אמא, תדפיסי לי פיצה, על הדפסת מזון בתלת מימד

בעידן הטכנולוגי המתפתח של ימינו ההדפסה התלת מימדית הפכה כבר מזמן מתיאוריה למציאות, ובשנים האחרונות כבר יותר זול לייצר מדפסות תלת מימדיות (D3), מבעבר.

28.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אמא, תדפיסי לי פיצה, על הדפסת מזון בתלת מימד

קיימים היום מספר מודלים של מדפסות שזמינים לרכישה, וכמה שעדיין בשלבי העיצוב, כך שעוד ממתינים לנו הפתעות וחידושים בתחום ההדפסה התלת מימדית. המומחים מנבאים שבשנים הקרובות מדפסות D3 יהיו נפוצות מאוד בבתים הפרטיים.

השימושים במדפסות ליצירת הדפסה תלת מימדית, נעים בין אובייקטים מעשיים למען שימושים יומיומיים, לבין מוצרים מסחריים וחלקי חילוף שימושיים למפעלי הייצור. לאלה אפשר להוסיף גם את הטכנולוגיה שטומנת בחובה הבטחה לביו-מדפסות, להדפסת חלקים של גוף האדם למטרות רפואיות.

מדפסות D3 מעצימות את היזמים

יזמים רבים משתמשים במיקרו-ייצור כדי לייצר אצוות קטנות של מוצרים מותאמים אישית ועם אתרים למימון המוני, הם כבר לא צריכים להסתמך על קרנות הון סיכון למימון היוזמות שלהם.

התאמה אישית היא הצעד הבא בטכנולוגיית מדפסות D3

השאלה הבאה כבר לא תהיה "איך נדפיס דברים?" אלא "מה נדפיס?". התאמה אישית היא הבז העולמי הבא בתעשייה. חלקי חילוף, צעצועים ופריטים מעוצבים שונים שאפשר למצוא באינטרנט – אפשר יהיה להתאים אישית לצרכי הצרכנים. ומכיוון שמדפסות D3 יכולות להדפיס בכול פעם רק חלק אחד של המוצר, אפשר יהיה בקלות יחסית לייצר מוצרים מותאמים אישית. כבר היום יש אתרים באינטרנט שמאפשרים ללקוחות להתחבר למעצבים ולהזמין מוצר מותאם אישית כמו תכשיט או קישוט לבית.

תלת מימדסוגי טכנולוגיות להדפסה ב-D3

Fused Deposition Modeling: טכנולוגיה שממיסה את הפלסטיק וממלאת את המודל בשכבות, עד שהמודל מתמלא כולו. ישנם שני סוגי פלסטיק שמשמשים בסוג זה של טכנולוגיה – ABC, שהוא יציב ועשוי מחומרי גלם על בסיס שמן ו-PLA, שהוא חומר מתכלה ומבוסס על חומרי גלם מבסיס צמחי.

Stereolithography: מכונות שמשתמשות בלייזר כדי לאחות שרף ולבנות בכול פעם, שכבה אחת של אב טיפוס. בשיטה זו צריך להסיר באופן ידני את התמיכות שתמכו בחלק שיוצר במדפסת.

Selective laser sintering: לייזר סלקטיבי שמשמש לדבקוק (חיבור חלקיקים של חומר על ידי חימום ובלי התכה) אבקת המתכת, מחבר את האבקה יחדיו כדי ליצור מבנה מוצק. לאחר הדבקוק יחדיו של כול שכבה, המבנה צונח, והשכבה הבאה נבנית על גביו.

הדפסת מזון במדפסת D3

במסיבת עיתונים שערכה חברת XYZprinting, הציג מנכ"ל החברה סיימון שן שתי מכונות אב טיפוס, מכשיר גדול בעל שלושה חרירים, ומכשיר קטן בעל חריר בודד – שניהם מסוגלים להדפיס מזון בכול צורה שתקבע מראש. למרות שהמכשירים לא יכולים לבשל ישירות את ההדפס, אפשר – על ידי שימוש בכמוסות שמכילות מרכיבים שמולאו מראש – להדפיס ולייצר חטיפים כמו עוגיות, שוקולדים ופיצות.
במסיבת העיתונים ציין שן שהחברה עובדת עם ספקים של מרכיבי מזון שמתאימים למכונת ההדפסה. החברה מאמינה שבעתיד, מדפסות המזון התלת ממדיות עשויות לשמש את האסטרונאוטים שיוכלו להכין לעצמם מזון בעת שהותם בחלל. ואכן נאס"א חוקרת אפשרות זה בימים אלה. הכוונה היא להתחיל בייצור מדפסות המזון כבר ב-2015.

תגובות

מומלצים