ביולוגיה 5 יח"ל הוא מקצוע הרחבה מועדף על התלמידים בארץ

אולימפיאדת הביולוגיה היא אתגר לתלמידים שלקחו חלק בתחרות המבוססת על עבודות חקר אותן מבצעים התלמידים בכיתות י"ב הלומדים ביולוגיה 5 יח"ל, באולימפיאדה ה-18 לביולוגיה זכה יואב אבי-גיא מתיכון גימנסיה הרצליה.

25.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ביולוגיה 5 יח"ל הוא מקצוע הרחבה מועדף על התלמידים בארץ

יואב  אבי-גיא תלמיד כיתה  י"ב  מתיכון "גימנסיה הרצליה"  הוא הזוכה באולימפיאדה ה- 18 לביולוגיה שנערכה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר- אילן . 

התלמיד  יואב אבי-גיא זכה במלגת לימודים  בשווי שנת לימודים אקדמית אחת  בכל פקולטה שייבחר באוניברסיטת בר- אילן .

האולימפיאדה  נערכה  ביוזמת  משרד החינוך,  בשיתוף הפקולטה למדעי החיים  באוניברסיטת בר- אילן .   התחרות  יוחדה  הפעם לנושא : ביולוגיה – הלכה  למעשה.

במקום השני זכתה  ניצן שלוי  תלמידת י"ב   מתיכון "הכפר הירוק " והיא  תקבל  מלגת לימודים  בשווי שנת  לימודים אקדמית אחת  בפקולטה למדעי החיים  באוניברסיטת בר- אילן .

במקום השלישי  זכה   סהר יפרח,  תלמיד כיתה י"ב  מתיכון "אורט מעלות"  והוא יקבל   מלגת לימודים  בשווי  חצי שנת לימודים אקדמית  בפקולטה למדעי  החיים באוניברסיטת בר- אילן

את הפרס  לזוכה במקום הראשון  העניק נשיא אוניברסיטת  בר- אילן  הרב פרופ'  דניאל הרשקוביץ  שאמר:  "אמנם הענקנו  פרסים לזוכים בתחרות , אך עיקר הזכייה  היא ההשקעה  והמאמץ  וכמו שאומרים  חז"ל  במסכת מגילה 'ואמר ר' יצחק: אם יאמר לך אדם, יגעתי ולא מצאתי- אל תאמין. לא יגעתי ומצאתי- אל תאמין. יגעתי ומצאתי- תאמין!

 "ולכן כל המשתתפים הם הזוכים ".  נשיא האוניברסיטה  הרב פרופ' הרשקוביץ הוסיף  : "למעשה הקריירה שלי התחילה  מזכייה במקום שני באולימפיאדה למתמטיקה  וזה במידה  מרובה קידם אותי  ללימודים   ולמעשה  הזכייה הגדולה  היא לא עצם הזכייה  אלא עצם ההשקעה,  שהיא זו שמתווה את הדרך לעתיד ".

פרופ' שולמית מיכאלי  דקאנית הפקולטה למדעי החיים,  העניקה את הפרס  לזוכה במקום  השני   "אנו נמצאים בעידן המרתק ביותר של הביולוגיה כיוון  שמדעי החיים והרפואה נהנים היום מפיתוח טכנולוגיות המאפשרות לפענח את סודות החיים.  ואמרה : " במיוחד יש לציין פריצות דרך  הקשורות בקביעת הרצף של יצורים  רבים שאפילו לא ידענו על קיומם והנמצאים  במעמקי האוקיינוס,  אך גילוי DNA  מעיד על קיומם. וריצוף האינפורמציה הגנומית של אנשים רבים ושל גידולים סרטניים מאפשרים לנו לפענח מחלות גנטיות  ולהבין טוב יותר  את התפתחות  תהליך הסרטן ולגלות את כל המוטציות הגורמות לו או מתלוות אליו.   פריצות הדרך בכיוון  של  התרופות הביולוגיות אשר מבוססות על מערכת החיסון  לטפול במחלת הסרטן יחליפו  בעתיד את  התרופות הכימיות אשר  להן תופעות לוואי קשות". 

