הבל פיך ינבא רעלת הריון

מחקר חדש ומהפכני שנעשה באחרונה במרכז רפואי העמק מצא קשר בין הרכב הגזים הנמצאים במערכת הנשימה לבין היכולת לזהות נשים עם רעלת היריון. תוצאות המחקר עשויות לסייע לגילוי מוקדם של המחלה ולמניעתה.

28.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הבל פיך ינבא רעלת הריון

עד היום אין כלי יעיל שיודע לאתר את הנשים המועדות להיכלל בקבוצת הסיכון לפתח רעלת היריון, והמחלה מתגלה לעיתים באיחור רב לאחר שהאישה כבר פיתחה יתר לחץ דם והפרעה בתפקודי כבד או כליה.

במחקר שבוצע במרכז רפואי העמק נבדקו 3 קבוצות של נשים: קבוצה של נשים הרות המאובחנות כלוקות ברעלת הריון, קבוצה של נשים הרות שאינן לוקות ברעלת הריון וקבוצה נוספת של נשים שאינן הרות.

המחקר התבצע על ידי גניקולוגים במחלקת נשים ויולדות במרכז רפואי העמק, ד"ר שירה ברעם ופרופ' משנה ראיד סלים, מנהל חדרי הלידה במרכז רפואי העמק, בשיתוף עם ד"ר מרואן חכים מבית החולים הסקוטי ועם פרופ' חוסאם חאיק מנהל המעבדות להתקנים מבוססי ננו-חומרים בטכניון.

מכל הנשים בשלושת הקבוצות נאספו דגימות נשיפה באמצעות מכשיר מיוחד והדגימות הועברו למעבדה בטכניון לשם קטלוג תרכובות הגזים שנמצאים בהבל הפה של כל אחת מהנשים.

מהממצאים עולה כי  בקרב 88% מן הנשים הלוקות ברעלת הריון נמצאה תרכובת זהה של גזים, והתרכובת שונה בהרכבה לעומת 2 הקבוצות האחרות.

לדברי פרופ' מ. ראיד סלים, מדובר בממצא שעשוי לאפשר בעתיד הקרוב הפיכת השיטה לשיטת ניבוי שתאפשר לאתר נשים בקבוצת הסיכון כבר בשליש ראשון של ההיריון, ובכך לשפר את האבחון והמעקב אחר האישה כדי שלא תתפתח מחלה מסכנת חיים לאם ולעובר, וזאת באמצעות מעקב צמוד יותר ובאמצעות טיפול מונע באספירין לדילול הדם. לדבריו, בקרב 10 אחוזים מכלל הנשים ההרות מתפתחת רעלת הריון,  שמעלה את הסיכון לתחלואה ואפילו לתמותה של האם והיילוד. מדובר במחלה או תסמונת המערבת מספר איברים בגופה של היולדת, כאשר הבולט בהם הוא יתר לחץ דם. במצבים מתקדמים מעורבים בין היתר גם איברים נוספים כמו הכליות, כבד, ראות, תאי הדם ומערכת העצבים המרכזית. מבחינת העובר, קיים סיכון להאטה בגדילה, דימום במהלך ההיריון ולידה מוקדמת כתוצאה מהיפרדות שליה.

דר ברעם ודר סלים

ברפואה העממית היה ידוע שאנשים חולים פולטים בהבל הפה שלהם ריחות בעלי מאפיינים שונים לעומת אנשים בריאים, והיום אנחנו יודעים להגיד שהסיבה לכך היא שאצל אנשים חולים תרכובות הגזים במערכת הנשימה שונה מזו של אנשים בריאים.

לדברי פרופ'  מ. סלים, השלב השני במחקר הוא לפתח בדיקה פשוטה וזולה, שניתנת לביצוע במרפאה בקהילה,  שתאפשר לאתר נשים בסיכון לפתח רעלת הריון החל מהשליש הראשון של ההיריון, ובכך להפחית את התחלואה והסיכון לאם ולעובר.

העבודה הוצגה באחרונה בכנס הבינלאומי לרפואת האם והעובר בסאן דיאגו שבארה"ב,  (The Society for Maternal-Fetal Medicine, Pregnancy Meeting, 2015 Annual Meeting, February, 2015, San Diego, CA, USA.) והיא תוצג השבוע בכנס המחקר השנתי של מרכז רפואי העמק.

תגובות

מומלצים