200 נשאי איידס בקרב הזרים

נתוני משרד הבריאות לשנת 2014 מגלים כי אחד מכל 100 זרים הוא נשא HIV בקרב הישראלים הנתון הוא אחד ל־1,000, בכל שנה מתווספים כ 15 נשאי איידס חדשים.

19.03.2015 מאת: מירב שלמה מלמד
200 נשאי איידס בקרב הזרים

פרופ' איתמר גרוטו: כולם בטיפול משרד הבריאות. 99.9 אחוז מאלה שהגיעו ארצה אינם נשאים... מתקיימת פעילות הסברה בקרבם

נתונים מעוררי דאגה: על פי נתוני משרד הבריאות לשנת 2014 בדרום תל אביב ישנם 200 זרים נשאי HIV. עוד עולה מהנתונים כי בכל שנה מתגלים כ־15 נשאי איידס נוספים בקרבם. המרפאה לאיתור וטיפול במחלות מין שפועלת ברחוב לוינסקי בתקצוב משרד הבריאות מעניקה טיפולים בחינם לכל הזרים.

כאילו לא חסרים להם צרות

פרופ' איתמר גרוטו, מנהל שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מסביר: "הנתונים שבידינו מלמדים שכיום חיים בדרום תל אביב כ־200 נשאי איידס בקרב האוכלוסייה הזרה, שמונה בין 40 ל-50 אלף איש. למעשה, רק נשים הרות היו מקבלות טיפול על מנת למנוע את הידבקות העובר.

"מינואר 2014 הצלחנו לארגן פעילות משולבת של הוועד למלחמה באיידס ורופאים לזכויות אדם, שמסייעים לנו באיתור החולים, ומשרד הבריאות מממן את המעקב הרפואי."

"כ־150 מהנשאים מקבלים טיפול רפואי בבתי החולים איכילוב, קפלן, תל השומר ומאיר בכפר סבא. הם מפוזרים בבתי החולים על מנת להקל את העומס שנוצר באיכילוב. הם מקבלים טיפול רפואי שוטף, הקוקטייל, שהם צריכים לקחת למשך כל חייהם".

150 מתוך כ־200 נשאים מקבלים טיפול. מה בנוגע לנותרים?

"אותם 50 נשאים שאינם מקבלים טיפול רפואי הם חולים שנמצאים במצב רפואי טוב יותר. במקום לקבל טיפול ממשרד הבריאות הם מקבלים טיפול מגופים אחרים כמו הוועד למלחמה באיידס ורופאים לזכויות אדם. להערכתי, אלה שלא מקבלים טיפול בכלל הם בודדים".

להערכת פרופ' גרוטו, "מדי שנה מתווספים כ־15 נשאי איידס חדשים לאוכלוסיית הזרים. עם הפסקת ההגירה לישראל אני מניח שיהיו פחות מקרים חדשים. אנחנו מעריכים שמרבית החולים נדבקו באפריקה. צריך להבין ש־99.9 אחוז מאלה שהגיעו ארצה אינם נשאי איידס. בין חצי אחוז לאחוז מהאוכלוסייה שהגיעה היא נשאית. כשמגלים נשא חדש לרוב אי אפשר לדעת איפה הוא נדבק".

עוד הוא מוסיף ואומר כי ביחס לאוכלוסייה הישראלית, אחוז נשאי האיידס בקרב הזרים גבוה. "בציבור הישראלי המחלה מתגלה באחד ל־1,000 אנשים. בקרב הזרים זה אחד ל־100. עם זאת, חשוב לציין ש־99 אחוז מהזרים בארץ לא נשאים. אני לא חושב שיש כיום עוד חולים רבים שלא אותרו".

ממשרד הבריאות נמסר: "בשנת 2008 הקים משרד הבריאות מרפאה לשם מתן מענה בסיסי למי שחוק ביטוח בריאות ממלכתי אינו חל עליו. בשנת 2013 הצטרפה חברת טרם לפרויקט ובעקבות כך עברה מרפאת הפליטים למבנה חדש ושירותיה הורחבו: מוקד רפואה דחופה (מיון) ומרפאה ראשונית ושניונית. משרד הבריאות מפעיל שתי מרפאות, אחת בדרום תל אביב ואחת בחיפה, שבהן ניתנים שירותי איתור וטיפול במחלות מין הזמינים גם לזרים, לרבות שתי ניידות (בתל אביב ובחיפה) לטיפול במקומות מרוחקים.

מקור: http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4638578,00.html

תגובות

מומלצים