כל האזור בבג"ץ נגד חגית חוץ מדליה ועוספיה

הבג"ץ שמגישות הרשויות מחוף כרמל עד מועצה אזורית מגידו והשכנות העיקריות דליה ועוספיה לא שותפות בעתירה, אין הסבר מדוע כך העניין מתנהל במועצות בכרמל, בג"צ דן בעתירתם של הרשויות כנגד ההחלטה על מיקום מתקן הטיפול בגז הטבעי

31.03.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כל האזור בבג"ץ נגד חגית חוץ מדליה ועוספיה

כל העותרות לבג"ץ בתביעה למתן צו על תנאי ולמתן צו ביניים בעניין תמ"א 37 ח' תוכנית מתאר ארצית.

מלחמתם של כל העיריות והישובים מחוף כרמל עד ליוקנעם, כל המעטפת נלחמת להשגת ביטחון בריאותי לאזור ובין היתר להגיד, אנחנו כאן, אתם לא לבד, בנוסף להפגנת הכוח שמביאה את כל האזור הזה לשותפות בכל מה שנעשה באזור.

ראש מועצת עוספיה וגיה כיוף חבר הועדה הארצית לתכנון ובנייה, שמכיר את הסוגיה מתוך הדיונים בועדה והישיבות שהתקימו בינו לבין נציגי המאבק ובעלי המקצוע שהסבירו לו על הסכנה המוחשית לגבי כל האזור, אם אחסון החומרים יהיה על האדמה בקרבת ישובים מאוכלסים, הסכנה היא ביטחונית ובריאותית, משום מה גם עוספיה וגם דליה לא שותפות בעתירה שמוגשת לבג"ץ.

בכיר אמר לנו שהעותרים לא עדכנו אותם בעתירה לבג"ץ, לא ברור למה צריכים לעדכן, כאשר המועצות חופשיות לעשות מה שטוב לישוב שלהם ולמגר כמה שיותר סכנות עתידיות אם דבר כזה יקום באזור.

בשל העובדה שפרקליטות המדינה לא הגישה תגובה כתובה, זאת עקב שביתת הפרקליטים הארצית, לא התקיים דיון מהותי כפי שתוכנן לעצם הטענות של הצדדים, אלא רק החלטה לגבי ההמשך:  מועד חדש ייקבע בסביבות 15-6-2015 או 15-7-2015.

אם תהיה בקשה להיתרי בבניה ע"י הנתבעות יש להודיע על כך 30 יום מראש כדי לאפשר בקשת צו על תנאי, דבר שלא סביר שיקרה כי פיתוח לוויתן מתעכב בגלל נושא המונופול.

לבג"צ הוגשו 3 עתירות שונות. עתירה מטעם מועצה אזורית מגידו אשר טענה כי נפל פגם מהותי בהחלטת הממשלה על מיקום מתקן הגז, החלטה שאינה משקפת את החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה אשר הודיעה כי יש לתת עדיפות למתקן בלב ים. כמו כן טענה המועצה האזורית כי בתוכנית המתאר למתקן הגז נפלו פגמים מהותיים באשר לחלופת מיקום המתקן אשר הביאה לבסוף להחלטה על סימון תחנת הכח חגית כמקום היבשתי המועדף להקמת המתקן ,זאת למרות תסקיר ההשפעה על הסביבה שקבע באופן חד משמעי כי חגית הינה החלופה הגרועה ביותר והמליץ לא להתקדם בהליך התכנון לגבי חגית .

בנוסף, עתרה עיריית יוקנעם עלית כנגד המועצה הארצית והממשלה על כי בחרו בחלופת חגית כחלופה המועדפת כאשר לטענתם תוכנית המתאר הייתה אמורה להצביע על אתר אחר בחוף הכרמל כאתר הנכון תכנונית ובטיחותית להקמת המתקן.

במקביל, עתרו יחד המועצות חוף הכרמל, עמק חפר, זיכרון יעקב וחדרה לבג"צ על חוסר הסבירות בשמירת מיקום יבשתי להקמת המתקן כאשר לטענתם החלטת המועצה הארצית הייתה אמורה להביא להקמת מתקן ימי. לטענת המועצות אין גם שום צורך אמתי בשמירת שטחים עתידיים ביבשה לשם הקמת המתקן מאחר וחברת נובל אנרג'י כבר החלה מעשית בהקמת מתקן ימי שיספק את צרכי האנרגיה של מדינת ישראל.

