תפיסת הדת הדרוזית בנושא תרומת האיברים

על אף שהשתלת איברים הפכה עם השנים לסיפור הצלחה, קיים מחסור מתמיד באיברים להשתלה וקושי בהיענות לביקוש, בכנס בנושא תרומת איברים, ד"ר חוסיין אוסמה, הציג את נושא המוות המוחי המאפשר תרומת איברים מן המת, ותפיסת הדת הדרוזית בנושא.

03.04.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תפיסת הדת הדרוזית בנושא תרומת האיברים

תחת הכותרת "ובחרת בחיים" ערך המרכז הרפואי זיו כנס בנושא תרומת איברים, בכנס שהתקיים ביוזמת מתאמת ההשתלות בבית החולים פנינה בוחניק ומנהלת בית הספר לסיעוד ד"ר לבנה עגני, השתתפו 200 אנשי צוות רפואי מהמרכז הרפואי זיו ואזור הצפון וכן סטודנטים לסיעוד.

הכנס נפתח בדברי ברכה מפי ד"ר סלמאן זרקא מנהל המרכז הרפואי, מר אריה ביתן מנהל הסיעוד ופנינה בוחניק מתאמת ההשתלות בבית החולים, אשר הדגישו את המצוקה הקשה הקיימת בתרומת איברים וקראו לעובדים ולסטודנטים העוסקים במקצועות הבריאות להוות דוגמה ומודל לחיקוי לשאר העובדים ולחברה כולה.

במהלך הכנס התקיימו מגוון הרצאות בהיבטים שונים של תרומה והשלת איברים ע"י העוסקים בתחום:

ד"ר חוסיין אוסמה, מנהל מחלקת פנימית א' במרכז הרפואי זיו, הציג את נושא המוות המוחי המאפשר תרומת איברים מן המת- כיצד מתנהל תהליך קביעת המוות המוחי, מה הן הבדיקות הדרושות לכך בהתאם לחוקים והנהלים של משרד הבריאות ותפיסת הדת הדרוזית בנושא.
 
ד"ר יבגני סולומונוב, מנהל המחלקה הכירורגית במרכז הרפואי זיו ומומחה בהשתלות כבד הציג היבטים קליניים נוספים בהשתלות איברים וכן את תחום הכריתה הלפרוסקופית של כליה לתורם חי. ד"ר יוסי פיקל מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי זיו, הרצה בנושא השתלת קרנית ,מתוך כוונה להתחיל בהשתלות קרנית בעתיד הקרוב במרכז הרפואי זיו.

ד"ר לבנה עגני, מנהלת בית הספר לסיעוד במרכז הרפואי זיו הציגה את נושא המעורבות של אחיות בתהליך תרומת איברים בראי הדת והתרבות, מתוך מחקר שנעשה בשנים 2011-2014. אסתי כץ, מתאמת ההשתלות של בית החולים רמב"ם הציגה את עבודת מתאם ההשתלות ואת מערך המרכז הלאומי להשתלות בישראל. הרב דוד פוקס הדגיש את נושא הנתינה, האחווה והעזרה לזולת בהקשר של תרומת איברים.

בסיום הכנס הוצגו סיפורים אישיים מרגשים במיוחד – של שני מטופלים הממתינים להשתלת כלייה, משפחה שתרמה את אברי הבת לאחר מותה, ומושתל כבד שזכה לחיים חדשים. סיפורם המרגש לא הותיר אף עין יבשה.

מהנתונים שהוצגו בכנס עולה כי על אף שהשתלת איברים הפכה עם השנים לסיפור הצלחה, קיים מחסור מתמיד באיברים להשתלה וקושי בהיענות לביקוש. בשנת 2014 נמנו בישראל 1,117 ממתינים ברשימה להשתלות איברים ,כאשר מתוכן בוצעו רק 394 השתלות, פער המותיר אנשים רבים ללא מענה וחלקם לא יזכו להאריך חיים. המחסור באיברים לתרומה הינו בעיה אוניברסאלית. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי לשנת 2013 , עולה כי ישראל היא בין המדינות הנמוכות בעולם בשיעור ההיענות לתרומת איברים. הגורמים להיענות הנמוכה הינם בעיקר מודעות נמוכה בקרב הציבור, תפיסות תרבותיות ודתיות ובעייתיות באיתור התורם הפוטנציאלי.

ד"ר לבנה עגני, מנהלת בית הספר לסיעוד במרכז הרפואי זיו ומיוזמות הכנס , אומרת כי לנושא השתלת האיברים חשיבות גדולה בהצלת חיים וכי יש לחזק את המודעות אליו בקרב רופאים, אנשי צוות סיעודי, עובדים סוציאליים וסטודנטים במקצועות הרפואה.

"הסיפורים האישיים שהוצגו בסיום הכנס הינם עדות חיה לחשיבות העצומה של תרומת איברים, עם כל הלבטים והקשיים הכרוכים בכך - מצד אחד משפחה אבלה שזה עתה איבדה את אחד מיקיריה ומן הצד השני אדם הנאבק על חייו וחולם עם משפחתו על חיים אחרים שיכול להיות ויזכה בהם. זה תלוי בזה. אין ביכולתן של המילים לתאר את הקטבים הללו העומדים לפנינו, את התהום הפעורה של האובדן והצער מחד ואת השמים הפרושים והתקווה הגדולה לחיים מאידך"

"היתה זו זכות גדולה עבורנו בכנס זה להעביר את חשיבות הנושא לעוסקים במקצועות הבריאות ולדור העתיד, כי 'כל המציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם מלא'" אומרת עגני.

 

כנס תרומת איברים

בצילום משמאל- ד"ר סלמאן זרקא מנהל המרכז הרפואי זיו, אריה ביתן מנהל הסיעוד, ד"ר לבנה עגני מנהלת ביה"ס לסיעוד, ד"ר יבגני סולומונוב מנהל מחלקת כירורגיה, אסתי כץ מתאמת השתלות בבית החולים רמב"ם, ד"ר קלין שפירא סגן מנהל המרכז הרפואי זיו.

תגובות

1. מוחדון לפני 9 שנים
הדת לא אוסרת תרומת איברים,,,

מומלצים