מקצה האצבע ועד לכתף

בשונה מתחומי התמקצעות רבים באורטופדיה, כגון: החלפת מפרקים, רפואת ספורט, ניתוחי עמוד שדרה ועוד, התמחות בכירורגיה של היד היא התמחות על, שמחייבת את הרופא בתקופת התמחות נוספת לאחר שהתמחה באורטופדיה.

05.03.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מקצה האצבע ועד לכתף

יחידה חדשה נפתחה במרכז הרפואי לגליל, היחידה לכירורגיה של היד.

בתום ההתמחות נדרש הרופא לעבור מבחנים זאת בנוסף, למבחנים שעבר על מנת להתמחות באורטופדיה. ד"ר סורין דניאל יורדאש, העומד בראש היחידה, הינו בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, התמחה באורטופדיה בבית החולים בילינסון ובכירורגיה של היד בטורונטו, בקנדה.

כירורגיה של היד עוסקת בכל הקשור בגפה העליונה: מקצה האצבע ועד לאזור הכתף. מדובר בפגיעות טראומה, מחלות ראומטיות, מחלות ניווניות, מחלות זיהומיות, מחלות גידוליות ועוד. הפגיעה השכיחה ביותר היא פגיעת טראומה. ביחידה החדשה מטפלים בבעיות גידים, מפרקים, עצבים וכלי דם. בנוסף מבוצעים קיבועים וניתוחים ייחודיים.

ד"ר יורדאש: "כף היד היא האזור הפעיל ביותר בגוף האדם ברמה היומיומית. אין כמעט פעולה המתבצעת ללא שימוש בגפה העליונה. כתוצאה מכך הפגיעות בגפה העליונה שכיחות מאוד: פציעות עבודה, תאונות דרכים, פציעות ספורט ונפילות הם הגורמים השכיחים לפגיעה. אנו משתמשים בשיטות החדישות ביותר לטיפול בטראומה, לקיבוע שברים, לטיפול בגידים ובפגיעות עצביות". 

ביחידה נעשה שימוש בטכניקות של מיקרוכירורגיה. לאחרונה טופלה ביחידה ילדה עם חתך בעצב שהפך לצלקת שלא ניתן לרפאה בדרכים המקובלות. בעקבות העברת עצבים מהרגל ליד בוצע "גישור" על איזור הצלקת, במטרה לאפשר חזרה לתפקוד מלא. בחלק מהניתוחים מתבצעת העברה של גידים ממקום למקום, וזאת על מנת לאפשר חידוש של פעילות היד גם אם העצב לא מתפקד.

דר יורדאש

דוגמא לשבר שכיח היא שבר בשורש היד בנשים. הסטטיסטיקה מראה כי אחת מכל חמש נשים, תפתח במהלך חייה שבר של שורש כף היד, דבר שעלול לחייב התערבות ניתוחית. לטיפול בפגיעות בשורש כף היד אנו משתמשים בשיטות מתקדמות, כגון שימוש במכשור אורתוסקופי לאבחון וטיפול בפגיעות ברצועות שורש כף היד.

נושא נוסף שזוכה למענה ביחידה לכירורגיה של היד הוא טיפול במחלות ניווניות וראומטיות של היד, ובמידת הצורך החלפת המפרקים הלא מתפקדים במפרקים מלאכותיים ממתכת, פוליאתילן וסיליקון. תחום כירורגית יד סובל ממחסור בכח אדם מיומן ומקצועי והגעתו של ד"ר יורדאש למרכז הרפואי לגליל, מעניקה כעת אפשרות לתושבי הגליל לזכות למענה רפואי בתחום שלא היה זמין עד כה עבורם, קרוב לבית.

תגובות

מומלצים