בג"צ איחד את שלושת העתירות לכדי דיון אחד מאחר ומדובר בטענות דומות ומקבילות אשר השונה שבהן הוא רק נושא חלופת המיקום היבשתי.

ראש מועצת מגידו, איציק חולבסקי:" בית המשפט העליון קבע היום כי ישנו יסוד איתן לטענות המועצה כנגד החלטת הממשלה. בדיון הבא תיאלץ המדינה להשיב בפרוט לטענות המועצה והתושבים וזאת תחת צו על תנאי עליו החליט בג"צ הבוקר.

בדיון זה, אני מקווה ומאמין  כי בית המשפט יכיר בצדקת טיעוננו תוך החלטה י אין להקים מתקן יבשתי בסמוך לחגית. אנו משוכנעים כי נפלו פגמים מהותיים בהליך התכנון העלולים להוביל לטעות היסטורית בתחומיי הסביבה , בריאות ובטיחות.

החלטת בג"צ הבוקר, היא הזדמנות פז לאיחוד כוחות של מטות המאבק השונים תחת מטרה משותפת להביא לביטול כל המתחמים היבשתיים  ולהביא לטיפול הגז בלב הים".

תזכורת לפרסומים קודמים " הדרוזים לא שותפים במאבק חגית "

הבוקר מתחילים הדיונים בועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה בשתי התנגדויות של המפעלים הפטרוכימיים וצינור הגז, במגישי ההתנגדויות אין אף דרוזי, מי השתיק את הדרוזים בדליה עוספיה וראשי הרשויות

בעניין חגית נפרסם תחקיר מדוע הדרוזים לא לקחו חלק בהתנגדות למרות שזה נמצא בבית שלהם למרות הישיבות במליאת המועצות לדון ולפעול להתנגד לתכנון, ישיבות התקיימו דיבורים הרבה אבל להצטרף להיות חלק בלתי ניטרלי מהמאבק, הדרוזים העדיפו להשאר על הגדר.

לפני הרבה שנים הדרוזים בשביל לעשות כבוד ולכבד אורחים, נתנו אדמות וחתמו על מתן יפוי כוח לאותם פונים שיעשו מה שבא להם באדמות שלהם, עם השנים והיום אנו עדים למה שקורה באזור התעשייה בצפון יוקנעם, אדמות מנסורה וג'למה, הצעירים של היום הפגינו, בכו והתלוננו אבל בפועל הם מבינים שנכבדי העדה כך העדיפו לסלול את דרכם ולהביע נאמנות לאדונים.

אם חשבתם שהשתנה דבר מאז ועד היום, לא, מה שהשתנה זה אך ורק הבגדים, החליפה במקום הגלאבייה והשרוואל.

חגיתלאחר הובלת מאבק של שנה בערך, הדרוזי בועדה פישל ולא התנגד, לא עידכן איש ולפעמים גם לא הגיע לישיבות המכריעות.

שני ראשי המועצות בדליה ועוספיה וגיה וכרמל הביעו רצון להתנגד, אבל חוץ מדיבורים לא קרה דבר. מאז הבחירות וגיה לא נמצא בשום מאבק ואפילו לא התקיימה פגישה איתו למרות שלמערכת אמר שהוא מתנגד והוא לא מסכים שדבר כזה יקום כאן.

הזמן חלף והנה אף אדם מעוספיה לא חתום על התנגדות.

לגבי רפיק שהיה מעורב באותה מידה של כרמל ווגיה, נבחר לראש מועצת דליה,  במקום לקחת את השרביט ולהוביל ולהפוך את דאלית אל כרמל למוקד רציני במאבק והיה לו את הזמן לעשות זאת, העדיף להתעסק בדיבורים והצהרות, בפועל דאלית אל כרמל לא שותפה במאבק.

המפתיע ביותר, העמותה להגנה על אדמות הכרמל שמוביל פהמי חלבי שפתאום נעלם ממעורבות של המאבק, למרות שפהמי מבין טוב מה הולך להיות באזור הכרמל הדרומי עם הקמת המפעלים בצמוד לחגית.

בתוך התחקיר שנביא לכם נראה לכם איך עובדים פוליטיקאים שהופכים בין רגע לפועלים שמשרתים את האדונים ששולטים בכסף ואותם ראשי מועצות הופכים לילדים רעבים שמתחננים לבוס "תן לי ואני לא אעשה בעיות".

