לראשונה משרד החינוך סורק את כל בחינות הבגרות

משרד החינוך השלים את ההערכות הדיגיטלית לסריקת בחינות הבגרות. החל מבגרויות הקיץ כלל בחינות הבגרות יסרקו ויבדקו באמצעים טכנולוגיים.

04.05.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לראשונה משרד החינוך סורק את כל בחינות הבגרות

המשמעות: ההמתנה לציונים תתקצר, ניתן לערער ביתר קלות, יתרונות פדגוגיים שיאפשרו הערכות מיטבית לחינות, אפשרויות מחקר נרחבות וחסכון שנתי של מיליוני שקלים.

חדשנות פורצת דרך של משרד החינוך – בתום הערכות של כשנתיים משרד החינוך השלים את המעבר לטכנולוגיה החדישה אשר תאפשר את סריקת כל בחינות הבגרות תוך פרק זמן קצר ביותר. היעד קיצור של חודש ימים במתן ציונים לתלמידים. בשנה האחרונה משרד החינוך ערך פיילוט בנושא שהוכתר בהצלחה.

הסריקה מתבצעת באיכות גבוהה ביותר, כך שמחברת הבחינה נסרקת באופן שלא ניתן לפגוע בה. האוטנטיות נשמרת. לכל דף ולכל עמוד בר- קוד משלו מה שמקדם את טוהר הבחינות ואמינות בתהליכי ערר מבוססי נתונים אמינים.
היעד: סריקה של כ- 1,500,000 בחינות במחזור בחינות. 55 שניות למחברת

• המצב בעבר: ככלל הבחינות הבדוקות מגיעות לבתי הספר ב- 15 לספטמבר
• המצב החדש: השאיפה שהמחברות הבדוקות יגיעו לבתי הספר עד ה- 15 לאוגוסט
• המשמעות: בתי הספר יקבלו את המשוב על הישגי התלמידים כבר בשלב הערכות לפתיחת השנה החדשה, מה שיאפשר להם לקבל תמונת מצב מהימנה ולהיערך בהתאם לקראת בגרויות החורף.

ערעור על בחינה

המצב כיום: תלמידים שרוצים לערער על הבחינה צריכים להמתין שהבחינות יגיעו בחזרה לבית הספר. כל מחברת עוברת הערכה של 2 בוחנים (תחילה שולחים את המחברת לבוחן אחד ורק לאחר שהוא מסיים שולחים לבוחן השני) דבר אשר מסרבל מאוד את הליך הבדיקה ומאריך את משך הבדיקה.
השאיפה: בעקבות הטכנולוגיה החדישה ניתן יהיה לשלוח לבוחנים את המחברות במייל ובמקביל ובכך לקצר את משך הבדיקה. כמו כן ניתן יהיה גם לשלוח לתלמידים את המחברות הבדוקות במייל.
בנוסף, כל בית ספר יוכל לשלוף מחברת או קבוצת מחברות לערער, לעיין וללמוד על אופן המענה של התלמידים בבחינות. במקביל כל תלמיד אשר חשוד בטוהר הבחינות יוכל לשלוף באמצעות בית הספר את מחברתו ולהגיש ערעור.

יתרונות פדגוגיים:

המצב כיום: איסוף הנתונים ברמה המחקרית הוא מאוד מסורבל, היכולת של משרד החינוך או חוקרי חינוך שרוצים לבחון לאורך שנים את הישגי התלמידים והצלחתם בנושאים ושאלות מסוימות, נאלצים לעבור מחברת אחר מחברת בצורה סיזיפית ומייגעת.

השאיפה במצב החדש: ניתן יהיה בלחיצת כפתור לקבל בקבצים נפרדים חלוקה לשאלות ותשובות, על פי נושאים וקטגוריות שונות, דבר שיאפשר מעקב קל ונוח אחר דפוסי עבודתם של התלמידים ויסייע מאוד לשדרוג ההוראה. שיפור התהליכים הפדגוגיים יבוא לידי ביטוי בקבלת נתונים על פי מדדים מגוונים שיאפשרו קבלת מסד נתונים מושכל, ניתוח מגמות בהישגי תלמידים ויכולת לאבחן פריטים בעיתיים.
יצוין כי כל המחברות יקושרו לחדר המחקר במשרד המדען הראשי במשרד החינוך, חוקרים ומומחי תוכן יוכלו לדגום מקצועות או נושאים לצורך מחקר חינוכי אודות נושאים כגון: שאלות מועדפות למענה, טעויות של תלמידים ועוד.

סורקשדרוג הליך השינוע של הבחינות:

המצב כיום: הליך השינוע מאוד מסורבל
• משרד החינוך אוסף את הבחינות ברכבים מיוחדים מ- 30 תחנות איסוף הפזורות ברחבי הארץ וזאת כדי למנוע מקרים של גניבות ופריצות
• בנוסף יש כ- 4,300 מעריכים (בודקים), אשר מבצעים נסיעות הלוך ושוב מכל רחבי הארץ אל מרכז הבחינות הארצי. המעריכים מקבלים במרכז את החבילות לצורך בדיקתם ונאלצים "להיסחב" חזרה לבתיהם עם ערמות של מחברות.
• מצב זה חושף לסכנות בדרך שעלולות לגרום לאיבודן של בחינות בגרות.
• כל מחברת נבדקת על ידי שני בוחנים, כדי לשלוח למעריך השני צריך להמתין עד אשר המעריך הראשון יסיים את עבודתו

השאיפה במצב החדש:  בכל תחנת איסוף יותקן רובוט שיסרוק את הבחינות וישלח אותן במיידי למרכז הבחינות הארצי
• בנוסף הסריקה תאפשר לשלוח לבוחנים את החומרים באמצעות המחשב באופן מיידי, מקודד ומאובטח.
• המהלך אמור לייעל מאוד את הליך בדיקת הבחינות, המורה יקבל את המחברות הסרוקות בדיסק און קי ויוכל בקלות ובנוחות לבדוק את הבחינה.
• אפשרות למשלוח מקביל של מחברות לשני מעריכים
• חיסכון של מיליוני שקלים בהליך השינוע של המחברות, אשר יושקעו בהנגשת הבחינות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, בהם רכישת מסכים.

תגובות

מומלצים