שיטה חדשה שעשויה למנוע התרבות של תאים סרטניים

השיטה שנוסתה בהצלחה בעכברים בולמת מסרים שנובעים ממוטציות בחלבוני תקשורת, פרופ' רוני זגר "התא הממוצע ממלא חלק ניכר מזמנו בהעברת מסרים מהקרום החיצוני שלו אל תוך הגרעין, היכן שמתקבלות רוב ההחלטות היום-יומיות של התא".

19.04.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שיטה חדשה שעשויה למנוע התרבות של תאים סרטניים

מערכת תקשורת מורכבת זו מבוססת בין היתר על דיוק גנטי, כך שכאשר מתחוללות מוטציות, הן עלולות לגרום להיווצרות "מתקפת דואר זבל", שבמקרים מסוימים יכולה להוביל להתפתחות מחלות שונות ובהן לסרטן.

פרופ' רוני זגר וחברי קבוצתו מהמחלקה לבקרה ביולוגית במכון ויצמן למדע, מציעים שיטה חדשה למניעת הצפת המידע, לפני שזו מגיעה לגרעין התא. אם השיטה תפעל ביעילות בניסויים נוספים, ייתכן שאפשר יהיה ליישם אותה בטיפול במגוון סוגים של סרטן, ובמיוחד אלה המפתחים עמידות כנגד הטיפולים הקיימים.

ממצאיהם מתפרסמים בכתב-העת המדעי Nature Communications.

מלאכת העברת המסרים בתא מבוצעת בעיקר על-ידי חלבונים, שבדרך כלל מסוגלים לעשות זאת ביעילות ובזריזות.

למעשה, החלבונים מעבירים מסרים אפילו מבעד לקרום התא ולתוך גרעין התא שהוא היעד הסופי של מסרים אלה.

מסר שמתקבל מחוץ לתא לדוגמה, מולקולה של גורם גידול שמודיעה לתא שעליו להתחלק נקלט על-ידי מולקולת קולטן המוצבת על קרום התא ומשמשת מעין אנטנה לקליטת מסרים.

הקולטן (שגם הוא סוג של חלבון) מעביר את האות לחלק הפנימי של התא. משם מועבר המסר לגרעין התא מרחק שהמקבילה האנושית שלו הוא 70 קילומטר.

אך במקום שמולקולת שליח אחת תישא את המסר לאורך כל הדרך, התא מאיץ את התהליך באמצעות מערכת ממסר, שבאמצעותה המסר עובר ממולקולה אחת לשנייה (בדומה לרצים במירוץ שליחים שמעבירים ביניהם את המוט).

תגובות

מומלצים