תחנות אוטובוס לא נגישות לאנשים מוגבלים

מבדיקה שהתבצעה ב-61 ישובים ברחבי הארץ, וכללה 881 תחנות שונות, עולה כי תחנות אוטובוס רבות אינן  נגישות לנכים, ברבות מהן אין כתב ברייל כנדרש, אין הצללה וחסרים דפי מידע וזמני נסיעות לרווחת הציבור.

18.05.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תחנות אוטובוס לא נגישות לאנשים מוגבלים

האם תחנות האוטובוס בישראל עומדות בתקן ובחוקים שמשרד התחבורה קבע?

את הבדיקה ביצעו מדריכי וחניכי קבוצות הנוער של "אור ירוק", במהלך הבדיקה בדקו המתנדבים את תשתית תחנת האוטובוס – האם קיימת הצללה, האם ישנם ארבע כסאות בתחנה, האם התחנה נגישה לאנשים עם מוגבלויות, האם ישנו דף עם כתב ברייל עבור עיוורים, האם ישנו שלט צהוב עם מידע והאם קיים דף מידע עם זמני הגעת האוטובוסים. 

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תמונת המצב העגומה משקפת את מצבה של התחבורה הציבורית בשיראל ובמיוחד את חוסר ההשקעה של המדינה במשך עשרות שנים. מעבר לכך, חוסר ההתחשבות באוכלוסייה עם צרכים מיוחדים הוא עוול גדול אשר מקשה עליהם לבצע פעולות בסיסיות כמו ללכת לבנק, לקניות או לרופא ולמעשה מרחיק אותם מהחברה. משרד התחבורה חייב לשפר את התחבורה הציבורית בישראל ולוודא כי היא תהיה נגישה לכולם, במטרה לעודד יותר אנשים לעשות בה שימוש יומיומי –זה יחסוך למדינה כסף, יצמצם את פקקי התנועה ואת בעיות החניה, ישפר את איכות האוויר ובמיוחד יכול להציל חיים". 

בדיקת אור ירוק: רוב התחנות לא היו נגישות לעיוורים ונכים

•ב-527 תחנות אוטובוס מתוך 883 תחנות האוטובוס שנבדקו (60%) לא היה דף עם כתב ברייל.
•ב-271 תחנות אוטובוס מתוך 883 תחנות האוטובוס שנבדקו (28%) לא היה מקום לכיסא גלגלים.
•ב-381 תחנות אוטובוס מתוך 883 תחנות שנבדקו (43%) דף המידע עם זמני כל הקווים לא היה קיים או שלא היה תקין.
•ב-183 תחנות אוטובוס מתוך 883 תחנות האוטובוס שנבדקו (21%) לא היו ארבע מקומות  ישיבה עבור הנוסעים.
•ב-271 תחנות אוטובוס מתוך 883 תחנות האוטובוס שנבדקו (31%) לא היו מדבקות מידע גדולות (צהובות) עם מספרי הקווים.
•ב-126 תחנות אוטובוס מתוך 883 תחנות האוטובוס שנבדקו (14%) לא היה שלט צהוב שבו ניתן לדעת איזה קווים עוברים בתחנה ולאן היעד שלהם.
•ב-117 תחנות אוטובוס מתוך 883 מתחנות האוטובוס שנבדקו (13%) לא הייתה הצללה לתחנה או שההצללה לא הייתה תקינה.

שר התחבורה, ישראל כץ, התחייב כי עד סוף שנת 2014 כל תחנות האוטובוס תהיינה נגישות עבור אזרחים עם מוגבלויות. בתכנית הרב שנתית ליישום נגישות תחבורה ציבורית עירונית (2010) טען השר כץ כי: "ממצאי הדוח מלמדים כבר היום כי 71% מכלל האוטובוסים העירוניים הם נגישים ועד שנת 2014 יהיה כל צי האוטובוסים העירוני נגיש. כמו כן, מצופה שעד סוף שנת 2014, כל תחנות האוטובוס תהיינה נגישות ומשולטות בשילוט נגיש על פי החוק".

תגובות

מומלצים