בינתיים ראש מועצה מסובך בחקירות משטרה והשני שקוע באגו הנפוח והתושב משלם מחיר יקר פעמיים, אז יאללה נמצא  סיפור פרשה שיעסיק את כולם ולא משנה מה המחיר שישלם התושב בכרמל, הרי מאז קום המדינה אנו משלמים אז מה אם נמשיך, כבר התרגלנו.

לעוד פרסום בעניין : " תושבי הכרמל שימו לב כי נציגים במועצה אין לכם "

במועצת דליה ועוספיה חוץ מלדבר לא עשו דבר להיות שותפים מלאים במאבק אתר חגית, חנה קופרמן ואיציק קיזמכר הגיעו בדקה ה90 להסביר לרפיק מה מחכה לאזור, עוספיה יושנת.

שוב ושוב נושא אתר חגית והמפעלים הפטרוכימיים שיקומו באזור עולים לכותרות כדי להבהיר לתושבים משמעות הסכנה המחושית שבוקר אחד כל האזור הזה יהפוך למפרץ חיפה 2 ואף יותר מזה.

חברי העמותה להגנה על אדמות הכרמל פהמי חלבי, חליל חלבי, שיח זוהדי עיסמי ואחמד סאלח יחד עם סלימאן אבו רוכן, היחידים שהבינו את המשמעות והסכנה ומלווים את המאבק בכל צעדיו כי אין עם מי לדבר במועצות המקומיות.

איציק וחנה מסרו לנו שהם יצאו מהפגישה עם ראש מועצת דליה רפיק מעודדים מאוד.

חנה קופרמן: "רפיק  אמר שהוא כמובן יחתום על ההתנגדויות שמגיש מטה המאבק האזורי נגד הקמת מתקני הגז ונגד צנרת הדלקים המזוהמים המתוכננים באזור חגית.

רפיק הצהיר שבנושא הגז- ייאבק עם התושבים עד הסוף!".

חנה קופרמן: "אני אמרתי שזה טבעי שלראש מועצה חדש לוקח זמן ללמוד נושא גדל וסבוך כמו מתקני הגז המתוכננים ואני מאוד שמחה שרפיק נכנס לעניינים ומתגייס למאבק!".

בעבר שתי המועצות הביעו ואפילו החליטו בישיבות מליאה להיות חלק, ככל שהזמן חלף לא עשו דבר להיות שותפים, מחר אם יתפתח כל דבר בעניין הגז והמפעלים באתר חגית, דאלית אל כרמל ועוספיה יהיו מחוץ למאבק הזה, אף אחד לא יספור אותם ממטר, למרות שהם ישלמו מחיר מאוד יקר אם הדבר יקום ביבשה ולא בים.

ביום ראשון 13-1-2014תתכנס הועדה המחוזית בחיפה לדון בהסתייגויות וההתנגדויות לתוכנית המתאר וצינור הגז, שתי התוכניות מוצגות באותה ישיבה החל משעה 09:00 בבוקר.

מהנדס פטרוכימי מראשי המאבק איציק קיזמכר יחד עם אשת המפתח במאבק חנה קופרמן, התכנסו עם ראש מועצת דליה רפיק חלבי, עדכנו אותו ושמעו את דעתו בעניין חגית והמפעלים המתוכננים.

עוד כמה ימים הכל סגור ועד היום אף אדם מכפרי הכרמל לא חתם על התנגדות!.

רפיק חלבי ווגיה כיוף ראשי המועצות לא מסוגלים להגן על התושב אשר בחר אותם לשמור עליו.

ראש מועצת כסרא בפורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות נביה אסד שנשלח לועדה הארצית לתכנון ובנייה לא נכח ולא התנגד לתכנון באזור חגית, יתכן משום שהאזור הזה לא בקרבת ביתו בכסרא, את שני ראשי המועצות דאז וגיה כיוף וכרמל נסר אלדין וראש המועצה היום רפיק, אנחנו עירבנו אותם ואפילו ראיינו אותם והיום עושים את עצמם לא מבינים מה המאבק הזה.

שאלתנו: מי במדינה לא רוצה שהדרוזים יהיו שותפים במאבק הזה ומי הולך להגן על האזור היפה ביותר מהמפלצת המתקרבת לאזור?

