העדר "הסדר חריגים" לניתוקי חשמל מותיר בעלטה חייבים רבים

לאגף לסיוע משפטי של משרד המשפטים הגיעו השנה עשרות אזרחים הסובלים מניתוקי חשמל. העדר הסדר חוקי המפרט אמות מידה לבחינת חריגים למדיניות ניתוק זרם החשמל בשל מצוקה כלכלית, מותיר אזרחים רבים חסרי ישע מול חברת החשמל.

02.03.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
העדר "הסדר חריגים" לניתוקי חשמל מותיר בעלטה חייבים רבים

העדר הסדר חוקי המפרט  אמות מידה לבחינת  חריגים למדיניות ניתוק זרם החשמל בשל מצוקה כלכלית מותיר אזרחים רבים חסרי ישע מול חברת החשמל. כך טען עו"ד ערן נריה מהאגף לסיוע המשפטי במשרד המשפטים במחוז הצפון בהרצאה שנשא במרכז האקדמי כרמל בחיפה בפני סטודנטים למשפטים המתנסים במהלך לימודיהם בקליניקות משפטיות שונות. עו"ד נריה פרש  את המצוקה בקרב צרכני חשמל המנותקים מחשמל או העומדים בפני סכנת ניתוק עקב מצבם הכלכלי.

לאגף לסיוע משפטי של משרד המשפטים מגיעים עשרות אלפי אזרחים בשנה לקבלת סיוע משפטי חינם הכולל ייצוג בבתי משפט ברוב תחומי המשפט האזרחי. במסגרת זו הגיעו השנה עשרות אזרחים הסובלים מניתוקי חשמל, והם גם  מעידים על רבים אחרים שאינם פונים כלל בשל ייאושם או אי ידיעה כיצד להתמודד עם הניתוקים.

עוה"ד נריה תאר בהרצאתו מספר מקרים בהם הוא נתקל במסגרת העבודה, השופכים אור על  חוסר היכולת הכלכלית והמצוקה של מבקשי הסיוע המשפטי הנאלצים לוותר על תרופות ומזון,  להשתמש בנרות ולחמם מים בסירים על גזיה לרחצה בסיסית .

כך למשל, עולה חדשה שעד לפני כשנה עבדה בניקיון עברה תאונת עבודה, והיא נאלצת להסתפק בגימלת הבטוח הלאומי אשר אינה מספיקה לה ולבתה לשם קיום צרכיהם הבסיסיים.  היא  ויתרה על רכישת תרופות כרוניות ואת מזונן הן מקבלות  מבית תמחוי במקום מגוריהם. בעבר היא כבר נותקה מחשמל , ולאחרונה היא קיבלה התראה נוספת לפני ניתוק חשמל.

עו"ד נריה הדגיש שגם לאחר שהאגף לסיוע משפטי שיגר מכתבים לחברת החשמל בהם  פרש את מצוקותיהם של המבקשים סיוע, למרבה הצער  לא גלתה החברה התחשבות במצבם, וחלק מהמבקשים מנותקים מחשמל או עומדים בפני סכנת ניתוק.

עו"ד נריה עמד על הבעייתיות של העדר כל הסדר בחוק או אף בנהלים פומביים של הרגולטור המפרטים אמות מידה  שיש לשקול בטרם ניתוק וכיצד יש לבחון  מצוקה כלכלית ומצב סוציאלי או רפואי קשה. לדבריו לא קיים  כל מנגנון שימוע/ערר פומבי, וכן  אין התראה מספקת המיידעת בזכות לפנות לערכאות.

מדו"ח הרגולטור (הרשות לשירותים ציבוריים –חשמל) עולה כי בשנת 2011 כ- 70,000 צרכנים נותקו מחשמל בשל חוב צריכה.
עוד עלה מהדו"ח כי רק לכ – 12% הוצעו חלופות שאמורות להיות פחות דרסטיות כאמצעי לגבית חוב: התקנת מונה תשלום מראש ("טוקמן") או נתיך מוקטן.

ערן נריה בהרצאה

בהרצאה ציין עו"ד נריה  כי החודש נקבעו לראשונה כללי ניתוק ממים המתייחסים לבעיות שצוינו בהרצאתו,   לאחר שהאגף לסיוע משפטי עתר לבג"ץ, ואף היה שותף לדיונים על נוסח הכללים (יחד עם האגודה לזכויות האזרח).  בהרצאה נערך גם  דיון בצעדים המשפטיים השונים שיש לפתח כמענה לבעיית ניתוקי הזרם,  והסטודנטים מהמרכז האקדמי כרמל המבצעים מטלות לימודיות במשרדי הסיוע המשפטי תארו את תוצאות מחקרם שגלה כי קיימים הסדרי גבית חוב שונים ומתחשבים יותר המתקיימים במדינות מערביות שונות. (כך למשל, במדינות שונות בקנדה ובארה"ב ניתוק יכול להיעשות רק בחודשי הקיץ, ועם בא הסתיו יש לחבר את הצרכן מחדש לחשמל. בבריטניה חלה על הספק האחריות לאתר את הלקוחות הפגיעים ולא לנתקם מחשמל).

נשיא המרכז האקדמי כרמל פרופ' נחום ביגר ציין כי הקליניקות המשפטיות פותחות עבור הסטודנטים צוהר למציאות עגומה בקרב אוכלוסיות נזקקות, והסיוע שמקבלות אוכלוסיות אלה כשהסטודנטים מ"כרמל" שותפים לו,  הניתן ללא תשלום הוא בבחינת המעט שהמרכז יכול להקל על אותם אזרחים נזקקים. הוא הדגיש שבמסגרת הקליניקות המשפטיות הסטודנטים זוכים לשמוע הרצאות מעורכי דין בכירים בשרות המדינה ומהמגזר הפרטי.

בתמונה: עו"ד ערן נריה בהרצאתו במרכז האקדמי כרמל. צילום: מרכז אקדמי כרמל, יחסי ציבור.

תגובות

מומלצים