איך הגיע לב לוושט של ילד בן שלוש?

בשעות ערב הגיע לבית החולים פעוט בן שלוש מהצפון, מלווה בהוריו שסיפרו כי הילד סיפר לאחותו שהוא בלע כפתור מעיל, אך לא הראה סימני מצוקה כלשהם. אחרי שהילד לא הצליח לאכול ולשתות, החליטו ההורים להביא אותו לבדיקה במיון ביה"ח רמב"ם.

13.03.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איך הגיע לב לוושט של ילד בן שלוש?

רופאי רמב"ם מורגלים במקרי בלעת חפצים זרים בקרב ילדים, אך לפעמים, גם במקרים שגרתיים מבחינה רפואית, נתקל הצוות הרפואי בנסיבות מעניינות.

במסגרת בירור רופא הילדים, נשלח הילד לצילום צוואר, אשר הראה כי הילד בלע כפתור בגודל של כ-2.5 על 2.5 ס"מ, כמעט כמו גודלו של מטבע מחצית השקל. אולם, מה שהפתיע יותר את הרופאים הייתה צורתו של הכפתור אשר נראתה בבירור בצילום הרנטגן: בחלקו התחתון של הוושט של הילד, נח לו העצם הזר שצורתו כצורת לב.

"בשל גודלו של הכפתור, הוא חסם את הוושט של הילד וזו הסיבה שהוא לא הצליח לשתות או לאכול", מסבירה ד"ר שורוק נערה, מתמחה במחלקת אא"ג ברמב"ם, אשר הייתה כוננית בזמן האירוע, "לשמחתנו הרבה הכפתור לא חסם את הנשימה והילד לא היה במצוקה, אך מיקומו של הכפתור יכול להוביל לסיבוכים והחלטנו להכניס אותו לטיפול חירום".

בתוך פרק זמן קצר, כשהוא מורדם, נכנס הפעוט לחדר הניתוח בביה"ח, שם בצעו רופאי מחלקת אא"ג את ההליך העדין של שליפת העצם הזר מוושטו של בן ה-3. "בעזרת צינור דק שקוטרו 3.5 מ"מ, המכיל סיבים אופטיים ומונחה מצלמה, נכנסו דרך הפה, ומשם לוושט", מסביר ד"ר דמיטרי אוסטרובסקי, רופא בכיר במחלקת אא"ג ומי שביצע את ההליך, "דרך המצלמה ראינו את העצם ומיקומו, ושלפנו אותו בזהירות. עיקר הסכנה הייתה קצהו המחודד של הכפתור, שיכל לחורר את הוושט או לגרום לנזק אחר, אך למזלנו מיקומו של הכפתור אפשר לנו לשלוף אותו בבטחה וללא כל נזק לילד".

הכפתור בוושט הילד

לאחר שנותר בביה"ח להשגחה, שוחרר הבוקר הילד לביתו כשהוא חש בטוב. "אנחנו מאוד מרוצים כאשר הסיפורים הללו נגמרים בצורה טובה וללא כל נזק למטופלים", אומר ד"ר אריה גורדין, מנהל שירות אא"ג ילדים ברמב"ם, "אך הסכנה לסיבוכים במקרי בליעת חפצים זרים בילדים תמיד קיימת. ילדים סקרנים מטבעם ולא יכולים להפעיל את שיקול הדעת. על ההורים להשגיח על ילדיהם בשבע עיניים ולוודא שהם לא נמצאים בקרבת עצמים זרים, חפצים קטנים, תרופות וחומרים מסוכנים שהם יכולים לבלוע בטעות. לקראת חג הפסח, אנו מבקשים לחדד את האזהרה".
 
בתמונה: צילום הרנטגן מראה את הכפתור בוושט הילד. הכפתור לאחר הוצאתו.
צילום: דוברות רמב"ם.

תגובות

מומלצים