בישראל כ-100 אלף דונמים נמצאים בבעלות כנסיות

קשה לקבוע, היסטורית, מתי החלו הכנסיות לאסוף קרקעות, אולם מנזרים ובתי תפילה נבנו פה מתחילת ההיסטוריה הנוצרית בתחילת המאה ה-19 על רקע ההתעניינות הגוברת של מדינות אירופה בארץ הקודש והעלייה במספר הצליינים,

21.03.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בישראל כ-100 אלף דונמים נמצאים בבעלות כנסיות

הכנסיות הנוצריות הן הבעלים הגדולים ביותר של קרקע פרטית

לפי הערכות, כשליש מהקרקעות הפרטיות בישראל כ-100 אלף דונמים נמצאים בבעלות כנסיות ומסדרים נוצריים יזמי הנדל"ן אמנם מחזרים על הפתחים, אך הכנסיות אינן ממהרות לשום מקום ארץ הקודש, גרסת הנדל"ן

הרבה מאוד מילים נשפכו במהלך מערכת הבחירות שהסתיימה השבוע על נושא מחירי הדיור, הבנייה החדשה

 יכולתה של רשות מקרקעי ישראל להתמודד עם שחרור קרקעות לבנייה וכו'. וכשהמדינה מתקדמת באיטיות, מעניין להציץ אל התנהלותם של בעלי הקרקעות הפרטיות הגדולים בישראל, הלוא הם הכנסיות הנוצריות.

לפי הערכות, הכנסיות והמסדרים השונים מחזיקים כיום בשטח ישראל קרקעות בהיקף של כ-100 אלף דונמים. אמנם מדובר בטיפה בים בהשוואה להיקף הקרקעות שמנהלת עבור המדינה רשות מקרקעי ישראל - כ-22 מיליון דונמים - אולם יש לזכור כי חלק נכבד מאוד מהקרקעות הללו נמצא באזורי ביקוש ובמרכזי הערים, ובמיוחד בירושלים, ביפו, בחיפה, בנצרת, בעכו, ברמלה, בטבריה, בצפת ועוד. המחשה עד כמה הקרקעות הללו משמעותיות מגיעה ממחקרים שנערכו בירושלים, ולפיהם כ-10% מהשטח הבנוי של מערב העיר, סביב ה-5,000 דונמים, הוא בבעלות הכנסיות.

הועמקה פעילותן של הכנסיות, אך הגידול המשמעותי נרשם רק לאחר שחקיקה עות'מאנית, שנולדה כחלק מחולשתה של האימפריה, אפשרה גם לזרים להיות בעלים של קרקע. במאמר מוסגר נציין כי כחלק מאותה חולשה העניקה האימפריה העות'מאנית "במתנה" לא מעט קרקעות למדינות אירופיות, ודרכן - לכנסיות שפעלו כאן. על הקרקעות הללו נבנו בתי תפילה, מנזרים, אכסניות לצליינים, בתי חולים, בתי ספר, בתי יתומים ועוד. במקרים אחרים, הקרקעות נותרו ללא שימוש והוחזקו בעיקר בשל ערכן התיאולוגי.

http://www.globes.co.il/news/docview.aspx?did=1001019318#fromelement=hp_firstarticle

תגובות

1. דרוזי לפני 9 שנים
שילמדו הדרוזים

מומלצים