הבגרות במתמטיקה בצל ההנחיות החדשות

כל מועד שבו מתקרבת בחינת הבגרות במתמטיקה גובר הלחץ הכללי בכל המערכת, לפי הנוהל החדש התלמידים ימתינו בכיתות תחת השגחה 45 דקות לפני קבלת הבחינה, בבגרות במתמטיקה צפויים להיבחן כ 30  אלף תלמידי יא יב בצפון.

18.05.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הבגרות במתמטיקה  בצל ההנחיות החדשות

בגרות במתמטיקה בצפון השבוע  : כ 30  אלף נבחנים  דוברי עברית וערבית מ 160 בתי ספר ב 94 ישובים

לקראת בחינת הבגרות במתמטיקה, שתתקיים ביום רביעי הקרוב נשלחה איגרת אישית בחתימת מנהלת המחוז , ד'ר אורנה שמחון  למפקחים, למנהלים, למדריכים, למרכזים ולמורים למתמטיקה דוברי עברית וערבית  בארבע כנפי צפון ובה 10 נקודות חשובות לחידוד ולמיקוד מול התלמידים כאשר המסר המוביל הוא : 'כל התלמידים מצליחים במתמטיקה, וכל תלמיד ממצה את מלוא הפוטנציאל הטמון בו'' .

דובר המחוז , דויד גורלי מציין כי בבחינת הבגרות במתמטיקה שתיערך ביום ד השבוע  צפויים להיבחן כ 30  אלף תלמידי יא יב דוברי עברית וערבית מ 160 בתי ספר ב 94 ישובים בצפון .

להלן תמציתה האיגרת :

''בכל מועד שבו מתקרבת בחינת הבגרות במתמטיקה גובר הלחץ הכללי בכל המערכת, לחץ זה משפיע על היערכות בתיה"ס ברמה הארגונית והניהולית, על המורים למתמטיקה ברמת ההוראה והכנת התלמידים ועל התלמידים ברמת הלמידה והשליטה בחומר הלימודים ובמיומנויות פתרון שאלות ותרגילים.

אופייה המיוחד של המתמטיקה, כמקצוע מוביל וחשוב המשפיע על עתידו של התלמיד מחד, וכמקצוע לוגי- אנליטי המבוסס על חשיבה שיש בה מקום גדול יחסית של אי- ודאות מאידך תורם בהכרח להגברת הלחץ.

מחקרים רבים מוכיחים שקיים קשר חזק בין רמת הלחץ והמוכנות של התלמיד לבין יכולת הביצוע וההצלחה שלו בבחינה בכלל ובמתמטיקה בפרט. לעיתים לחץ זה נוצר כתוצאה מדימוי כללי שנוצר כתוצאה של אוירה ציבורית או תקשורתית רחבה או פיתוח צפייה מוגזמת לגבי התוצאה שעלולה לחרוץ את גורלו של התלמיד , במיוחד אם למשפחה של התלמיד יש מודעות יתר לכך.

אני מודע להשקעה האדירה של המורים למתמטיקה, שעושים ימים כלילות בהוראה, בתרגול במרתונים, בשיחות מוטיבציה עם תלמידים ועוד. ללא ספק, מורים אלה, שאינם סופרים את השעות וכמעט אינם ישנים את רוב הלילות בבדיקת עוד מתכות ועוד בחינה ועוד תרגול, הם מונעים מתחושת שליחות גבוהה ומאחריות רבה, מאמינם שבשביל הצלחה צריך להקריב ולהשקיע, ועל זה אני מודה להם מאוד. אני פוגש אותם בכנסים הרבים שלנו, שבהם הם ממלאים את האולמות וכמהים לכל טיפת מידע או שיטה שתקדם את הלמידה המשמעותית במתמטיקה שתעזור להצלחת התלמידים.

ככל שמתקרבים יותר ויותר לבחינה גובר באופן טבעי גם הלחץ על התלמידים, שגם הם משקיעים אינספור שעות בישורת האחרונה על מנת למקסם את ההצלחה. חשוב מאוד לשלוט היטב בלחץ זה של התלמידים ולדעת לנהל אותו ביעילות ובאפקטיביות לכיוון המטרה הסופית, שהיא הצלחה רבה של כל התלמידים בבחינת הבגרות. אמנם המודעות של התלמידים לבחינה ולעצמם חשובה מאוד בשלב זה, אך אל לנו ליצור צפייה מוגזמת שעלולה להכניס את התלמידים ללחץ מיותר שישפיע לרעה על תפקודם תוך כדי ביצוע הבחינה, אלא יש לנתב את הדאגה והמודעות לכיוון החיובי של העלאת הביטחון העצמי של התלמידים בעצמם, יצירת דימוי עצמי חיובי הבנוי על חוויות הצלחה ויכולת אישית טובה. לשם השגת מטרות תפקודיות אלו ברמה של התלמידים, הרשו לי להציע מספר טיפים חשובים שבהם אני משתמש עשרות שנים שבהם אני מכין תלמידים לבחינות בגרות במתמטיקה, במיוחד ברמות 4 ו- 5 יחידות, ברמות אלה ככל שמספר היחידות עולה  רמת היצירתיות של השאלות עולה גם היא.