פרופ' מיכאלי  הוסיפה  "כל הממצאים הללו באו לעולם בשל  מדענים  שכמוכם  תלמידי התיכון שבחרתם ללמד ביולוגיה ולפענח את תורת החיים.  הסקרנות להבנת תהליכי החיים היא הבסיס והכח המניע לרפואה המודרנית בלי עבודת שטח קשה של שנים  של חוקרי מדעי החיים  הביולוגים לא היו באות  כל פריצות הדרך החשובות הללו. מי יתן שיצאו מכם ויבואו  הדור הבא של המדענים אשר מוכנים להקדיש עצמם למטרה נעלה זו.  המדע אינו קל הממציאים  הגדולים נתקלו לעתים בבוז  של עמיתיהם.  דבקות במטרה ואמונה בצדקת הדרך היא הכח המניע להמצאות ותגליות גדולות, שכן ,  אין חדווה גדולה יותר מזו של  הממציא  מנגנון  חדש הנחוץ וחיוני לחיים.  אני מקווה שאהבה שלכם למקצוע תביא אתכם להפוך למדענים, רופאים וחוקרים התורמים לארץ ולעולם". 

הגב' רותי  מנדלוביץ, מפקחת  מרכזת  על הוראת  הביולוגיה,  אגף מדעים מזכירות פדגוגית  ממשרד החינוך  ציינה
" מסלול  ההרחבה  בלימודי ביולוגיה  הוא המסלול המועדף על  התלמידים- כך לפי נתוני משרד החינוך"  "במשך שמונה עשרה שנה האולימפיאדה לביולוגיה ביססה לעצמה מעמד של פרויקט חינוכי המהווה נדבך חשוב בחינוך המדעי. היא תורמת לטיפוח ההתעניינות בביולוגיה בקרב תלמידי בתי הספר התיכוניים. השתתפות התלמידים בתחרות מעודדת אותם לממש את כישרונם ואת  יכולתם ומאפשרת להם לבחון את מצוינותם האישית בקנה מידה ארצי".

הזוכים

באולימפיאדה משתתפים תלמידים  מכל  רחבי הארץ  הלומדים   ביולוגיה  ברמה של 5 יחידות לימוד.  והיא   מתקיימת זו השנה ה-18,  ביוזמת  הפיקוח  על הוראת הביולוגיה  במשרד החינוך  ובתמיכת המחלקה לנוער שוחר מדע  במנהל למדע  ולטכנולוגיה  במשרד החינוך . בנוסף,  שותפים  'אורט קדימה  מדע, הקרן הקיימת לישראל  וחברת FUJIFILM

בשלב הראשון של התחרות  השתפו כ300 תלמידים מכל רחבי הארץ  והם נבחנו  בהבנת  מאמרים בנושא גוף האדם.   אח"כ  השתתפו הנבחנים   בפעילויות העשרה  המאורגנות  ע"י  הפקולטה למדעי החיים והיחידה לפעילות  נוער . בשלב הגמר  הציגו המתחרים את הכרזות  שהכינו לפני קהל המוזמנים  וענו על שאלות  חבר השופטים.  בתום התחרות  הרצה  ד"ר  עידו בצלת בנושא  'עיצוב  ביולוגי  ומכונות מן הטבע' .

בתחרות הכרזות זכתה במקום הראשון התלמידה מעיין קליין מביה"ס התיכון בקבוצת יבנה ובתחרות הצילומים זכה במקום ראשון הצילום של התלמיד אדיר מצקין מתיכון הדרים בהוד השרון

עוד ברכו את הזוכים  פרופ' אהוד זיו, יו"ר  ועדת  המקצוע ביולוגיה  וד"ר חנה פרל ,מנהלת אגף  מדעים במזכירות הפדגוגית  של משרד החינוך .

תגובות

מומלצים