חנה קופרמן ואיציק קיזמכר

תזכורת מהפרסום הקודם

משמעות של פרטי תכנית תמ"א 37/ 2 מאפשרת להקים מפעלים פטרוכימיים בדלת האחורית של כל אזור הכרמל וחוף כרמל, צו השעה מחייב את תושבי האזור להתעורר ולהגיש התנגדויות מיד, לחשיפה.

ככל הנראה שישנו שיתוף פעולה הדוק בין המדינה וראשי הרשויות שהסתירו את התוכנית מהציבור הרחב שמתגורר בסביבה שמיועדים לקום בה המפעלים הפטרוכימיים.

ראשי הרשויות בחוף כרמל, עמק חפר, מגידו, יוקנעם, דאלית אל כרמל ועוספיה, היו צריכים לפרסם לציבור את התוכנית על מנת שהציבור יוכל להיערך ולהגיש התנגדויות והסתייגויות עד התאריך הנקוב 31-12-13 וראשי הרשויות משום מה לא הביאו את המידע לציבור.

הפתרון המידי שכל אזרח שמרגיש את עצמו נפגע מעצם קיום מפעלים פטרוכימיים באזור ואשר מסכנים את בריאות הסביבה, להגיש התנגדות, תאריך אחרון להגשת ההתנגדויות 31/12/13

ב24 לדצמבר 2013 מתקיימות בחירות במועצות האזוריות מגידו חוף כרמל ועמק חפר, האם הדבר נעשה במכוון ע"מ שיהיה אליבי למחטף זה?

בהודעה לגבי תמ"א 37/ 2 - הגיעה לרשויות בעמק חפר וחוף הכרמל ולשאר הרשויות. הודעה זו לא פורסמה לציבור התושבים לצורך הגשת השגות, לא באזור חגית ולא בעמק חפר. מה מסתירים מהתושבים?

עורכת דין רונית לירן, מומחית לתכנון ובנייה אומרת שהמשמעות של פרטי התכנית: "תכנית תמ"א 37/ 2 מאפשרת להקים מפעלים פטרוכימיים בדלת האחורית, בשיטת הסלמי" (ציטוט של עורכת הדין).

ההחלטהלפי התכנית, חובה לעבד את הקונדנסייט ותוצריו בסוף הדרך של הצינור שיוטמן בתוואי הצנרת של כניסת הגז. כלומר: ליד המתקנים היבשתיים בחגית ועמק חפר:

ציטוט מתוך התכנית:

"תהליך הטיפול בגז הטבעי מהתגליות בים כרוך בשימוש ובטיפול בחומרים נוספים, חלקם תוצרי לוואי של הפקת הגז- תערובת דלק גולמי (קונדנסייט') היכולים לשמש חומר גלם תעשייתי בפני עצמו. רצוי להוליך ולפנות חומרים אלה באמצעות צנרת, ולהימנע ככל האפשר מאגירתם, אכסונם או הובלתם במיכליות בדרכים או בים.
גם התוויית תוואי הולכה חדש וייעודי עבורם אינו רצוי נוכח המגבלות שתוואי זה יטיל. מכאן נובע הצורך בהוספת צנרת דלקים בתחום רצועת צינור הגז, תוך יישום עקרון הצמדת התשתיות.
על פי עקרון זה ראוי להוסיף כשימוש מותר בתחום רצועת צינור הגז גם צנרות לדלקים נוספים".

חנה קופרמן שחשפה את הסתרת המידע מהציבור, היא פעילה ארצית ובעבר היתה חברה במטה המאבק חוף כרמל ועזרה לעצור את הקמת המתקן בעכו, רכזת הפורום הישראלי לשמירה על החופים: "יש חלופה מרוחקת בים-חלופת האסדה הצפה,FPSO שתמנע את הנזק ונכון לעכשיו, אף מטה מאבק מעולם לא פנה בצורה רשמית למועצה הארצית לתכנון ובניה לדרוש את החלופה המרוחקת ביותר המתבקשת, יתרה מכך מטה מאבק חוף הכרמל המשותף לתושבים ולמועצה מתנגד לחלופה זו (חלופה9 בתמ"א 37 ח') ואף הגיש בג"ץ בו ממליץ על חלופה8 הקרובה לחופים, דבר שסנדל את הדרישה לפתרון המרוחק ופתח את הדלת להקמת המתקנים היבשתיים בחלופה משולבת ימית-יבשתית, יש לציין שראש מועצת עמק חפר רני אידן חתום על הבג"ץ הזה ומאמץ את העמדה של חוף כרמל".

