נפגע הדיבור משבץ מוחי יש פתרון

שבץ מוחי הוא גורם התמותה השלישי בישראל, ומידי שנה מתרחשים בישראל 15 אלף אירועי שבץ מתוכם מעל 3000 מקרי תמותה.  בישראל ישנם מעל 120 אלף איש ששרדו שבץ מוחי.

26.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נפגע הדיבור משבץ מוחי יש פתרון

רבים מאלה ששרדו את השבץ, נשארו עם מגבלות כרוניות מוטוריות ו/או קוגניטיביות שמקשות על תפקודם החברתי, המשפחתי והתעסוקתי.

מחקר חדש "בעקבות המילים האבודות" - שנעשה ע"י ד"ר עדי ליפשיץ מהמח' להפרעות תקשורת באוני' אריאל: גרייה מוחית לשיפור בדיבור בנפגעי אירוע מוחי, השפעתה מידית ונמשכת גם לאחר מספר חודשים.

לפי משרד הבריאות מחצית מהחולים עוזבים את ביה"ח עם קשיים בדרגות חומרה שונות. נתונים אלו, בנוסף לכך שגיל השבץ הולך ויורד, יוצרים צורך חשוב לעזור לאותם נפגעים.

פגיעה שפתית (אפזיה) בשל נזק מוחי באזורי השפה במוח מתבטאת בפגיעה במידה מסוימת בכל ערוצי השפה: הפקת דיבור, הבנה שמעתית, קריאה וכתיבה. אחד המאפיינים השכיחים ביותר בקרב חולים אלו, הוא הפגיעה המשמעותית ביכולת לשלוף שמות לתמונות או חפצים. פגיעה ביכולת זו גורמת לתסכול רב בקרב הנפגעים, שעד לפני האירוע המוחי, השפה הייתה חלק בלתי נפרד מחייהם.

המחקר שנערך ע"י ד"ר עדי ליפשיץ מהמחלקה להפרעות תקשורת באוני' אריאל, מגלה כי יש פוטנציאל להוסיף טיפול חדש לשיפור שליפת המילים של חולים אלו בנוסף לטיפול הקונבנציונאלי הקיים ע"י קלינאיות תקשורת. הטיפול מתבצע ע"י גרייה חשמלית עדינה של אזורי שפה מוחיים ומציע פוטנציאל לשיפור ביכולות שליפת המילים של אנשים אלו.

מחקר זה הוא בין הראשונים בארץ שבדק את השפעת הגרייה המוחית החשמלית, על יכולות שליפת מילים של חולים עם פגיעה שפתית בשל נזק באזורי השפה במוח (אפזיה כרונית).

טכניקת הגרייה המוחית (tDCS) היא בלתי פולשנית ומתבצעת ע"י הנחת שתי אלקטרודות על הקרקפת, המעבירות זרם חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מילי אמפר לאזורי השפה. הגרייה מובילה לשינויים בולטים בפעילות המוחית.

נבדקו חולים בגיל ממוצע 70 שנים שקיבלו  6 טיפולי גרייה, הפסקה של 3 חודשים ו- 6 טיפולי פלצבו (שאם). יכולות שליפת המילים (השיום) נמדדו מיד בתום הגרייה, חודש, ושלושה חודשים אחריה. התוצאות מראות שיפור משמעותי בכמות המילים שהנבדקים שלפו נכון לאחר טיפול גרייה לעומת טיפול הפלצבו.

גם בניסויים מקבילים שנערכו בקרב נבדקים בריאים, טיפול הגרייה הוביל לשיפור בזמני התגובה במשימת שליפת המילים.

דר ליפשיץ

מחקר זה מצביע על שפור ממוצע משמעותי בשיעור של 30.95% מיד אחרי הטיפול מתברר שהשפעה החיובית של הגרייה  נמצאה גם כעבור שלושה חודשים (שיפור ממוצע של 28% בכמות המילים שנשלפו נכון ביחס למדידה ההתחלתית). התוצאות מעודדות ומצביעות על יעילות השימוש של גרייה חשמלית ככלי טיפולי לטווח ארוך לשיפור שליפת המילים בנפגעי אירוע מוחי.

כיום ישנה התפתחות מואצת בעולם בנושא השפעתה של גרייה חשמלית במוח. מחקרים חלוציים בתחום זה מצאו למשל, שפור ברמת הדיכאון והחרדה. המחקר הנוכחי שנערך ע"י ד"ר ליפשיץ בן בשט, בראשות פרופ' נירה משעל מאוני' בר-אילן  וד"ר אביה גביעון מביה"ח "רעות" ובשותפות עם פרופ' למיכל לבידור מאונ' בר אילן וד"ר זאן זאק ווטין מביה"ח "רעות", מצא שיפור בקצב שליפת המילים של מבוגרים בריאים מעל גיל 60 בעקבות הגרייה.

בימים אלו נפתחת מעבדת שפה ומוח באוניברסיטת אריאל שתכלול את המכשיר לגרייה חשמלית (tDCS) לצורך מחקרים נוספים בתחום שיפור הדיבור במגוון מחלות נוירולוגיות (שבץ מוחי, פרקינסון, ALS וכדומה).

תגובות

3. נסר אלדין לפני 9 שנים
אחוז גבוה של נפגעי שבץ יש בכפרים הדרוזים
2. חלבי לפני 9 שנים
נהדר כל הכבוד
1. אמאל לפני 9 שנים
תודה לכם

מומלצים