משרד החינוך יפקח על המחיר והתכנים של ספרי הלימוד

בעקבות עבודה משותפת שנמשכה שלוש שנים, החל משנת הלימודים הבאה תשע"ו, משרד החינוך ינהיג מחיר אחיד לספרי הלימוד, וירחיב את הפיקוח על תכני הלימוד, ע"מ להקל את הנטל הכלכלי על ההורים ולשמור על איכות ספרי הלימוד.

24.03.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משרד החינוך יפקח על המחיר והתכנים של ספרי הלימוד

משרד החינוך משלים את הליך ההסדרה של הוצאת ספרי לימוד

החל משנת הלימודים תשע"ו מחירם של כלל ספרי הלימוד (כ- 2000 ספרים) ייקבע על פי מודל תמחור כלכלי אחיד. יישום מלא של מודל התמחור יביא להפחתתה של אחוזים ניכרים בהוצאות משקי הבית על רכישת ספרי הלימוד.

משרד החינוך יאשר את ספרי הלימוד טרם הוצאתם לאור. בכך המשרד יוודא שמירה על איכות פדגוגית והתאמה לשכבת הגיל.

חומר לימוד יאושר רק אם יותאם לתכנית לימודים בראיה שנתית. המטרה - למנוע מצב שבו תלמידים נדרשים לרכוש חומרי לימוד לפרק זמן קצר.

המפקח המחוזי במשרד החינוך יאשר את רשימות הספרים של בתי הספר טרם מסירתם להורים. מנהלי בתי הספר יידרשו לציין ליד כל ספר את עלותו המרבית.

המשרד יאכוף את המחירים מול המו"לים וחנויות הספרים. מוכר שייגבה מעל התעריף המותר יסתכן בתביעה פלילית.

משרד החינוך ינהיג החל משנת הלימודים הבאה, תשע"ו, מודל תמחור אחיד לכלל ספרי הלימוד וחומרי הלמידה במערכת החינוך (כ- 2000 ספרי לימוד). מודל התמחור (גובש ביוני 2014) מגדיר מחיר מרבי לספרי הלימוד וחומרי הלמידה, על פי קריטריונים שקופים ואחידים. בשנת הלימודים תשע'ה המודל יושם במסגרת פיילוט בכ- 100 ספרי לימוד בלבד. בכך, משרד החינוך משלים את ההליך להסדרת הוצאתם לאור של ספרי לימוד אשר החל לפני כשלוש שנים.

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, מדגישה כי "המהלך להסדרה כוללת של תחום ספרי הלימוד וחומרי הלמידה נועד להקל על הנטל הכלכלי של ההורים ולהיטיב את איכות חומרי הלמידה. מודל התמחור החדש מעודד צרכנות נבונה וביקורתיות לצד פיתוח תכניות לימוד עדכניות, המותאמות לשכבות הגיל ורלוונטיות לאתגרי המאה ה- 21. אנו קוראים לציבור ההורים לגלות ערנות ולפנות אלינו בכל מקרה של חריגה מהמחיר המרבי שאושר בחוק".

מודל התמחור הוא פרי עבודה של ועדה מקצועית משותפת למשרד החינוך, משרד האוצר ומשרד המשפטים, שבחנה את הנושא במשך כשלוש שנים. מעבודת הועדה עולה כי במשך שנים רבות, תחום ספרי הלימוד וחומרי הלמידה היה פרוץ וסבל מחוסר שקיפות. ההוצאות לאור קבעו בעצמן את מחיר הספרים, מחיר שלעתים היה גבוה מצרכי השוק. כמו כן, לא פעם התגלו פגמים באיכות חומרי הלמידה.  

מודל התמחור, אשר מלווה בצעדים נוספים דוגמת הרחבת פרויקט השאלת ספרי לימוד ודיגיטציה של ספרי לימוד יביא להפחתתה של עשרות אחוזים בהוצאות משקי הבית על רכישת ספרי הלימוד. הואיל ושוק ספרי הלימוד נאמד בכ- 900 מלש"ח בשנה, הרי שמדובר בבשורה צרכנית ממעלה ראשונה. בנוסף לכך, משרד החינוך יבצע פעולות של אכיפה וביקורות בחנויות הספרים ובהוצאות לאור, לוודא שהמחיר המאושר נשמר ואין חריגות בנושא. במידה ובקרי משרד החינוך יאתרו גבייה מעל המותר – תוגש תביעה פלילית בנושא.

תלמידים

הסדרת תהליך אישור, תמחור ובחירה של חומרי למידה:

1. עקרונות מודל התמחור  - קביעת מחיר מרבי לכל ספר על בסיס עיקרון של מחיר הוגן למוציא לאור, תוך שמירה על האינטרסים של הצרכנים - הן עבור ספרים מודפסים והן עבור ספרים דיגיטאליים.  

2. אישור חומרי למידה - חומרי הלמידה עוברים תהליכי הערכה מגוונים, בהם: אישור של מעריכים חיצוניים מומחים בתחום הדעת בשיתוף מנהל תחום הדעת במשרד החינוך. הבקרה תוודא שחומר הלימוד הולם את תכנית הלימודים ותואם את הרמה הפדגוגית הדרושה. כן, יושם דגש על היבטים לשוניים, היבטים מגדריים – מגזריים וכן היבטים גרפיים וויזואליים.

3. חומרי הלימוד תואמים את תכנית הלימודים - חומר לימוד יאושר רק אם יותאם לתכנית לימודים בראיה שנתית. המטרה - למנוע מצב שבו תלמידים נדרשים לרכוש חומרי לימוד לפרק זמן קצר.

4. שקיפות ואחידות – ועדה מטעם משרד החינוך תמחרה והגדירה את המחיר המרבי לכל ספרי הלימוד וחומרי הלמידה במערכת החינוך. המחיר נקבע בהתאם למודל תמחור לקביעת מחיר מרבי. המודל כולל היבטים של הבטחת מחיר הוגן ללומדים והוריהם, הבטחת רווח הוגן למפתחים וכן היבטים של הדפסה, שיווק והפצה.

5. חומרי הלמידה המאושרים – מדי שנה, בחודש אפריל, משרד החינוך יפרסם באתר המשרד את רשימת הספרים וחומרי הלמידה המאושרים לשימוש במערכת החינוך. לצד כל חומר למידה יצוין עלותו המרבית.

6. רשימות ספרים בבתי הספר – מנהלי בתי הספר יבחרו חומרי למידה רק מתוך רשימת הספרים וחומרי הלמידה המאושרים. רשימה זו תאושר על ידי מנהל המחוז, או נציג מטעמו. מנהל המחוז יוודא כי נבחרו חומרי למידה מאושרים בלבד. לאחר אישור מנהל המחוז, מנהל בית הספר יפרסם להורים רשימה זו, תוך ציון המחיר המרבי של חומרי הלמידה.

7. פיקוח ואכיפה- פקחים מטעם משרד החינוך יערכו בדיקות מזדמנות ומדגמיות בחנויות הספרים. במקרים בהם תימצא חריגה בגבייה, תוגש תביעה פלילית.

8. צרכנות ביקורתית – משרד החינוך קורא לציבור ההורים לגלות ערנות, להשוות מחירים ולהתריע מידית על כל חריגה בתעריפים של חומרי הלמידה. לפניות בנושא ניתן לפנות לאגף לאישור ספרים וחומרי למידה במשרד החינוך.

תגובות

מומלצים