הקישור לבג"ץ שהגישו ראשי הרשויות: בעמוד 3, פסקה 2, מבהירים ראשי הרשויות שהם מתכוונים חלופה 8 עם מתקן יבשתי "קטן", למרות שקיימת אופציה לחבר את כניסת הגז ישירות למערכת ההולכה התת ימית, ללא מתקן קטן או גדול:

https://drive.google.com/file/d/0B2gWtU3xLXOrNXlzSE5NZUh0dmM/edit?usp=sharing

להלן קישור למסמך ששלח ראש מועצת עמק חפר ליו"ר המועצה הארצית, בו הוא מסכים בשם כל מטות המאבק למתקן "קטן" ביבשה...בפסקה "מה אנו מציעים" בסעיף 3 כתוב שמסכימים למתקן קטן:
https://drive.google.com/file/d/0B2gWtU3xLXOrSzhlQldKb013SXc/edit?usp=sharing

חנה קופרמן: "יש לציין שגם מתקן "קטן" כולל מסביבו לפי התמ"א 1500 דונם שטחי הפרדה בהם ניתן יהיה להקים מפעלי תעשייה. מצ"ב תמונה מתוך תמ"א 37/ח' בה כתוב שמתקן של 20 דונם,  צריך 1500 דונם סביבו של שטחי הפרדה".

מסמך

איציק קיזמכר מראשי המאבק בחוות הגז: "אנחנו נערכים לכתוב התנגדויות, ננסה לקבוע פגישה עם ראש מועצת דליה רפיק חלבי ועם ראש מועצת עוספיה וגיה כיוף ועם חברי העמותה להגנה על האדמות בכרמל פהמי חלבי, חליל חלבי ושאר החברים, על מנת להיערך איך להתמודד עם זה, אנחנו רק לפני שבוע ידענו על התוכנית".

פהמי חלבי מראשי העמותה להגנה על האדמות בכרמל: "אנחנו שותפים במאבק, אבל לא מקבלים את המסמכים ישירות, קיבלנו מידע סודי חמור ומסוכן אנחנו לומדים את המסמך, אנחנו רוצים שהמסמכים שמגיעים לרשויות שיידעו אותנו ואת הציבור, בעניין הגז וחוות הגז אנחנו נמצאים בקשר עם ראש מועצת עוספיה וגיה כיוף, ישבנו ויידענו אותו בכל מה שקשור לעניין האדמות וחוות הגז, עם רפיק חלבי עוד לא התקיימה ישיבה עם העמותה למאבק על האדמות בכרמל, זה יבוא בהמשך".

חגית"אנחנו כעמותה להגנה על האדמות נמצאים בקשר עם כל ראשי הרשויות, כי יש לנו מטרה משותפת לכל האזור בכללית ולשני הישובים דאלית אל כרמל ועוספיה בפרט".

חליל חלבי מראשי העמותה להגנה על האדמות: "כל פרויקט כזה מוסיף סכנה על הסכנה הקיימת, צריך להתארגן במהירות ולמנוע את זה, לא יכול להיות שאנחנו מוקפים בסכנות כאלה ואף אחד לא לוקח אחריות, היום יש טכנולוגיה מתקדמת ויש מלא מקומות בים, אז שיעשו את זה בים וישאירו את היבשה והאדמה לבני אדם שיחיו בכבוד, כעת ראשי המועצות צריכים ללכת ולהתנגד להליך זה, אנחנו כחברי העמותה לא ידענו על המכתב הזה, אנחנו לא מכותבים בעניינים האלה, וכשאנחנו לא יודעים אז אנחנו לא יכולים להתנגד, זהו עוד מחטף".

ועוד פרסום בעניין " בדליה משחקים בבריאות הציבור "

על ראש מועצת דליה רפיק להגיד לתושבים את כל האמת ולא לשקר אותם, לאחר דיון מרתוני בועדה המחוזית בעניין הגז בחגית וגיה כיוף מצליח להגיד את משפט המפתח, הציבור בכרמל נדרש עכשיו ליותר עירנות כי הנציג שלכם עכשיו עסוק בפיסבוק

חובת הציבור לדעת את כל האמת, בשביל זה אנחנו כאן.