1. תלמיד מוכן היטב ברמת הידע והמיומנויות הוא תלמיד פחות לחוץ, לכן לבסס הוראה על הבנה, שליטה במיומנויות, התנסות אישית ויוזמה של התלמיד.

2. בימים הקרובים לקראת הבחינה לעבוד על ארגון החומר ומיקודו ופחות על כניסה לשאלות מורכבות, שעלולות לערער את הביטחון העצמי של התלמיד, חשוב שהתלמיד יגבש ויכתוב בעצמו את הסיכומים עפ"י הסדר בכל נושא ונושא, זה יוצר אצלו סינתזה חשובה לכל החומר עם יכולת קישור ואינטגרציה בין כל הנושאים שלמד. לא לזלזל בידע הבסיסי שעל התלמיד לדעת בוודאות, כי זה הדבר הראשון שאותו פוגש התלמיד במבחן ושעשוי לחבר אותו עם כל מה שלמד.

3. לתפקוד הפיזי של התלמיד יש השפעה רבה על התפקוד הקוגניטיבי, לכן צריך להנחות את התלמידים לישון מוקדם ומספיק שעות לפני הבחינה, להתעורר רעננים וחזקים. כמו כן, יש לווסת היטב את האוכל והשתייה לפני הבחינה, כך שלא לאכול ממש בכניסה לבחינה כי העיכול ייקח אנרגיות על חשבון החשיבה, לכן עדיף לאכול בטווח של שעה או יותר לפני הבחינה, אבל חשוב לא להרגיש רעבים בבחינה כי זה צורך שמסיח את הדעת ופוגע בריכוז של הנבחן.

4. על התלמיד להגיע מוכן עם כל כלי הכתיבה הנדרשים כולל מחשבון תקין, כי כל תקלה עלולה לגרום אצלו ללחץ מיותר, וכמובן להגיע מוקדם לבחינה ולהתמקם במקומו עפ"י ההנחיות.

5. לדרוש מהמשגיחים לשמור על שקט מוחלט בכיתה. במתמטיקה נדרש ריכוז מקסימלי על-מנת להגיע לתפקוד מיטבי ולגלות את העוקץ בכל שאלה.

6. כאשר התלמיד מקבל את טופס הבחינה, יניח את כל הכתיבה ויקרא את כל ההנחיות ואח"כ יקרא את כל השאלות עד השאלה האחרונה, תוך כדי הקריאה יורדת ההתרגשות והביטחון העצמי של התלמיד עולה.

7. להנחות את התלמידים לבחור את השאלה הקלה ביותר והבטוחה בעיניו, הרי סדר בחירת השאלות אינו חשוב בבחינה, דבר זה שוב נותן תחושה טובה, שליטה ובטחון.

8. במידה והתלמיד מסתבך באיזושהי שאלה בבחינה (אני קורא לזה משבר אמצע הבחינה), אל לו להמשיך להתעקש בלי סוף, ולא לעבור את הזמן הממוצע המוקצב לשאלה, כי אפילו אם הוא פתר אותה בסוף הוא עלול להפסיד את הבחינה, לכן עדיף לעזוב אותה ולגשת לשאלה אחרת, ואם ירצה יחזור אליה שוב בהמשך, אך חשוב שיתחיל מחדש ולא לחזור על הדרך הקודמת, כשמתנקים משאלה וחוזרים אליה היא שאלה כמעט חדשה ולעיתים מזהים את הדרך מאוד במקרה כאשר אנו חפים מדעות קדומות.

9. לבקש מהתלמידים להישאר עד סוף הבחינה ולא לצאת מוקדם. אם הוא סיים את הכול ונשאר לו זמן עדיף לחזור על השאלות ולפתור אותם מחדש , מובטח שיגלה טעויות. ואם לא הצליח לפתור חלק מהשאלות גם כן לא לצאת מוקדם, כי הישועה עשויה להגיע בסוף.

10. להנחות היטב את התלמידים על שמירה על טוהר הבחינות, ובשום אופן לא לנסות לדבר עם תלמידים  או להעתיק, כי מחד זה מסכן את הבחינה שלהם בחשד העתקה, במתמטיקה במיוחד ניתן לגלות העתקה די בקלות ובוודאות ע"י הבודקים של הבחינות, לכן לא כדאי להסתכן בזה, ומאידך כשמעתיקים מפסיקים לחשוב איך לפתור את השאלה הבאה, והראש מפסיק לעבוד, אלא מחפשים איך להעתיק את השאלה הבאה וזה מאוד מסוכן ולא מוסרי . לעולם תלמיד איננו יכול להצטיין אם בתת- מודע אצלו קיימת אפשרות שיעתיק בבחינה ''.

תיכלול  , לוגיסטקה ואירגון  : סלימאן סלאמה , מפקח מחוזי להוראת המתמטיקה .

תגובות

מומלצים