הרפורמה בבריאות הנפש תפגע בילדים

ארגון ההורים הארצי הגיש עתירה לבג"צ על רפורמת בריאות הנפש המתוכננת להיכנס בתאריך1/7/15, שלטענתם תגרום לנזק כבד בילדים ובאוכלוסיות החלשות.

26.06.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הרפורמה בבריאות הנפש תפגע בילדים

בימים האחרונים פונים לארגון ההורים הארצי, הורים ואנשי מקצוע מודאגים בדבר הפגיעה הצפויה בטיפול הנפשי כחלק מרפורמת בריאות הנפש המתוכננת להיכנס בתאריך 1.7.

הרפורמה מקדמת מעבר של אבחון וטיפול בחולי הנפש ממשרד הבריאות לקופות החולים. הרפורמה תצא לדרך על רקע התנגדות של עובדי המרפאות לבריאות הנפש - שהכריזו על סכסוך עבודה, ושל החולים - המתקשים בהסתגלות לשינויים.

בעקבות כך, ארגון ההורים הארצי הגיש, אמש, עתירה לבג"צ, מתוך "חשש כבד כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית תפגע במתן טיפול לילדים בייחוד באוכלוסיות החלשות ותגרום לתיוגם".

בעתירה נאמר, כי לאחר שנים של ייבוש תקציבי מכוון, הרפורמה בבריאות הנפש עברה במחטף, בצו עוקף כנסת, כשהיא כוללת מתווה מלא "חורים", שיגרע מזכויותיהם של תושבי ישראל לקבל מענה נפשי הולם. היישום של הצו מצמצם דרמטית את אוכלוסיית הזכאים לטיפול והן את הטיפול שיינתן להם.

עד היום כל אדם שסובל ממצוקה נפשית יכול לקבל שרות במרפאה לבריאות הנפש. עם יישום הרפורמה - רק מי שיש לו אבחנה פסיכיאטרית יוכל לקבל שרות.

המשמעות היא שנפגעות אלימות מינית ונפגעי תקיפה, משפחות במצוקה, ילדים מוזנחים, קשישים מוזנחים, נכים אחרי משבר – כל אלה לא יוכלו לקבל יותר טיפול של בריאות הנפש. מדובר למעשה בהקטנה של הסל, בלי סמכות : ללא החלטה לא של הממשלה ולא של הכנסת. ובניגוד לחוק ביטוח בריאות ממלכתי.

בנוסף, ההיבט האחרון הוא הפרטיות של המטופלים. עד היום המידע על המטופלים נשמר רק על ידי המרפאות לבריאות הנפש. לאחר הרפורמה הוא עתיד להישמר במאגרים הכלליים של קופות החולים, תוך פגיעה קשה, לפי העתירה, בפרטיות של מטופלים הסובלים ממצוקה נפשית.     

תגובות

מומלצים