סיבות התחלואה הגבוהה בסרטן באזור חיפה

מחקר הניטור הראשון מסוגו בארץ שיארך כחמש שנים יבחן את הקשר הסיבתי בין איכות האוויר והתחלואה הגבוהה בסרטן באזור חיפה, מצב הבריאות של תינוקות ואמהות בהיריון ואסתמה בקרב ילדים בכל האזור.

29.03.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
סיבות התחלואה הגבוהה בסרטן באזור חיפה

מחקר בהובלת האוניברסיטה לבדיקת הקשר בין איכות האוויר והתחלואה במפרץ חיפה יצא לדרך

 

"אנחנו מקווים שבזכות המחקר הזה נדע בפעם הראשונה, על בסיס עובדות מדעיות, האם יש קשר סיבתי בין זיהום האוויר במפרץ חיפה לתמותה ולתחלואה העודפת באזור, ואם כן, איזה מזהמים בדיוק תורמים לכך".

 

כך אמר פרופ' שמואל רשפון, רופא מחוז חיפה של משרד הבריאות, בכנס ההשקה של פרויקט הניטור הראשון מסוגו בארץ אותו מובילה האוניברסיטה.

 

מטרת המחקר, שממומן על ידי איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, לבחון האם קיים קשר בין מצב איכות האוויר לבין תחלואה באזור מפרץ חיפה והוא הראשון מסוגו בארץ מבחינת היקפו ומידת הדיוק שלו.

 

בדבריו ציין פרופ' רשפון כי לאורך השנים נמצא שיש באזור מפרץ חיפה רמת זיהום אוויר גבוהה ועודף תחלואה ותמותה גבוה יחסית לאזורים אחרים ובארץ, "וכל אדם סביר הבין שיש קשר", אמר, אולם הוא הוסיף כי העובדה שקיים קשר לא מחייב שקיים קשר סיבתי, כלומר שזיהום האוויר הוא זה שאחראי לעודף התחלואה והתמותה, בעיקר בגלל הקושי הרב למדוד לאיזה זיהום בדיוק נחשף כל אדם והיכן בדיוק הוא נחשף לזיהום זה או אחר.

 

הוא אף ציין כי בשנים האחרונות ישנם מדדים של איכות אוויר שבהם חיפה הפכה להיות נקייה יותר מאשר אזורים אחרים בארץ, והציפייה הייתה, אם כך, שגם רמת התחלואה תרד, מה שלא קרה.

 

"לפיכך יצאנו למחקר הזה, הגדול והיקר מסוגו בארץ", אמר והוסיף כי המפעלים הגדולים במפרץ חיפה התחייבו להשתמש בממצאים לטובת שיפור בריאות הציבור, במידה והממצאים יצביעו על כך.

 

פרופ' בוריס פורטנוב מאוניברסיטת חיפה, מנהל הפרויקט ואחד משלושת החוקרים הראשיים, שהסביר את השיטות שבהם יערך המחקר ציין כי שיטות החישוב החדישות והמיוחדות במחקר נועדו להתמודד עם הקושי שבמדידת זיהום האוויר וההשפעה שלו על בני האדם, כולל התייחסות לשונות באוכלוסייה, מצב סוציו-אקונומי, צפיפות מגורים ועוד.

 

כמו כן, ציין פורטנוב, כי במחקר ייעשה שימוש בפעם הראשונה בנתונים שיתקבלו מצה"ל לגבי מצבם הרפואי של מתגייסים וכי כחלק מהמחקר הביולוגי ישמשו התושבים עצמם כ"מכשירי ניטור", כשרמות וסוגי הזיהום ימדדו בגוף הנבדקים.

 

"אני מקווה שנקבל אינדיקציה ראשונית לתוצאות כבר בסוף השנה הראשונה למחקר", הוא אמר.את הפרויקט, שייערך במשך חמש שנים, מובילה האוניברסיטה בראשות החוקרים פרופ' בוריס פורטנוב, פרופ' רפאל כראל ופרופ' שי לין.

 

בסך הכל מונה צוות החוקרים 20 חוקרים וחוקרות מתשעה מוסדות שונים, כולל אוניברסיטת הרווארד היוקרתית.

תגובות

מומלצים