דאלית אל כרמל השקיעה מיליון ש"ח מתקציבה בתיאטרון הערבי

להשתמש בתקציב שיועד לתרבות לדרוזים ולתת אותו ללהקות ערביות כתוספת נוספת לתקציבים שהם מקבלים, זו  לא עבירה, אבל זו חוצפה שבאה על חשבון התרבות הדרוזית, היכן הושקעו המיליון ₪ ומי מבקר אם כולם שותקים מפחד?.

28.06.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דאלית אל כרמל השקיעה מיליון ש"ח מתקציבה בתיאטרון הערבי

בזמן שהתרבות הדרוזית מקבלת מעט תקציב, גם כאשר מקבלים במקום להשקיע במשאבים המקומיים ולחזק את הלהקות הקיימות והצעירים שפורצים דרך בתיאטרון ובמשחק, מועצת דליה מעדיפה להשקיע את כל כספה על להקות ותיאטרון ערבי שיש לו תקציב גדול ונפרד מהתרבות הדרוזית.

הפליית הלהקות וכל הענפים שעוסקים בתיאטרון ומשחק באה מהרשות המקומית שמעדיפה להשקיע את הכספים בלהקות האחרות ובשלטים והדפסות ופרסומים שכלל לא תורמים לשום תרבות חוץ מרווח לכיסיהם של אחרים בלבד.

כאשר רשות מקומית מנסה בדרכים אחרות להעלות את רמת הפעילות בכפר, היא מנצלת את אותו תקציב שמיועד לילדים של הישוב בהופעות שמגיעות ממגזרים שלא מדברים אל אותו מגזר.

בהופעות שצפינו, הייתה הצגה בפני ילדים על הליבוש הערבי הפלסטיני והשנייה על בעיה חברתית שהוצגה בפני ילדים, שתוכן ההצגה לא שייך להם, ואם היו בודקים לעומק היה אסור להציג את התוכן הנ"ל בפני ילדים, כולם התלוננו וביקרו ואף אחד לא הרים צעקה.

בעבר פרסמנו תחקיר רחב היקף על אופן העברת הכספים והתמיכות לרשויות ולעמותות העוסקות בתחום התרבות והתיאטרון, מאז שופר אופן הבקרה, אבל לא לגבי הרשויות המקומיות שבאות ומחלקות כספים מכספי הציבור למטרות לא תרבותיות או למטרות שלא קשורות.

יש לציין שאין כל מטרה לפגוע או להכפיש את המגזר הערבי בישראל, הכתבה באה להתריע שצריך להחזיר את תקציב התרבות לכלל המגזר הערבי ולא להפריד ואם הופרד אז שכל מגזר יעסוק בתחום שלו, כאשר כל המטרה לחזק את התרבות בכפרים שלנו ולא להזניח אותם, מה שקורה היום.

במועצה מדברים על השקעה של 780 אלף ₪ ולא מיליון ₪, כמו שמצויין בכתבה, מה שנכון זה שהמועצה המקומית תחשוף לציבור כמה כסף הושקע בחודש תרבות האחרון ולאן הכסף חולק בתוקף החוק, חובת הציבור לדעת .

לתחקיר המלא על אופן החלוקה בקישור הנ"ל  "מי מחלק את כספי התרבות לדרוזים ולצ'רקסים?"

 תחקיר מיוחד, מגלים בו שהכספים המועברים למחלקה לתרבות דרוזית וצ'רקסית היא אפס לעומת האחרים. איך מצילה השרה לבנת את המצבלאחר שבדקנו מה קורה בפועל במחלקת התרבות הדרוזית והצ'רקסית. מי מונה לחלק את הכספים ומי הסמיך אותם למי לתת ולמי לא לתת את המעט מהתקציבים

צפון

בזמן הזה, המגזר הערבי ממשיך להילחם למען העמדת תקציב גדול למגזר שלו, מבט לדברים שהוגשו לבית המשפט ובג"ץ.

לפי עתירה שהוגשה לבג"ץ ע"י מרכז מוסאוא וועד ראשי הרשויות הערביות, נטען כי 3% בלבד מתוך תקציב התרבות בישראל, שנאמד בכ–660 מיליון שקלים, מועבר לאוכלוסייה הערבית ועתה קובע דו"ח שהוכן עבור המשרד כי אוכלוסייה זו אכן סובלת מהיעדר מימון. בעקבות העתירה הוכן דו"ח למיפוי צרכי התרבות בחברה הערבית, שהוכן לבקשת משרד התרבות.

בג"צ קבע בדצמבר 2013 שמשרד התרבות יערוך מיפוי צרכי התרבות הערבית עד יוני 2014 ומאז המשרד מבקש אריכות. לאחר שהמיפוי הסתיים ועותק ממנו נמסר למרכז מוסאוא שעתר ביקשה השרה מירי רגב לדחות את הגשתו לבית המשפט.

