עיכוב בהגעת חיסוני שעלת הניתנים לתלמידי בתי הספר בכתות ב' ו- ח'

בשירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות התקבלה הודעה מהמפעל המספק את חיסוני השעלת לתלמידי כיתות ב' ו- ח', כי המשלוח שתוכנן להגיע במרץ 2015 יתעכב, וצפוי להגיע רק במאי-יוני 2015.

12.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עיכוב בהגעת חיסוני שעלת הניתנים לתלמידי בתי הספר בכתות  ב' ו- ח'

בשל כך חיסונים אלו לא יינתנו בבתי הספר עד חידוש המלאי

בשלב זה חיסוני נשים הרות ימשיכו כסדרם.כמו כן, יתר השירותים הניתנים במסגרת בריאות התלמיד ממשיכים כסדרם.

פרסום מתארך 19-12-2014 כאן בפורטל הכרמל

פריצת דרך רפואית בנושא מחלת השעלת

שעלת הינה מחלה זיהומית הפוגעת בדרכי הנשימה ונפוצה בעיקר אצל ילדים, ד"ר בהאא אבו ריא ממחלקת ילדים וד"ר אלן במברגר, מנהלת היח' למניעת זיהומים בבית החולים בני ציון, הצליחו לאפיין בפעם הראשונה בעולם את תקופת הזמן המיטבית למתן החיסון.

פריצת דרך רפואית במרכז הרפואי בני ציון בנושא מחלת השעלת, מתוצאות מחקר שבוצע במחלקות ובמעבדות בביה"ח ע"י ד"ר בהאא אבו ריא ממחלקת ילדים וד"ר אלן במברגר, מנהלת היח' למניעת זיהומים, עולה כי המנגנון העיקרי להגנה מהחיסון כנגד שעלת הניתן לנשים בהריון מתווך ע"י העברת נוגדנים דרך השלייה לילוד.

בנוסף, קבוצת החוקרים הצליחה לאפיין בפעם הראשונה בעולם את תקופת הזמן המיטבית למתן החיסון, אשר הביאה לרמת הנוגדנים הגבוהה ביותר אצל הילד בעת הלידה.

שעלת הינה מחלה נשימתית אשר שכיחותה נמצאת בעליה בארץ ובעולם, עם תחלואה גוברת ותמותה בעיקר של תינוקות. בעקבות כך, המליץ משרד הבריאות כבר בשנת 2012 על חיסון נשים הרות החל מהשבוע ה- 20 להריון.

לדברי פרופ' סרוגו, מנהל מח' ילדים והמעבדה המיקרוביולוגית, עודכנו ההמלצות עם העדפה למתן החיסון בשבועות 27-36 להריון. ממצאי המחקר הינם הדיווח הראשוני בעולם על הזמן המיטבי של החיסון וגם על השראת נוגדנים כנגד שעלת בחלב האם.

חיסוןממצאי המחקר הוצגו בכינוס האיגוד האירופאי של מחלות זיהומיות בילדים שהתקיים השנה באירלנד וזכו להתעניינות רבה בקרב החוקרים. בנוסף, ממצא המחקר התפרסמו לאחרונה בעיתונות העולמית המובילה בתחום.

במרכז הרפואי בני ציון מתכוונים להמשיך במחקר זה ולבדוק מספר מרכיבים מגנים נוספים של החיסון כנגד שעלת במהלך ההיריון.

סימני המחלה : תחילה, המחלה מתאפיינת בהפרשת נזלת מרובה ובהפרשה מהעיניים, שנמשכת שבוע עד שבועיים.  בהמשך מופיע השיעול אשר מאפיין את המחלה. השיעול מתגבר עם הזמן ומאופיין בהתקפים חוזרים של שיעול עוויתי המסתיימים בשאיפת אוויר אופיינית, מלווה בחריקה. בעת התקף הפנים מאדימות, ולפעמים מכחילות, ורידי הצוואר והעיניים בולטים ורוק נוזל מהפה. לפעמים גם  מתרחשת הקאה  לאחר התקף השיעול. 

השיעול הקשה יכול להימשך מספר שבועות. ההחלמה היא הדרגתית עם הפחתת התדירות של התקפי השיעול ועוצמתם עד להבראה מלאה.

שעלת עלולה להתפרץ בכל שכבות הגיל אך בתינוקות היא מסוכנת יותר בגלל השיעור הגבוה של הסיבוכים הקשים, שעלולים להיווצר כגון: דלקת ריאות, התכווצויות, שטפי דם בלחמיות ודלקת חדה במוח, העלולה לגרום לנכות קבועה או למוות.

המחלה נגרמת על ידי החיידק Bordetella Pertussis.

דרכי העברת המחלה : החיידק מתרבה בדרכי הנשימה. דרכי ההדבקה הן על ידי פיזור החיידק לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה. מידת ההדבקה גבוהה  מאוד. הסיכון להידבקות במידה שאדם שוהה בקרבת אדם חולה הוא 90%-100%.

תגובות

מומלצים