההוראה, כמו בפרופסיות אקדמאיות אחרות (רפואה, משפטים וכד׳). המל״ג, בישיבתה אמש, אישרה המתווה ומברכת על המהלך״.

המכללות לחינוך עוברות לאחריות הות"ת – יתרונות:

1. השוואת מעמד המכללות האקדמיות לחינוך למוסדות האקדמאיים האחרים: הסכם זה נחתם בין היתר לאור המלצותיהן של מספר ועדות שהוקמו לבחינת הנושא, זאת במטרה להשוות את מעמדן של המכללות האקדמיות לחינוך למוסדות האקדמאיים האחרים, ושיפור איכות הכשרת המורים בישראל.

2. חופש אקדמי מלא : הסכם זה יאפשר למכללות האקדמיות לחינוך להתנהל, בדומה למוסדות אקדמיים אחרים – אוניברסיטאות ומכללות אקדמיות, ללא מעורבות ישירה של משרד החינוך, ועם חופש אקדמי, שיכלול גם את ענייניהם המנהליים והתקציביים. כמו כן המהלך נועד לאפשר למדינה תכנון רוחבי ואחיד של מערכת ההשכלה הגבוהה ובסופו של דבר לשפר את איכות הכשרת המורים בישראל.

3. זיקה למשרד החינוך : זיקתן של המכללות האקדמיות לחינוך למשרד החינוך תשמר, בדומה למקובל במקצועות פרופסיונליים אחרים, כגון זיקת ההכשרה לרפואה ולמקצועות הבריאות למשרד הבריאות. הזיקה למשרד החינוך תקבל ביטוי בכל ההיבטים הנוגעים למשרד החינוך ובמיוחד בכל הקשור להתנסות המעשית, המתקיימת בבתי הספר ובגני הילדים. שיתוף ותיאום ההתנסות המעשית עם משרד החינוך נועד לחיזוק הקשר בין האקדמיה לשדה, דבר שיתרום להכשרה איכותית ורלוונטית לסטודנטים ויגביר את המעורבות וההשפעה של המוסדות האקדמיים על מערכת החינוך.

מעבר לת"ת

צילום: מוקי שוורץ

תגובות

מומלצים