שרת התרבות מירי רגב הורתה לדחות הגשת מיפוי צרכי התרבות הערבית במסגרת עתירה לבג"צ, בה נקבע שהמיפוי יוגש עד יוני 2014. שופטי בג"צ הורו בדצמבר 2013 , על ביצוע מיפוי צרכי התרבות הערבית בעקבות עתירה שהגיש מרכז מוסאוא וועד ראשי הרשויות הערביות. בעתירה נטען שרק כ 3% מתקציב התרבות שנאמד בכ- 660 מיליון שקלים מגיע לארגוני התרבות הערבים. בפסק הדין שניתן ביום 23.12.2013 כתבו שלושת השופטים "תוך שישה חודשים יוגש על ידי המשיבים דו"ח בעניין המיפוי שנערך על ידם והעותרים יוכלו להגיב עליו בתוך 30 ימים מקבלתו".

מבקר המדינה דרש כבר בשנת 2008 לבצע מיפוי מסוג אך המשרד התחמק עד שהעתירה הוגשה. מאז פסק הדין הגישה הפרקליטות מספר בקשות להארכת מועד הגשת המיפוי בטענה שהוא לא הסתיים.

עו"ד נטע אורן, סגנית בכירה לפרקליט המדינה כתבה בהודעה לבג"צ שהוגשה ב 26.5.2015 "מסמך המיפוי הועבר להנהלת המשרד ביום 3.5.2015 והוצג בפני המנכ"לית ביום 6.5.2015"  והוסיפה "כידוע ביום 14.5.2015 מונתה שרה חדשה למשרד התרבות והספורט, והיא מחויבת בראש ובראשונה ומכוח אחריותה המיניסטריאלית ללמוד ולהכיר היטב את כל תחומי פעילות המשרד, לרבות העניין נשוא העתירה". והוסיפה "מסמך המיפוי שהוגש הינו רחב היקף ומורכב, הוא עוסק כידוע בנושא ציבורי חושב ורגיש והוא מחייב לימוד יסודי". אורן הוסיפה בהודעה לבית המשפט "לא מן הנמנע שהמשיבים יידרשו לקיים עבודת מטה מסודרת אודותיו בטרם יגבש נוסח סופי".

נשיאת ההרכב השופטת מ' נאור לא הסתירה את מורת רוחה וכתבה בהחלטתה שניתנה ביום 28.5.2015 "ראוי היה שהמדינה תבקש את תגובת בא כוח העותרים וכך יש לנהוג להבא".

עורכי הדין של מרכז מוסאוא קיבלו לידיהם את הנוסח הסופי של המיפוי שבוצע בידי משרד התרבות כבר באפריל. הסקר מראה על פערים גדולים בשירותי התרבות ובתמיכות שניתנות לארגוני התרבות הערבים. הסקר הוצג בפני מנכ"לית משרד התרבות והמשרד הגיש הודעה לבג"צ לפיה הסקר הסתיים. עורכי הדין סאמח עיראקי, גואד קאסם ועמי הולנדר ממרכז מוסאוא פנו לשופטי בג"צ וביקשו להקדים את הדיון בעתירה ולתת פסק דין סופי שיחייב את משרד התרבות לתקצב באופן שוויוני את התרבות הערבית. יש לציין שהמשרד יקבל תוספת של 120 מיליון שקלים.

מנהל מרכז מוסאוא ג'עפר פרח מסר "בושה שמיעוט לאומי ולשוני, שמהווה חמישית מאזרחי המדינה,  מקבל 3% מתקציב התרבות שהם לא יותר מ 16 מיליון שקלים, וגם אז מתערבים פוליטית בתוכן היצירה.ככל שמפלים ומדכאים יותר את התרבות הערבית היא צומחת יותר. מדינות זרות משקיעות בתרבות הערבית יותר ממשרד התרבות הישראלי. האיחוד האירופי, קטר ואבו דאבי וארגונים פלסטינים משקיעים בפעילות התרבות הערבית יותר ממשרד התרבות. בנצרת אין היכל תרבות, והכספים שלנו מושקעים בהיכל תרבות של ההתנחלות אריאל. סופרים כמו סמיח אלקאסם, סלמאן נאטור ותופיק זיאד צמחו על אפה ועל חמתה, וללא תמיכתה של מירי רגב. סגירת תיאטרונים בידי מירי רגב וחבריה לא יוסיפו לה אפילו קול אחד. היא ביקשה לתת לה הזדמנות והנה אנחנו כבר רואים את התוצאות. בנט ורגב מתחרים עם אלי ישי, לימור לבנת וברוך מרזל".

תגובות

11. תושב לפני 9 שנים
בושה למועצה הזאת
10. בושה בושה לפני 9 שנים
לא מתבייש
9. ליכודניק לפני 9 שנים
זה מחיר הבחרו של שמאלני
8. חסון לפני 9 שנים
דאליה
7. לא דרוזי לפני 9 שנים
כל מילה בסלע
6. חלבי קוח לפני 9 שנים
לא אמין איך בוחרים אדם כמו רפיק
5. דרוזי אמתי לפני 9 שנים
מקומם ומעצבן
4. תושב לפני 9 שנים
לחזור לשורשים
3. תושב הכפר לפני 9 שנים
אני המום מהדברים
2. חלבי לפני 9 שנים
כולם יודעים את האמת
1. תושב לפני 9 שנים
בושה וחרפה

מומלצים