תלמידי היסודי במחוז חיפה מלמדים את המבוגרים

תכנית "הקשר הרב-דורי בסביבה מקוונת" הינה תכנית ערכית-חינוכית המקרבת בין תלמידי בתי הספר לבין האוכלוסייה המבוגרת בקהילה, באמצעות הסביבה הטכנולוגית, תוך למידה ושימור המורשת.

20.04.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תלמידי היסודי במחוז חיפה מלמדים את המבוגרים

3000 תלמידים במחוז חיפה בתכנית הרב דורי "בסביבה מקוונת", התכנית מופעלת על ידי משרד החינוך בשיתוף המשרד לאזרחים ותיקים ובית התפוצות.

מנהלת מחוז חיפה, רחל מתוקי, "המפגשים בתכנית הקשר הרב דורי, מזמנים דיאלוג יצירתי מפרה בו כל צד תורם מיתרונותיו לחיזוק הקשר הבין–דורי. הלמידה ההדדית והחוויות המשותפות תורמים להבנה טובה יותר של בן הדור האחר. כך נוצרת מערכת שורשית וערכית התורמת תרומה חברתית לקהילה ולשימור המורשת היישובית, הקהילתית, הארצית והלאומית של מדינת ישראל".

שנת הלימודים הנוכחית משתתפים בתכנית 75 בתי ספר במחוז, שמפעילים מעל 90 קבוצות של אזרחים ותיקים ותלמידים מבתי ספר יסודיים ועד תיכון. בסך הכול לוקחים חלק בפעילות כ-3,000 תלמידים ואזרחים ותיקים!
התכנית מובלת על ידי הפיקוח על התקשוב, דר' עידית אבני והרכזת המחוזית שרית יעקב.

התכנית משלבת את הידע של המנחים הצעירים במיומנויות המאה ה-21 ואת שליטתם בטכנולוגיות המחשוב והתקשוב עם התנדבות ונתינה. במסגרת התכנית נפגשים תלמידים עם אזרחים ותיקים לסדרה של מפגשים, לרוב בבית הספר.

במהלך המפגשים מלמדים התלמידים את המבוגרים מיומנויות מחשב, שימוש בדואר אלקטרוני וגלישה באינטרנט, ובמקביל – בתהליכי למידת חקר – מתעדים את סיפורי המורשת של המבוגרים. סיפורי המורשת ותוצרי התיעוד מועלים למאגר סיפורי מורשת של בית התפוצות, בכתובת: ravdori.co.il

הפעילות במחוז חיפה, מלבד בהיקפה, מתאפיינת גם בריבוי מודלים ויוזמות ייחודיות, ביניהן:

• הפעלת התכנית בשנה הנוכחית בבתי ספר רבים במגזר הדרוזי, בדלית אל כרמל ובעוספיה כדוגמת: מודל ייחודי של פעילות קשר רב-דורי משותפת בין בית ספר יסודי א' בדלית אל כרמל עם בית ספר מראשון לציון.

• הפעלת התכנית במודל ייחודי "מעבר לים", שמשלב פעילות משותפת עם קבוצת קשר רב-דורי בקהילה יהודית בחו"ל. כך פעל בית ספר "רבין" מנשר עם בית ספר בפלורידה, ובית ספר "לאו בק" מחיפה עם בית ספר בקייב, בפעילות שמקרבת בין הדורות אך גם בין קהילות!

• תיעוד שירים מבית אבא בתהליך מרגש שבו שותפים כל התלמידים בבית ספר רוממה בחיפה.

• תיעוד ממוקד של קהילות יהודי הודו – מתבצע בבית ספר קדימה שבקריית ביאליק, שהוא הראשון שנרתם לנושא במחוז. הפרויקט מבוצע בשיתוף עם שגרירות הודו בישראל.
.
כניסת התכנית גם לבתי ספר במגזר הערבי; פעילות שכבתית במסגרת עבודת השורשים בכיתה ז' במספר בתי ספר במחוז; הפעלת התכנית גם בחינוך המיוחד וגם במסגרת המחויבות האישית; שיתופי פעולה ייחודיים עם גופים נוספים: מרכז משמעו"ת ומרכז להב"ה בקריית מוצקין; מתנ"ס נווה יוסף בחיפה; מוזיאון בית פישר בקריית אתא ועוד.

לסיכום, המפגשים תורמים רבות לכל המשתתפים ומוכיחים כי לשיתוף הקהילה הבוגרת בבתי הספר יש רווח עצום, המורגש היטב באווירת בית הספר בכלל. האזרחים הוותיקים כבר אינם זרים בנוף, הם מתקבלים בשמחה ובהתרגשות על ידי התלמידים ומשתלבים בפעילות הכללית בבית הספר.

יסודי א דליה

תגובות

מומלצים