שופטי בית המשפט העליון:"אפס סובלנות לקריאה מוות לערבים"

שופטי בית המשפט העליון דחו בלב כבד את עתירת עיר עמים ותג מאיר לאסור על מעבר מצעד הדגלים ברובע המוסלמי, השופטים מתחו ביקורת על כך שבשנים הקודמות לא הוגשו כתבי אישום נגד מי שקראו קריאות גזעניות וקראו למשטרה ולמארגנים להזהיר את המשתתפם מקריאות אלו

11.05.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שופטי בית המשפט העליון:"אפס סובלנות לקריאה מוות לערבים"

יו"ר תג מאיר גדי גבריהו: "בית המשפט העליון הוציא כרטיס אדום לקריאות השנאה והגזענות המלווים את מצעד הדגלים בשנים האחרונות". עו"ד אשרת מימון עיר עמים: "המאבק שב לזירה הציבורית"

בית המשפט העליון דחה היום "בלב בכבד" את עתירת "עיר עמים" ו"תג מאיר" נגד מעבר מצעד הדגלים ברובע המוסלמי בירושלים. "לא בלב קל איננו נעתרים לעתירה. יש מקום לאפס סובלנות כלפי מתפרעים אלימים, מילולית או פיסית, יהיו אשר יהיו", נכתב בפסק הדין.

בפסק הדין שנכתב על ידי ראש ההרכב השופט אליקים רובינשטיין ביקרו השופטים את פעולות המשטרה במצעדים הקודמים: "דעתנו לא היתה נוחה מכך שהגם שנמסרו נתונים על עיכוב מתפרעים לחקירה או מעצרים בשנים עברו, לא ניתן כל מידע על כתבי אישום".

השופטים דרשו כי המשטרה ועמותת עם כלביא יזהירו כי מי שיקרא קריאות גזעניות ייעצר ויועמד לדין. "אותה קריאה משותפת למשטרה ולרבנים מארגני התהלוכה, צריך שתכלול אמירה ברורה ושאינה משתמעת לשתי פנים נגד אלימות מילולית וגזענות, לרבות "מוות לערבים" שהיא חציה ברורה של הקו האדום הפלילי, ונגד אלימות פיסית וונדליזם, לרבות קריאת אכיפה פלילית" והסיפו כי "ראוי כי יינתן ביטוי על-ידי המשטרה והמארגנים מראש גם בתקשורת ובאינטרנט, בחינת "ראו הוזהרתם".

כתובתבסיום נכתב: "אנו מקוים כי התהלוכה תעבור בשלום, ולקחים שיופקו יילמדו לשנה הבאה בקביעת המסלול".

במהלך הדיון אמר השופט רובינשטיין "מי שאומר 'מוות לערבים' אנו בדיעה שהוא צריך לקבל עונש וגם המשטרה צריכה להיות בדעה זו. זה לא חופש הביטוי אלא חופש ההסתה". השופט עמית אמר למארגנים: "אולי תוסיפו שמי שיקרא 'מוות לערבים' יסולק מן הישיבה לשבוע או חודש. זה יעזור", והדגיש "אנו סבורים שצריכה להיות אפס סובלנות לקריאה מוות לערבים לרבות עיכוב מעצר ואז אולי נראה שינוי".
והשופט רובינשטיין סיכם: "מוות לערבים - מאחורי סורגים, בבקשה".

יו״ר תג מאיר גדי גבריהו בתגובה לדברי השופטים: ״בית המשפט העליון הוציא כרטיס אדום לקריאות השנאה והגזענות המלווים את מצעד הדגלים בשנים האחרונות ופרסם קריאת גינוי חד משמעית לקריאות מוות לערבים. המשטרה חויבה לאכוף את החוק בעניין הקריאות הגזעניות אם יהיו במהלך המצעד ואנו מברכים על כך״.

עו"ד אשרת מימון, מנהלת פיתוח מדיניות בעיר עמים: "מראות המצעד בשנים האחרונות במעברו ברובע המוסלמי אינם יכולים לאפשר חיים משותפים של שני עמים בעיר אחת. הסתה, גזענות ואלימות פוגעים במרקמה העדין של ירושלים ובתושביה. ערבים ויהודים כאחד. אנו מברכים על הקריאות החד משמעיות של בית המשפט, אך לא ראוי היה לשוב ולהביא את תושבי הרובע המוסלמי להתבצר בבתיהם מפני הפגיעות בהם וברכושם. המאבק כעת שב לזירה הציבורית, גם לקראת המצעד השנה, וכפי שהבהיר בית המשפט, גם אנו נפיק לקחים בהתאם למראות שיתועדו השנה במצעד".

תגובות

מומלצים