המתמטיקה היא המפתח להצלחת התלמיד בהמשך דרכו

כנס מורים למתמטיקה בתכנית רמזור לצפון בהשתתפות מנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון וסלימאן סלאמהה מפקח המחוזי על הוראת המתמטיקה, במטרה להגדיל את מספר המורים להוראת מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל.

25.06.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המתמטיקה היא המפתח להצלחת התלמיד בהמשך דרכו

מנהלת המחוז , ד'ר אורנה שמחון אמרה השבוע בטכניון שבחיפה  , בכנס מורים למתמטיקה משתתפי התכנית 'רמזור לצפון' כי 'מחוז הצפון משקיע משאבים רבים בהתפתחות המקצועית של מורי המתמטיקה, בהשתלמויות, בימי העיון, בימי הדרכה, בשעות הוראה ובשעות תגבור ובתכניות מחוזיות דוגמת רמזור לצפון ומתמטיקה תחילה, תיכון וירטואלי ונחשון , מתוך הנחת העבודה כי הצלחה בבחינות הבגרות במתימטיקה ברמת 5 יח'ל היא המפתח להצלחת התלמיד בהמשך דרכו , בחיים' . 

דובר המחוז , דויד גורלי מציין כי בכינוס לקחו חלק כ 50 משתתפים דוברי עברית וערבית ובכלל אלה מנהלים , מדריכים ומורים למתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד .

נשאו דברים : פרופ' ניצה מובשוביץ' –הדר ופרופ' אורית חזן מצוות הטכניון .
בהמשך הירצתה ד'ר גלית אשכנזי-בלן על חשיבות לימוד מקצוע המתמטיקה ברמת 5 יח'ל ונערך שיח מרתק בנושא בין המרצה למשתתפים . 

את התכנית 'רמזור לצפון ' שמתקיימת בחטיבות העליונות במחוז מתכלל סלימאן סלאמה , המפקח המחוזי על הוראת המתמטיקה .
'רמזור לצפון '  הושקה בתשע'ה ע'י מחוז הצפון בשיתוף עם הטכניון ובסיועה של קרן טראמפ .
 

מדובר בתכנית חדשנית תלת שנתית שהיעד ארוך הטווח שלה הוא העלאת אחוז התלמידים הבוחרים ללמוד מתמטיקה בהיקף של 5 יח"ל, המתמידים בכך, והעומדים בהצלחה בבחינת הבגרות.

התוכנית מיועדת להגדלת מספר המורים שיקחו על עצמם את האתגר של הוראת מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל.
מורים אלה מקבלים כלים להוראת המתמטיקה, למתן מענה אישי לתלמידים ולהעלאת המוטיבציה של התלמידים להתמיד ולהצליח בלימודי המתמטיקה ברמה של 5 יח"ל.

בשנת הלימודים שהסתיימה  השתתפו בתוכנית 19 חטיבות עליונות ממחוז הצפון. בהתאם לזאת התחייבו בתי הספר להתמיד במהלך התלת שנתי שלקחו על עצמם.

בכל בית ספר התמנה מורה חונך ומורה מתמחה אחד או שניים. העבודה המשותפת מתנהלת  בבית הספר במתכונת של הנחיה פרטנית במסגרת 3 שעות בשבוע .

במפגש ההדרכה בונים המורה, החונך והמורה המתמחה תכניות הוראה ,  מערכי שיעור וכלים להערכת הישגים. פעולת החונכות מלווה ע"י צוות מהטכניון.

בימים אלה ראה אור קול קורא למנהלים לקראת תשע'ו עם הנחיה ולפיה מנהלים שיקחו חלק בתכנית  ידאגו לכך שבשנת תשע"ו כל מתמחה ילמד מתמטיקה בכיתה י"א 5 יח"ל. מערכת השעות תיבנה כך  שתפנה את המורה החונך ביחד עם המורים המתמחים באופן קבוע במשך כל השנה לצפייה הדדית בשיעורים.
                                                                                                                                          
בדברים שנשאה בפני באי הכינוס , אמרה מנהלת המחוז , בין היתר :
'' העבודה הפדגוגית בביה"ס היא לב העשייה הבית-ספרית, והיא הבסיס לעיצוב דמותו, אישיותו וחשיבתו של הילד.
לא בכדי כינו את מקצועות הליבה בשם מרכזי זה, כאשר ביסוד מקצועות אלה עומד מקצוע המתמטיקה.

המתמטיקה, שמאז ומתמיד נחשבת למלכת המדעים ולתכלית החשיבה האנושית, היא שפה המושתתת על רבדים עמוקים של חשיבה, החל מהמושגים היסודיים והאקסיומות שאותן טבע אוקלידס בגיאומטריה בספרו המפורסם "יסודות" בשנות שלוש מאות לפני הספירה, וכלה במרומי הלוגיקה והפילוסופיה הנטועה עמוק בתוככי החשיבה המתמטית.