תחילה יש לציין שכל העניין הזה בא לידיעת הציבור מתוך אחריות לסביבה בה אנו גרים, מאז שחשפנו את הפרשיה עולים ויורדים דברים בתוכנית שאין לתאר אותם בנפח הסכנה שאורבת לאזור כולו.

לרפיק חלבי זו המשמרת שלך כעת, לשמור את הציבור ולעדכן אותו בכל האמת ולא להגיע לועדה המחוזית ללא דף עמדה, ללא מהנדס הרשות, ללא הצגה של הסכנות שנמצאת בהם דאלית אל כרמל במיוחד בגלל הקרבה שלה לצנרת שמגיעה מהים ומונחת גלויה על האדמה, שטח האש של צה"ל שנמצא בבית ובאדמות של דליה ואתר חגית שנמצא בשכנות לכל בית בחלק הדרומי של דליה.

חבל שראש המועצה העדיף להגיע לועדה ל5 דקות, הורה למרזוק קדור לשבת בועדה עד סוף הדיון ועזב.

ששאלנו את מרזוק מדוע לא באתם מוכנים, הוא אמר "בשביל מה? אנחנו בדרגת סכנה ב' בדליה והנה אני הגעתי מההתחלה עד סוף הישיבה".

ככל הנראה שמרזוק לא הקשיב לאלה נווה ואלי בודמן שמתריעים היום על דליפת גז מסרטן בכמויות גדולות מאתר חגית.

יש לציין שראש העמותה הציבורית פהמי חלבי וחליל חלבי הגיעו לועדה והם היחידים שחתמו על התנגדות רשמית. ניסינו להבין מדוע הם ישבו בצד ולמה לא שמענו או ראינו כל התארגנות באחרונה מהעמותה בעניין חגית.

פהמי:" הדבר הזה להשיג מומחים ובעלי מקצוע עולה כסף ואת זה אין לנו בעמותה, את התוכניות המקצועיות צריך שיגישו המועצות ולא העמותה".

הועדה

מישהו צריך להבין משמעות החומר הקונדנסייט ותוצריו בסוף הדרך של הצינור, אלה צינורות חשופים לא בבטן האדמה שיגיעו לחגיה וימשיכו לפי תוכנית שוב באדמות מנסורה ג'למה עד למפרץ.

מה שיש לציין שראש מועצת עוספיה וגיה כיוף הצליח לעצבן את את מי שרוצה את המתקן בביתו ולהציע חלופה להרחיק את המתקן מאותו אזור.

הדיון התחיל מוקדם בבוקר בועדה המחוזית חיפה, שעומדת בראשה המהנדסת ליאת פלד, בהשתתפות המתכנן של הפרויקט גידי לרמן, בנוסף לבעלי מקצוע ממשרדי הממשלה השונים, בין הנציגים ואייל כיוף נציג משרד התיירות, נציג משרד הפנים, נציג משרד איכות הסביבה, נציג צה"ל ועוד.

שוחחנו על אלי בודמן נציג מגידו, יחד עם אלה נווה ווגיה כיוף ראש מועצת עוספיה.

 

לסרטון

 

{YouTubeVideo id=xqXyxdBO2B0}

 

ועוד פרסום בעניין " מגיעים לבג"ץ בעניין חוות הגז בחגית "

בג״צ דן בעתירה שהגיש מטה המאבק כרמל-מנשה כנגד הקמת מפעל זיקוק הגז בכרמל באתר חגית. התושבים תולים תקוות בבג"ץ שיגן עליהם מהגזרה שתסכן ותפגע באיכות חייהם.

המאבק במתקנים היבשתיים לזיקוק הגז הגולמי, מגיע לשערי בג״צ

בג״צ דן בעתירה שהוגשה כנגד הליך תכנוני לא תקין, של המועצה הארצית לתכנון ובניה, ושבמיסגרתו הוחלט על הקמת מפעל ענק לזיקוק גז גולמי בכרמל ליד חגית, שבמרחק כשני קילומטרים מיקנעם, ובמרחק של קילומטר מיישובים בסביבה.

העתירות לבג"צ הוגשו לפני כחצי שנה ע"י עיריית יקנעם, המועצה האזורית מגידו ועמותות תושבים שהתאגדו למטה מאבק כרמל-מנשה, שמייצג תושבים מיקנעם, מרמות מנשה, אלייקים, עין העמק ושאר ישובי מגידו, בת-שלמה והכפרים הדרוזיים דלית-אל-כרמל ועוספייא.

