ניתוח חדש לסגירת הצינור העורקני בפגים בוצע בהצלחה

בדרך כלל נסגר הצינור העורקני באופן טבעי עד כ-48 שעות לאחר הלידה, אך לעיתים, בעיקר בפגים, יש צורך בסיוע תרופתי ובמקרים מסוימים אף בניתוח, ניתוח חדש במרכז הרפואי זיו לסגירת צינור העורקני בפגים, בוצע בהצלחה במחלקה לטיפול נמרץ ביילוד.

28.05.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ניתוח חדש לסגירת הצינור העורקני בפגים בוצע בהצלחה

פרופ' שינוול מציין כי ניתוחים מסוג זה וניתוחים נוספים מורכבים בפגים ותינוקות מבוצעים עתה במחלקה לטיפול נמרץ ביילוד וירד הצורך להרחיק לבתי חולים אחרים, בשילוב היחידה לכירורגיית ילדים בניהולה של ד"ר לילי היערי וקרדיולוג ילדים.

ניתוח חדש במרכז הרפואי זיו לסגירת צינור העורקני (PDA) בפגים, בוצע בהצלחה במחלקה לטיפול נמרץ ביילוד, בשיתוף פעולה עם ד"ר צבי אדלר מבית החולים רמב"ם.

צינור עורקני פתוח הינו מצב הנפוץ בדרך כלל בתינוקות הנולדים פגים. הצינור העורקני מחבר בין עורק הריאה לאבי העורקים בעובר ותפקידו להסיט את הדם שזורם מלב העובר לעורק הריאה ישירות אל אבי העורקים, כיוון שבמהלך ההיריון , ריאות העובר אינן מתפקדות ואת החמצן הוא מקבל מן השיליה ולא באמצעות הריאות.

לאחר שהתינוק מגיח לאוויר העולם, אמורה להתחיל זרימה של אוויר לריאות ואז אין שימוש לתינוק בצינור העורקני. בדרך כלל נסגר הצינור העורקני באופן טבעי עד כ-48 שעות לאחר הלידה, אך לעיתים, בעיקר בפגים, יש צורך בסיוע תרופתי ובמקרים מסוימים אף בניתוח.

התינוקת המנותחת, נולדה עם מחלה ריאתית קשה ואושפזה במחלקה לטיפול נמרץ ביילוד. לאחר שבועיים בהם עדיין לא נסגר הצינור העורקני באופן טבעי הוחלט על ביצוע הניתוח.

הניתוח ארך כשעה. הצוות המנתח נעזר באינקובטור מיוחד אשר קירותיו נפתחים וניתן להתאימו לגובה נוח לניתוח, המספק חמצן וחימום לתינוקת במהלך הניתוח עצמו. הניתוח התקיים בשיתוף פעולה עם בית החולים רמב"ם וצוות המנתחים כלל את מנהל המחלקה לטיפול מיוחד ביילוד במרכז הרפואי זיו פרופ' אריק שינוול, ד"ר צבי אדלר מרמב"ם, קרדיולוג הילדים ד"ר משה דותן, מנהל מחלקת הרדמה במרכז הרפואי זיו ד"ר אלכסנדר איזקסון, צוות מחדר הניתוח וצוות מהמחלקה לטיפול מיוחד ביילוד.

פרופ' אריק שינוול, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ ביילוד במרכז הרפואי זיו מסביר כי במקרה של פגים ניתן לתת תרופה אשר מסייעת בסגירת הצינור העורקני ברוב המקרים. "התינוקת הייתה מאושפזת במשך שבועיים כאשר היא מונשמת ועם לחץ דם ריאתי מוגבר. משום שהצינור העורקני לא נסגר באופן טבעי נאלצנו לבצע את הניתוח בשיתוף עם עמיתנו מבית החולים רמב"ם. הניתוח עבר בהצלחה ומצב התינוקת טוב ומשתפר מידי יום, היא נמצאת בהשגחה ונושמת בכוחות עצמה" אומר פרופ' שינוול.

פרופ' שינוול מציין כי ניתוחים מסוג זה וניתוחים נוספים מורכבים בפגים ותינוקות מבוצעים עתה במחלקה לטיפול נמרץ ביילוד וירד הצורך להרחיק לבתי חולים אחרים, בשילוב היחידה לכירורגיית ילדים בניהולה של ד"ר לילי היערי וקרדיולוג ילדים.פסקה זאת להדגיש בתחילת הידיעה כי חשוב שידעו שאין צורך להעביר יותר פגים לרמבם "אנו עושים את מירב המאמצים לאפשר לתושבי האזור לקבל את כלל השירותים הרפואיים והניתוחים סמוך לביתם, ולהימנע מהעברה של תינוק בן יומו או פג לטיפול בבית חולים אחר, אשר יכולה להיות מסובכת ומסוכנת" מציין פרופ' שינוול.

הניתוח

תגובות

מומלצים