אחוז הנדבקים בפפילומה בחולים ישראלים עם גידולי הלוע נמוך

רבים מאתנו מכירים את וירוס הפפילומה האנושי (Human Papilloma Virus) כמחולל של סרטן צוואר הרחם. הווירוס שגרם לדיון ציבורי בעקבות פיתוח החיסון כנגדו והקריאה הגורפת לחסן את בנות העשרה, הפך לאחד הווירוסים הידועים בקרב הציבור הרחב.

23.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אחוז הנדבקים בפפילומה בחולים ישראלים עם גידולי הלוע נמוך

מחקר חדש חושף: מדוע אחוז הנדבקים בפפילומה, בחולים ישראלים עם גידולי הלוע, נמוך פי 3 מארה"ב .

לפני כשנתיים חזר הווירוס לתודעה בשנית, הפעם עקב וידויו של השחקן מייקל דאגלס אשר סבל מגידול בלוע ובגרון, הנגרם אף הוא על ידי חשיפה לוירוס הפפילומה.

אמנם דאגלס נרפא מהמחלה, אך בעשורים האחרונים נמצא כי וירוס הפפילומה אחראי לעליה חדה בשיעור סרטן הלוע באירופה ובאמריקה. יחד עם זאת, למרות שכיחותו בארצות המערב, מסיבה בלתי ידועה גידול זה נדיר יחסית בקרב ישראלים.

במחקר ארצי שנוהל בעשור האחרון על ידי צוות חוקרים מהמחלקה לאא"ג וניתוחי ראש צוואר בקריה הרפואית רמב"ם, נמצא לראשונה כי שיעור ההדבקה בווירוס הפפילומה בקרב חולים עם גידולי הלוע, נמוך יחסית לאמריקה ועומד על 30% בלבד. לעומת זאת, בארה"ב ואירופה שיעור ההדבקה מגיע ל- 90%.

מחקר לאומי זה כלל כמאה חולים אשר טופלו במוסדות רפואיים ברחבי הארץ, ביניהם: רבין, הדסה, נצרת, סוראסקי ורמב"ם. המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Head & Neck Journal, מתאר לראשונה את דפוסי ההדבקה בווירוס הפפילומה בגידולי ראש וצוואר בישראל.

פרופ' זיו גיל, אשר עמד בראש צוות החוקרים, מציין כי שיעור ההדבקה הנמוך יחסית שהתגלה במחקר יכול להסביר את התחלואה הנמוכה יחסית בארץ: "העובדה שבסופו של דבר אנחנו חיים בחברה שמרנית, יכולה להסביר את התופעה" אומר פרופ' גיל.

פרופ גיל

אולם לצד האופטימיות שבממצאים מזהיר פרופ' גיל כי יתכן ואנו עומדים בפני שינוי מגמה בתחלואה בארץ: "הנתונים שמגיעים מארה"ב ומאירופה מציגים מגמה של עלייה", אומר פרופ' גיל, "אנחנו נמצאים כיום במצב שהמערב היה בו בשנות ה-90. אם שיעורי ההדבקה בווירוס יעלו כפי שקרה בארה"ב בשנים האחרונות, נראה את אותן התוצאות גם בישראל".

לדברי פרופ' גיל הטיפול בגידולים אלו הוא יעיל מאד וכולל ניתוח בעזרת רובוט דה ונצ'י, כפי שנעשה במרכז הרפואי רמב"ם, או בעזרת קרינה וכימותרפיה.

למחקר: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/hed.23985/abstract;jsessionid=8228364618357151C71768F1D34DB877.f01t03

תגובות

מומלצים