העתירות הוגשו ע"י עו"ד יוסי חביליו שמייצג את התושבים ומטה המאבק כרמל מנשה, עו"ד צביה דולב שמייצגת את העירייה, ועו"ד רביב רוזנברג שמייצג את המועצה האזורית מגידו.

עיקר הטענות בעתירה מתייחסות לדרך קבלת ההחלטות במועצה הארצית, בהליך לא מקצועי, לא מקובל לא תקין ולא חוקי, כשהתוצאה סומנה ונקבעה מראש, כהנחייה לא כשרה מלמעלה, שקבעה משיקולים לא מקצועיים כי מפעל ניקוי הגז הגולמי יוקם בכרמל הדרומי ליד חגית, שמול יקנעם ורמות מנשה.  כמו כן התברר, כי בכוונת מנהלת מינהל התכנון להקים באזור "מתחם תשתיות על" שיהפוך את האזור כולו לאזור של תעשייה פטרוכימית, וזאת מבלי שהדבר יוצג בתכנית המתאר ותוך הסתרת הכוונות מחברי המועצה הארצית.

עוד מצביעים התושבים על הדרך המעוותת שבה מקדמת המדינה תכנית מתאר שלא מגדירה במדוייק את המתקנים שיוקמו, ושמשאירה להיזמים הפרטיים גמישות מלאה לקבוע בעצמם מה המתקנים שיוקמו ביבשה ואת גודלם.

לאחר לימוד מעמיק של הנושא וקבלת יעוץ מקצועי, התושבים טוענים גם, כי האופציה הימית לא נבדקה במלואה וזאת למרות החלטה קודמת בבג"צ, אשר חייבה את מדינת ישראל לעשות זאת.

לעמדה זו שותפים גם מטות המאבק של חוף הכרמל ושל עמק חפר, וכולם מצביעים על ההחלטות הלא מבוססות ולא שקולות, שיסכנו את התושבים ויפגעו באיכות חייהם, ושיהרסו אזורים ייחודיים מבחינה נופית כמו הכרמל הדרומי ועמק חפר.

תושבים רבים מיקנעם ומישובי הסביבה מתכוננים להגיע לדיון, בתקווה שבג"צ יגן עליהם מפני ההחלטה השרירותית שתוביל להקמת אזור תעשייה פטרוכימית בכרמל, ולדרוש מהמועצה הארצית לבחון ברצינות את חלופת זיקוק הגז בים שאין בה סיכונים לתושבים ולשטחים הפתוחים, והיא מקובלת במקומות רבים בעולם.

התושבים מקווים שחששם מהמפעלים המסוכנים והתנגדותם הנחרצת להקמתם בכרמל, ישאירו חותם על מקבלי ההחלטות, ויגרמו להם להבין כי במדינה קטנה וצפופה כמו שלנו, אסור להפוך כל שטח פנוי לאזור תעשייה כבדה. תעשייה כבדה, צריך להרחיקה מקרבת אוכלוסייה, ואת מפעלי זיקוק הגז הגולמי יש להרחיק ללב הים. התושבים קוראים למדינה להתעשת ולזקק את הגז בים בקרבת בארות ההפקה, ולא במורדות הכרמל.

 

 ההפגנה

סרטונים מההפגנה שהתקיימה ביקנעם בה השתתפו מאות אנשים מישובי הכרמל הדרומי וממנשה, כנגד התוכניות להעביר תזקיקי דלקים בצנרת ענקית למפרץ חיפה מאזור חגית.

הדרוזים מישובי הכרמל שהגיעו לקחת חלק בהפגנה חליל חלבי, שיח' זוהדי עיסמי, אחמד סאלח, מנהל מנסור, עמאר מנסור.

שוחחנו עם: ליהי שחר ברמן, יוסי מוסלם, מנהל מנסור, אמסילי שלמה, חליל חלבי, יגאל וינר.

 

{YouTubeVideo id=EpqFtHwGNF4}

{YouTubeVideo id=zLye9gSJ7Tw}

תגובות

3. לא משנה לפני 9 שנים
נגד גיוס
2. משפטן לפני 9 שנים
בובות שלטון
1. מודאג לפני 9 שנים
על מי לסמוך על רפיק חחחח

מומלצים