הבנת רזי  המתמטיקה גורמת לעוסקים בה לעונג רב, ולאלה שלא נכנסו לחופתה לתסכול עמוק, אך חשוב לזכור שהמתמטיקה היא זכות הכלל ולא נועדה ליחידי סגולה בלבד, מכאן באה חשיבותה הרבה של אומנות הוראת המתמטיקה אשר תשפיע על קידום ההישגים בתחום.
להיות מורה למתמטיקה היא זכות גדולה.

מורה מקצועי למתמטיקה הוא מורה ששולט היטב בתחום הדיסציפלינה של המתמטיקה שאותה הוא מלמד, מקפיד על שימוש ברור ומדויק במושגים המתמטיים שבהם הוא משתמש, יודע לתכנן יחידת הוראה ספירלית ומערכי שיעור בהתאם , משתמש בדידקטיקה המבוססת על הכרה עמוקה של חשיבה ותפישה, צופה קשיים ולומד מטעויות של תלמידים.

מחוז הצפון חרת על דגלו, כמטרה מרכזית לקדם את ההישגים הלימודיים של התלמידים, היעד המרכזי בשנים האחרונות הוא העלאת האיכות של תעודת הבגרות, המתבטאת בהעלאת אחוז התלמידים הלומדים, המצליחים והמצטיינים במתמטיקה 5 יחידות.

אמנם, ההישגים במתמטיקה עלו רבות בשבע השנים האחרונות, בבחינות המיצ"ב בכיתות ה', ח' ובבחינות הבגרות, הרבה מעבר לעליה הארצית באופן יחסי, אך הדרך עדיין ארוכה.

ישנו פוטנציאל רב בקרב תלמידי הצפון ויש מקום לממשו בזכות המורים הטובים היושבים כאן, אשר משקיעים את כל מרצם להשגת יעד חשוב זה.

ההתפתחות המקצועית של המורים למתמטיקה היא תנאי הכרחי לשיפור ההוראה ולהעלאת הישגי התלמידים. על כן יש צורך לקבוע את הזהות המקצועית של המורים למתמטיקה החל מביה"ס היסודי.

דבר זה מחייב כל מורה למתמטיקה להתמקצע בתחום המתמטי, ושימשיך להשתלם בכל שנה עפ"י המסלול המתאים עבורו.
מחוז הצפון משקיע משאבים רבים בהתפתחות המקצועית של מורי המתמטיקה, בהשתלמויות, בימי העיון, בימי הדרכה, בשעות הוראה ובשעות תגבור ובתכניות מחוזיות דוגמת רמזור לצפון ומתמטיקה תחילה, תיכון וירטואלי ונחשון.

רמזור לצפון

תכנית "רמזור לצפון" היא פרי חשיבה פורצת דרך של ועדה שהקמנו במחוז צפון לפני ארבע שנים, שמטרתה שיפור מקצוע המתמטיקה במחוז. אחת ממסקנות הועדה היתה שעל מנת לשפר את איכות המתמטיקה ברמת 5 יחידות יש להעלות את מספר המורים המוכשרים ללמד 5 יחידות.

מורים רבים וטובים במערכת מחזיקים בתואר אוניברסיטאי במתמטיקה, מלמדים 4 יחידות אך עדיין לא קיבלו את ההזדמנות ללמד 5 יחידות.
מחוז צפון, קרן טראמפ והטכניון חברו יחדיו בתכנית רמזור לצפון, שבמסגרתה מורים מתמחים יקבלו הדרכה ע"י מורים חונכים המלמדים 5 יחידות בהכנת מערכי שיעורים משותפים, בצפיית עמיתים ובהשתלמויות.

אנו מודעים לעומס הרב ולמאמצים שאתם משקיעים על מנת להשיג את מטרה חשובה זו, אך ללא ספק מאמצים אלו יעלו אתכם מדרגה משמעותית ברמה המקצועית.

התחייבות ואחריות למהלך השגת המטרות והיעדים יעמיד את מערכת החינוך במדינת ישראל כאחת המובילות בעולם.
המטרה שלנו צריכה להיות ברורה: להצעיד את מערכת החינוך לעבר הישגים גבוהים ואופקים חדשים של מצוינות מתמטית.

לסיום, אבקש להודות לפרופ' ניצה הדר וצוות הטכניון, לקרן טראמפ על מימון התכנית . לסלימאן סלאמה וצוות המדריכים המחוזיים על היוזמה והליווי של התכנית '' .

תגובות

מומלצים