מהו טיפול בגלי הלם

הטיפול בגלי הלם הוא טכנולוגיה חדשה שמשתמשת בגלי הלם לטיפול במצבים כרוניים ובכאבים של מערכת השלד והשרירים. מה מקורו של הטיפול בגלי הלם ובאילו מצבים ניתן לטפל בגלי הלם?

21.06.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מהו טיפול בגלי הלם

באנגלית טיפול זה נקרא: Extracorporeal Shock Wave Therapy, ובקיצור ESWT.
- Extracorporeal – מחוץ לגוף. מונח זה מתייחס לעובדה שגלי ההלם נוצרים מחוץ לגוף.
- Shock Wave – גל הלם, גל אנרגיה אינטנסיבי אבל קצר מאוד שמהירותו גבוהה ממהירות הקול.

מה מקורו של ה-ESWT – טיפול בגלי הלם?

המדע הבסיסי מאחורי ESWT מקביל לריסוק, השימוש בטכניקת גלי הלם לשבירת אבנים בכליות, נמצאת בסביבה כבר כמעט רבע מאה, ותוך כדי תהליך הטיפול באלפי חולים, גילו הרופאים שהרבה אנשים שעברו את התהליך העידו שכאבים אחרים שמהם סבלו – פשוט נעלמו. בנקודה זו החלו המדענים לחשוב שאולי לגלי ההלם יש השפעה והם מסוגלים לרפא סוגים אחרים של רקמות.
מצב זה הביא לפיתוח של מכונות מיוחדות שישתמשו בגלי הלם לריפוי חלקים אחרים של הגוף. הטיפול בגלי הלם על ידי הפיזיותרפיסטים נועד לעזור לטפל במצבי שריר-שלד.

באילו מצבים ניתן לטפל בגלי הלם?

טיפול בגלי הלם יכול לשמש מגוון רחב של תנאי שריר-שלד, במיוחד אלה שקשורים למקומות שבהם רקמות החיבור מתחברות לעצם.
כאבים בגידים, ברצועות ובמפרקים הגדולים כמו הכתף, המרפק, הירך והברך – הם מקומות נפוצים לטיפול ב-ESWT. גם כף הרגל היא אזור מתאים ביותר לטיפול בגלי הלם במיוחד במקרים כמו: דלקת בעקב אכילס, Plantar Fasciitis, דלקת בגיד, כאבים וניוון של רקמת החיבור, פציעות במפרקים ועוד.

הטיפול בגלי הלם מעודד את ריפוי העצם ועוזר במקרים כמו: שברי מאמץ, Avascular Necrosis, עצם שמחלימה באיטיות ועצם שלא מחלימה. גם תנאים אורולוגיים מגיבים היטב לטיפולים בגלי הלם, כמו מחלת Peyronie.

טיפול בגלי הלםטיפולים בגלי הלם מתאימים לתנאים הבאים:
- כאשר האבחון של המטופל נחשב למצב שמגיב ל-ESWT.
- כאשר חלופות טיפול פשוטות ופחות יקרות נכשלו או אינן מתאימות מסיבה כלשהי.
- כאשר האלטרנטיבה האחרת היא ניתוח או טיפול פולשני אחר.
- כאשר המטופל מבין באופן מלא את ההליך הטיפולי.
- כאשר אין התוויות נגד ידועות להליך הטיפול.

מתי אי אפשר להשתמש בגלי הלם?

בדרך כלל לא משתמשים בטיפול בגלי הלם כאשר יש גידולי עצם, כשבעצם קיימים תנאים מטבוליים מסוימים, וכשקיימות הפרעות עצביות מסוימות. בדרך כלל הטיפול בגלי הלם לא משמש לחולים במקומות שבהם העצם עדיין לא גדלה ובאזורים שבהם קיים זיהום (אם כי יש כמה מחקרים שמצביעים על האפשרות שגלי הלם יכולים לעזור גם במקרים של זיהום).

מהי מהירות ההחלמה לאחר טיפול בגלי הלם?

חולים רבים חשים שיפור כמעט מיד לאחר הטיפול. השפעה זו היא בדרך כלל, אך לא תמיד, זמנית. לוקח כמה ימים עד שפציעות מחלימות ומטופלים רבים מדווחים על שיפור לפני סוף השבוע השני. תהליך הריפוי יכול להימשך מספר שבועות או חודשים עד לסיום ההחלמה, תלוי באבחון, אבל ההקלה בכאב מקדימה לפעמים את השלמת תהליך הריפוי.

לקריאה על יתרונות הטיפול בגלי הלם לחצו כאן

תגובות

מומלצים